• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4213 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۹ مهر

دبير كارگروه ويژه اقدام مالي :

ايران 9 اقدام ديگر بايد انجام دهد

گروه اقتصادي

 دبير كارگروه ويژه اقدام مالي گفت: انتظار داريم تا ماه فوريه، ايران كليه تعهدات باقي مانده خود را تكميل كند.

مارشال بيلينگسلا- دبير كارگروه ويژه اقدام مالي- گفته است براي خروج ايران از ليست سياه، اين كشور بايد ۹ اقدام باقي‌مانده ديگر از ۱۰ اقدام خواسته‌شده را انجام دهد. وي افزود: از اينكه بخش زيادي از برنامه اقدام ايران اجرايي نشده است ناراحتيم. انتظار داريم تا ماه فوريه شاهد اجرايي شدن همه آنها باشيم. وي تهديد كرده است كه در صورت اجرايي نشدن اين اقدامات تا ماه فوريه، FATF تدابير لازم را اتخاذ خواهد كرد.به گفته پايگاه خبري ماركت واچ، در بين اقداماتي كه FATF از ايران خواسته است انجام شود، شناسايي و توقيف دارايي‌هاي متعلق به افراد و گروه‌هاي تندرو است كه در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل از آنها نام برده شده است. اين كارگروه همچنين از ايران خواسته است استثنايي براي قانون‌گذاري در خصوص تامين مالي گروه‌هاي مورد مناقشه نداشته باشد.

به گزارش وال‌استريت‌ژورنال، كارگروه ويژه اقدام مالي جمعه در پايان نشست ماه اكتبر خود با تمديد چهار‌ماهه مهلت به ايران براي تكميل تعهداتش و خروج از ليست سياه موافقت كرد. FATF در بيانيه خود اعلام كرده است كه هنوز به تعدادي از نگراني‌هاي اين كارگروه در خصوص ايران از سال ۲۰۱۶ كه اين كارگروه به تعليق اقدامات متقابل عليه ايران راي داد پاسخ داده نشده است. بنابر اين بيانيه، تا زمان تكميل تعهدات، ايران در بيانيه عمومي باقي خواهد ماند و نگراني از ريسك مالي ايران براي نظام مالي جهاني پابرجا خواهد بود.روز جمعه سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: FATF بايد از انگيزه‌هاي سياسي دوري جسته و تنها به گزارش‌هاي فني توجه كند.بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه با استقبال از تصميم گروه ويژه اقدام مالي در تمديد تعليق كشورمان از فهرست كشورهاي مشمول اقدامات سخت مقابله مالي و بانكي، آن را موفقيت ديگري براي ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران در مقابله با تلاش‌هاي گسترده امريكا خواند كه با سوءاستفاده از رياست دوره‌اي خود بر FATF و با كمك رژيم صهيونيستي و رژيم سعودي درصدد بازگرداندن ايران به فهرست سياه FATF بود.

بهرام قاسمي با ابراز خرسندي از اينكه اكثريت قابل توجه اعضاي گروه ويژه اقدام مالي تحت تاثير القائات سياسي امريكا و معدودي از متحدين آن قرار نگرفتند، در عين حال بخش‌هايي از بيانيه صادره كه اقدامات ايران را كامل ارزيابي نمي‌كند، مورد انتقاد قرار داد.

وي با تاكيد بر اينكه FATF بايد از انگيزه‌هاي سياسي دوري جسته و تنها به گزارش‌هاي فني توجه كند، گفت: بر اساس گزارش‌هاي فني كه تاكنون به اين نهاد ارايه شده است اكثر موارد فني مورد درخواست در برنامه اقدام مربوط به ايران به صورت كامل اجرا شده و مابقي نيز پس از طي مراحل قانوني مربوط به سه‌لايحه باقي مانده اجرايي خواهد شد؛ بنابراين انتظار مي‌رفت كه اجلاس فاتف به اين واقعيات توجه كرده و از به كارگيري برخي عبارات منفي در بيانيه خودداري كند.

قاسمي با محكوم كردن سرسختي هيات امريكايي در مخالفت با تمديد مهلت براي ايران كه ناشي از سياست‌هاي متوهمانه و افراط‌گرايانه كاخ سفيد است، تاكيد كرد كه مبناي ارزيابي‌هاي گروه ويژه اقدام مالي از ابتداي تاسيس آن تاكنون اقدامات فني دولت‌ها بوده است و نبايد تصميمات اين گروه تحت تاثير فشارها و شانتاژهاي سياسي يك كشور خاص كه به قلدري و يكه‌تازي در سطح بين‌الملل عادت كرده است، قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون