• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4213 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۹ مهر

رييس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خبر داد

كاهش خروج غيرقانوني كالاهاي اساسي

ايسنا

درحالي كه پيش از اين نوسان‌هاي بازار ارز باعث تشديد قاچاق شده بود، خبرهاي تازه نشان مي‌دهد بازگشت ثبات نسبي به بازارهاي داخلي ارز، آمار قاچاق را دستخوش تغيير كرده است.

رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز از كاهش خروج غيرقانوني كالاهاي اساسي كه در ماه‌هاي گذشته ناشي از نوسانات ارزي شتاب بالايي گرفته بود، خبر داد.

طي ماه‌هاي گذشته و در پي نوسانات نرخ ارز خروج رسمي و غيررسمي كالاهاي اساسي در كشور در قالب صادرات يا قاچاق با افزايش قابل توجهي مواجه شده بود كه بعضا بازار داخلي را با كمبود مقطعي و افزايش قيمت غيرمنطقي مواجه كرده بود.

علي مويدي خرم‌آبادي - رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز - در اين باره به ايسنا گفت: با توجه به اينكه كالاهاي اساسي هميشه در كشور با يارانه و نرخ متفاوت از بازار، تامين مي‌شود همواره شاهد خروج غيرقانوني آنها بوده‌ايم كه البته نوسانات ارزي اين وضعيت را شدت بخشيد، اما با تمهيدات انديشيده شده، جلسات برگزار شده و تفاهم‌هاي صورت گرفته، شدت و سرعت خروج كالاهاي اساسي از كشور كاهش پيدا كرده است.

وي افزود: در جلسه اخيري كه در وزارت كشور با حضور استانداران و فرمانداران مرزي برگزار شد، راهكارها و تمهيدات مختلفي انديشيده شد و شاهد روند كاهشي در خروج كالاهاي اساسي بوديم كه به عنوان مثال مي‌توان به قاچاق دام زنده اشاره كرد كه از آن جلوگيري كرديم.

رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز ادامه داد: يكي‌ از مبادي خروج‌ كالاهاي اساسي از كشور مناطق آزادي مانند اروند در خوزستان بودند كه به عنوان مثال كالاهايي مانند برنج، شكر، گوشت، مرغ و غيره از آنها خارج مي‌شد، اما با همكاري مناطق آزاد و برگزاري جلسات متعدد با مسوولان آنها حساسيت نسبت به خروج كالاهاي اساسي از اين مناطق و ديگر مبادي خروجي كشور افزايش پيدا كرده است و شاهد به حداقل رسيدن خروج كالاهاي اساسي از كشور هستيم.

مويدي خرم‌آبادي با بيان اينكه خروج كالاهاي اساسي حتي به صورت حداقلي از كشور نيز براي ما مهم است و بايد به صفر برسد، تاكيد كرد: سازوكارهاي جديدي با حضور استانداران مختلف انديشيده‌ايم تا با ايجاد وحدت نظر مناسب از خروج كالاهاي اساسي جلوگيري كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه چگونه مي‌خواهيد از خروج كالاهاي اساسي جلوگيري كنيد و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز چه برنامه‌اي براي رسيدن به اين هدف دارد، ادامه داد: در وهله اول در ايجاد مقرراتي كه از خروج كالاهاي اساسي جلوگيري كند، تلاش مي‌كنيم و در مرحله بعدي ارتقاي سطح سامانه‌ها پيش‌بيني شده است كه بتواند مسير انحراف كالاهاي اساسي را به صورت شفاف نشان دهد.

رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز با بيان اينكه عدد و رقم دقيقي در زمينه ميزان خروج كالاهاي اساسي از كشور وجود ندارد، گفت: دستورالعمل، بخشنامه و آيين‌نامه‌هاي مختلفي در اين راستا تدوين كرده و با برگزاري دوره‌هاي آموزشي مختلف همه پرسنل دستگاه‌هاي متولي را نسبت به چگونگي جلوگيري از خروج كالاي اساسي آشنا كرده‌ايم و با تاكيد رييس‌جمهوري در اين زمينه شاهد روند كاهشي در اين زمينه هستيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون