• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4219 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ آبان

نگاهي به دور رفت مرحله گروهي ليگ قهرمانان

روند خوب ايتاليايي‌ها و ضعف انگليسي‌ها

علي ولي‌اللهي

 

 

هفته گذشته دور رفت مرحله گروهي ليگ قهرمانان اروپا به پايان رسيد. بعضي از گروه‌ها تكليفشان از همين دور رفت مشخص شد اما هستند گروه‌هايي كه هنوز تنور رقابت در آن بسيار داغ دنبال مي‌شود و لااقل 3 تيم شانس صعود به دور حذفي را دارند. از نكات جالب اين رقابت‌ها مي‌توان به نتايج خوب تيم‌هاي ايتاليايي در دور رفت اشاره كرد كه بالاترين ميانگين كسب امتياز را در بين 5 ليگ معتبر اروپايي به ثبت رسانده‌اند. 4 تيم ايتاليايي در مجموع ميانگين 2.17 امتياز كسب كردند. از آن طرف تيم‌هاي ليگ جزيره يكي از بدترين نتايج چند سال اخيرشان را تجربه كردند و ميانگين ضعيف 1.42 را به ثبت رساندند همچنين آلماني‌ها هم به نسبت وضعيت خوبي در دور رفت مسابقات داشتند. در ادامه نگاهي داريم به وضعيت گروه‌هاي 8 گانه.

 

گروه A: ترميناتورهاي زردپوش

از همان روز اول قرعه‌كشي مي‌شد حدس زد كه در پايان دور گروهي كدام تيم‌ها از اين گروه راهي مرحله بعد خواهند شد. بيشتر كارشناسان اعتقاد داشتند كه دورتموند و اتلتيكو در رده‌هاي اول و دوم قرار خواهند گرفت و موناكو به ليگ اروپا صعود خواهد كرد. فقط مي‌ماند اينكه كدام تيم صدرنشين مي‌شود و كدام تيم دوم. تا پايان هفته دوم اتلتيكو و دورتموند 6 امتيازي‌ بودند و بازي اين دو تيم در هفته سوم حكم فينال گروه را داشت. ديداري كه در ورزشگاه سيگنال ايدوناپارك برگزار شد و شاگردان سيمئونه مقابل ديوار زرد زانو زدند. زنبورها موفق شدند در حساس‌ترين ديدار گروه A با نتيجه پرگل 4 بر 0 حريف قدرتمند اسپانيايي خودشان را شكست دهند و با 9 امتياز صدرنشيني را با اقتدار به دست آورند. زنبورها با اين پيروزي نشان دادند كه روز به روز وضعيت خوب خودشان در اين فصل را ارتقا مي‌دهند و آنها را بايد يكي از تيم‌هاي تاثيرگذار ليگ قهرمانان دانست. اتلتيكو هم با 6 امتياز در تعقيب دورتموند قرار گرفت و قرار انتقام را براي بازي برگشت با اين تيم گذاشت. در ديگر ديدار اين گروه موناكو با سرمربي‌گري هانري مقابل ميزبانش كلوب بروژ متوقف شد تا عملا ديگر شانسي براي رفتن به دور بعد نداشته باشد. هر چند هنوز هم هيچ چيزي قطعي نيست.

 

گروه B: بارسلونا و ركورد هميشگي

در گروه دوم مسابقات نيز دو تيم براي صدرنشيني به مصاف هم رفتند. بارسلونا و اينتري كه كسي فكرش را نمي‌كرد با 6 امتياز راهي نيوكمپ شوند. بارسلونا در اين بازي با توجه به عملكرد ضعيف شاگردان اسپالتي به راحتي با نتيجه 2 بر 0 حريف ايتاليايي را برد تا براي يازدهمين سال پياپي يوسي‌ال را با 3 برد پياپي آغاز كرده باشد. اينتر هم با همان 6 امتياز در تعقيب آبي‌اناري‌ها باقي ماند. اما نتيجه‌اي كه به نفع دو تيم صدرنشين رقم خورد، امتياز گرفتن آيندهون از تاتنهام بود. شاگردان پوچتينو در سومين ديدار خود بعد از 2 شكست در خانه تيم هلندي هم نتوانستند 3 امتياز را به دست آورند تا عملا در معرض حذف در دور گروهي قرار بگيرند.

 

گروه C: جنگ غول‌ها ادامه دارد

يكي از جذاب‌ترين گروه‌هاي ليگ قهرمانان امسال بدون شك جايي است كه تيم‌هاي ليورپول و ناپولي و پاري‌سن‌ژرمن در آن حضور دارند. هر چند اين تصور در مورد گروه دو هم وجود داشت اما نتايج آن گروه باعث شد تقريبا رقابتي به آن شكل صورت نگيرد در حالي كه بعد از 3 بازي هنوز هر 3 تيم مطرح گروه شانس نسبتا برابري براي صعود دارند. ضمن اينكه تيم بدشانس ستاره سرخ بلگراد هم روي كاغذ حتي مي‌تواند به عنوان تيم اول صعود كند. در سومين هفته بازي‌هاي اين گروه، قرمزهاي آنفيلد موفق شدند، شكست دور از انتظار خودشان در هفته گذشته مقابل ناپلي‌ها را با يك برد پرگل مقابل نماينده صربستان فراموش كنند و 6 امتيازي شوند. در ديگر ديدار حساس اين گروه شاگردان آنچلوتي موفق شدند پي‌اس‌جي را در خانه با نتيجه 2 بر 2 متوقف كنند و 5 امتيازي شوند. اين نتيجه در حالي رقم خورد كه آنها تا آخرين لحظات از حريف قدرشان با نتيجه 2 بر 1 پيش بودند. شاگردان توخل هم با تك امتياز خانگي 4 امتيازي شدند تا همچنان ثابت شود كه تيم پاريسي در اروپا با مشكلات بزرگي دست به گريبان خواهد بود.

 

گروه D: همچنان بي‌اهميت!

يكي از گروه‌هايي كه از ابتداي رقابت‌ها نتايجش جز براي هواداران تيم‌هاي حاضر در گروه مهم نبوده و نيست، همين گروه چهارم است. جايي كه هيچ تيم بزرگي در آن حضور ندارد و به اعتقاد بسياري از كارشناسان اصلا در حد ليگ قهرمانان نيست. در هفته سوم اين گروه پورتوي پرتغال در زمين لكوموتيو به پيروزي 3 بر 1 رسيد تا با 7 امتياز با صدرنشيني دور رفت را تمام كند و در ديگر ديدار گالاتاسراي در خانه مقابل شالكه بدون گل متوقف شد تا فرصت خوب عبور از اين تيم آلماني در جدول را از دست بدهد. تيم‌هاي شالكه و گالا بعد از پورتو با 5 و 4 امتياز در رده‌هاي دوم و سوم هستند و براي صعود كار مشكلي پيش رو دارند.

 

گروه E: مهمان ناخوانده

هر چند بايرن با 7 امتياز دور رفت را پشت سر گذاشت اما كسي فكرش را نمي‌كرد آنها پشت سر آژاكس قرار بگيرند. غول سال‌هاي دور فوتبال هلند و اروپا در اين دوره دوباره تبديل به تيمي جذاب شده. تيمي كه موفق شد بايرن را در مونيخ متوقف كند و حالا با 7 امتياز و تفاضل بهتر صدرنشين گروه لقب بگيرد. بنفيكا هم كه از ابتداي مسابقات هم‌شانس با آژاكس در نظر گرفته مي‌شد تنها موفق به كسب 3 امتياز شده و چشم به راه دور برگشت مسابقات مانده. آ.ا.ك نيز طبق پيش‌بيني‌ها شانسي براي ادامه مسابقات ندارد.

 

گروه F: زمين سفت اروپا براي من‌سيتي

بعد از قرعه‌كشي، منچسترسيتي شانس اول صعود از اين گروه بود با حداكثر امتياز. اما ليون در هفته دوم ترمز شاگردان گوارديولا را كشيد و هوفنهايم هم حسابي اين تيم را اذيت كرد. هر چند سيتيزن‌ها موفق شدند با برد مقابل شاختار با 6 امتياز دور رفت را به پايان برسانند اما نزديك بودن امتيازات ديگر تيم‌هاي گروه هيچ قطعيتي براي صعود هيچ‌كدام از تيم‌ها باقي نگذاشته. در اين گروه ليون با تساوي پرگل 3 بر 3 مقابل هافنهايم دوست‌داشتني 5 امتيازي شد و پشت سر سيتي قرار گرفته و تيم‌هاي هافنهايم و شاختار با 2 امتياز در رده‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. نتايجي كه باعث شده بازي‌هاي برگشت اين گروه همچنان داغ و هيجان‌انگيز باقي بماند.

 

گروه G: بازگشت گرگ‌ها

رمي كه در ديدار نخست با نتيجه 3 بر 0 در زمين رئال شكست سنگيني خورده بود خيلي زود به روند خوب خودش برگشت و در هفته‌هاي دوم و سوم موفق شد با پيروزي‌هاي پرگل مقابل ويتوريا پلژن و زسكا مسكو 6 امتياز كامل را به دست آورد و حتي رئال را نيز در جدول پشت سر بگذارد. رئالي كه با شكست مقابل زسكا جا را براي ساير رقبا باز كرد و در بازي آخر خودش مقابل نماينده جمهوري چك نيز به سختي و با نتيجه 2 بر 1 پيروز شد. در اين گروه گرگ‌ها و كهكشاني‌ها شانس‌هاي اول صعود هستند اما نمي‌توان تيم زسكا كه از 3 بازي 4 امتياز به دست آورده را نيز از ياد برد.

 

گروه H: همه نگاه‌ها به رونالدو

در اين گروه از همان روز نخست همه نگاه‌ها به رونالدو در يوونتوس و آقاي خاص در منچستر بود. ديدار اين دو تيم در هفته پاياني با پيروزي 1 بر 0 گورخرها در زمين شياطين سرخ به اتمام رسيد تا آلگري و شاگردانش نشان بدهند، عزمي جزم براي قهرماني در مسابقات امسال دارند. منچستر نيز با 4 امتياز در رده دوم گروه قرار گرفت و تقريبا شانس صدرنشيني را از دست داد. تنها شانسي كه اين تيم آورد تساوي دور از ذهن والنسيا مقابل ضعيف‌ترين تيم گروه يعني يانگ‌بويز سوييس بود كه باعث شد اختلاف 2 امتيازي بين منچستر و خفاش‌ها به وجود بيايد. با اين وجود هنوز والنسيا از شانس خوبي براي صعود به دور بعد برخوردار است. يانگ بويز هم با اين تساوي حداقل خودش را براي رسيدن به ليگ اروپا اميدوار نگه داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون