• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4219 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۶ آبان

تكرار سال‌هاي بي‌افتخار كشتي فرنگي

دوباره زنگ تفريح شديم

وحيد جعفري

تصور اين بود كه تيم آزاد به دلايل متعدد به خصوص سطح فوق‌العاده بالاي مسابقات امسال جهاني و قرعه‌هاي دشوار نتوانست به انتظارات پاسخ مثبت دهد و كشتي، در رشته فرنگي كه مسابقات سطح پايين‌تري دارد، جبران خواهد كرد؛ اما زهي خيال باطل كه امسال از آن سال‌ها نيست و كشتي فرنگي نيز در ادامه روند اصلاح قوانين به اوج دشواري رسيده و دست كمي از رشته آزاد ندارد در آوردگاه جهاني. ضمن اينكه قرعه سخت آزادكاران براي تيم فرنگي نيز تكرار شد تا فرنگي‌كاران ضعيف‌ترين نتيجه چند سال اخير را در كارنامه ثبت كنند و علاقه‌مندان به كشتي را به ياد سال‌هاي بي‌افتخار اين رشته بيندازند. سال‌هايي كه تيم مي‌رفت و نفري با مدال باز نمي‌گشت تا از رشته فرنگي به عنوان زنگ تفريح ساير تيم‌ها ياد شود. كجاست روزهاي غرور، روزهاي افتخار؟! قرعه‌هاي دشوار و سرشاخ شدن مدعيان تراز اول از همان دور نخست، بر اين شايعه كه اتحاديه جهاني از عمد قرعه‌ها را به اين شكل چيده تا كشورهاي درجه دوم كشتي نيز از طرف ديگر جدول به فينال و مدال برسند تا مشاركت در كشتي دنيا بيشتر از گذشته شود و جايگاه اين ورزش در المپيك محكم‌تر، قوت بخشيد. عليرضا كريمي آزادكار وزن 92 كيلوگرم ايران كه به مدال برنز جهان رسيد در اين باره گفته است «خودم ديدم وقتي قرعه‌كشي وزن ۹۷ كيلوگرم انجام شد، عبدالرشيد سعدالله‌يف روس و كايل اسنايدر امريكايي به عنوان مدعيان اصلي اين وزن در يك گروه قرار گرفتند اما احتمالا به خاطر اعتراض‌هايي كه صورت گرفت، بلافاصله قرعه را تغيير دادند و اين دو كشتي‌گير را در دو سمت جدول جاي دادند كه ديديم در نهايت تا فينال به هم نخوردند. نمي‌دانم چرا قرعه‌ها به اين شكل انجام شد. خيلي برايم عجيب بود كه چرا در همه اوزان كشتي‌گيران ما با تمام حريفان اصلي‌شان در يك گروه قرار گرفتند و كارشان بسيار سخت شد. نمي‌دانم اين قرعه‌ها عمدي بود يا شانسي. البته بعيد مي‌دانم اتفاقي بوده باشد. در همه اين سال‌ها كه در تيم ملي حضور داشتم يا نبودم، هيچ‌وقت نديدم قرعه‌كشي اين طور شود و همه قهرمانان جهان و المپيك در يك گروه قرار گيرند و در سوي ديگر جدول همه كشتي‌گيران ضعيف و نه‌چندان مطرح قرار گيرند. اين موضوع باعث دوگانگي و يك ضعف بسيار بزرگ براي مسابقات بود. اين درست و عادلانه نيست چرا كه خيلي از كشتي‌گيراني كه در سطح جهاني نبودند به مدال رسيدند و از سوي ديگر خيلي از كشتي‌گيران مطرح كه حق‌شان رسيدن به مدال بود به خاطر اين اتفاق به حق‌شان نرسيدند. بايد قرعه‌كشي‌ها طوري باشد كه همه كشتي‌گيران خوب در جدول پخش شوند تا حق به حقدار برسد و بهترين‌ها صاحب مدال شوند. صد درصد بايد ايران يا قهرمان جهان مي‌شد يا حداقل روي سكو مي‌رفت اما قرعه به تيم ايران ضربه زد. به اعتقاد من حتي بهترين تيم‌هاي ايران در دوره‌هاي گذشته كه قهرمان جهان هم شدند اگر در اين دوره از رقابت‌ها حضور داشتند نتيجه‌اي بهتر از اين نمي‌توانستند بگيرند. براي خودم خيلي اين موضوع عجيب بود و براي اولين‌بار بود چنين چيزي مي‌ديدم. مثلا اگر قرعه حسن يزداني و پرويز هادي تا اين حد دشوار نبود بايد به فينال مي‌رسيدند و مدال‌هايي بهتر مي‌گرفتند يا نفرات ديگر تيم ملي با كمي بالا يا پايين شدن قرعه‌هاي‌شان به مدال مي‌رسيدند.»

باري، هرچه بود بيشتر از همه دودش به چشم كشتي ايران رفت تا از مسابقات جهاني سال 1982 به اين طرف، مسابقات جهاني 2018 بوداپست اولين ميداني باشد كه هيچ يك از كشتي‌گيران تيم‌هاي ملي آزاد و فرنگي به فينال رقابت‌هاي جهاني نمي‌رسند.

حالا همه غمباد گرفته‌اند و كرختي نحسي پيكر كشتي را در بر گرفته است. تا به اينجاي كار 9 حذفي از 10 وزن كشتي فرنگي داشته‌ايم و تنها مهدي علياري در جدول مانده كه شايد شانس كسب مدال برنز را پيدا كند. 20 وزن بدون فيناليست و تنها 3 نشان برنز در رشته آزاد و برهوت مدال در رشته فرنگي، همه اينها زنگ‌هاي خطري است كه به صدا درآمده براي كشتي ايران، براي مسوولاني كه از ورزش اول كشورمان انتظار كسب سهميه المپيك و موفقيت در بازي‌هاي تابستاني 2020 توكيو را دارند. كشتي آزاد ناكام شده است و كشتي فرنگي آنقدر بد باخته كه آدم مي‌ماند چه بنويسد. رسول خادم رييس فدراسيون كشتي در آخرين اظهارنظر خود گفته است: «انتظارات از قهرمانان ما در رشته‌هاي المپيكي مثل كشتي، وزنه‌برداري و تكواندو بالاست اما به هيچ‌وجه اين امكان فراهم نيست كه در تورنمنت‌هاي بين‌المللي شركت كنيم تا بتوانيم ايرادات و نقايص فني كشتي‌گيران‌مان را برطرف كنيم. شاهد تلاش‌هاي وزارت ورزش و كميته ملي المپيك بودم اما متاسفانه گاهي مي‌بينم برخي دوستان ديگر كه بعضا دايه مهربان‌تر از مادر هم مي‌شوند به اين مشكلات كه مي‌تواند ورزش ما را در المپيك دچار مشكل كند، توجهي ندارند. اين واقعيتي است كه اگر مورد توجه قرار نگيرد به زودي شكست‌هاي بيشتري نيز در انتظار ورزش ايران خواهد بود.»

بايد كاري كرد و بايد مانع اين سرخوردگي شد. بعد از اين مسابقات جهاني كشتي و المپيك در سطحي وراي انتظار برگزار خواهد شد و بايد آنقدر آماده بود كه توجهي به قرعه‌ها نداشت. قرعه در كشتي فرنگي دخل تيم امريكا را هم آورد به نحوي كه امريكايي‌ها در تمام اوزان شكست خوردند و تنها آدام جيكوب كوون در وزن 130 كيلوگرم توانست به مرحله نيمه نهايي برسد؛ اما در مقابل روس‌ها در اين رشته قدرت‌نمايي كردند و بي‌ترديد قهرمان اين بخش هم خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون