• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4221 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۹ آبان

ترامپ قصد دارد حق شهروندي به شرط تولد را در امريكا لغو كند

خروج از قانون اساسي

ميثم سليماني

 

 

تنها چند روز ديگر به انتخابات ميان دوره‌اي كنگره امريكا باقي مانده است. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در حال اجراي اقداماتي است كه هرچه بيشتر طرفداران خود را مصمم‌تر كند تا او را مجدد در اين انتخابات حمايت كنند. از همين رو او قصد دارد كه با قاطعيت هرچه تمام‌تر جلوي موج مهاجران از سمت مكزيك به امريكا را بگيرد. حالا نيز او عنوان كرده است كه يك دستورالعمل اجرايي امضا كند تا ديگر مهاجران غيرقانوني كه قصد زاد و ولد در خاك امريكا دارند، شهروندي امريكا به آنها اعطا نشود.

ترامپ در مصاحبه‌اي كه با آكسيوس در روز دوشنبه انجام داد گفت: ما تنها كشوري در جهان هستيم وقتي فرد وارد كشور ما مي‌شود و كودك او متولد مي‌شود، كودك او تبديل به شهروند ايالات متحده مي‌شود. اين مسخره است و بايد پايان يابد. ترامپ با اين اقدام عملا قصد دارد تا قانون اساسي امريكا را تا حدي تغيير دهد و حق شهروندي افراد متولد شده در خاك امريكا را تغيير دهد. اين اقدام موضوعي است كه مي‌تواند يك چالش جدي قانوني را به دنبال داشته باشد. او گفت: هميشه به من گفته مي‌شود كه شما نياز به يك اصلاحيه قانون اساسي داريد. حدس بزنيد چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟ شما آن را انجام نمي‌دهيد.

اصلاحيه چهاردهم قانون اساسي ايالات متحده كه به بحث تولد و محل سكونت در خصوص دريافت شهروندي ايالات متحده تاكيد مي‌كند، تمام افرادي كه در ايالات متحده امريكا متولد مي‌شوند، طبق قانون شهروند ايالات متحده محسوب مي‌شوند. اما ادعاي ترامپ در خصوص اينكه ايالات متحده تنها كشوري است كه شهروندي را به اينگونه ارايه مي‌دهد، نادرست است. به گزارش بلومبرگ در قاره اروپا فرزنداني كه از پدر و مادر مهاجران غيرقانوني متولد مي‌شوند پس از گذشت يك دوره مي‌توانند اقامت دريافت كنند. بسياري از كشورهاي امريكاي مركزي مانند، كانادا، مكزيك، برزيل، آرژانتين به سبك امريكا اعطاي شهروندي مي‌كنند. بسياري معتقدند كه اين ديدگاه ترامپ اشاره به تشديد موضع سختگيرانه او در مورد مهاجرت پيش از انتخابات ميان دوره‌اي كنگره امريكا در روز 6 نوامبر است كه قصد دارد كماكان كنترل كنگره امريكا در اختيار جمهوريخواهان باقي بماند.

بسياري از كارشناسان معتقدند كه دونالد ترامپ قصد دارد با به ميان كشيدن اين موضوع، تمركز عمومي از وقايعي كه هفته گذشته در خصوص ارسال بسته‌هاي انفجاري به منازل و رسانه‌هاي منتقد ترامپ صورت گرفت منحرف كند. عامل ارسال اين بسته‌هاي انفجاري يكي از پشتيبانان اصلي دونالد ترامپ در انتخابات بوده است. در اتفاقي ديگر نيز يكي از عوامل افراطي به يك كليسا در پيتسبورگ حمله كرد كه درآن 11 نفر را با اسلحه كشت و تعدادي را نيز زخمي كرد. ترامپ پس از اين اتفاقات تنها يك پيام همدردي داد و سپس بلافاصله در برابر رسانه‌ها قرار گرفت و در خصوص مهاجران غيرقانوني سخن گفت تا اذهان عمومي را به سمتي كه خودش مي‌خواهد سوق دهد. تاكتيكي كه از سمت دونالد ترامپ كاملا آشناست زيرا همين اقدامات را در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 انجام مي‌داد و تا جايي كه مي‌توانست با اقدامات متفاوت تمركز برروي يك موضوع را كمتر مي‌كرد. همين روند در طول دوره رياست‌جمهوري نيز تكرار شد و تاكنون نيز همين روش ادامه دارد.

دولت ترامپ روز دوشنبه عنوان كرد كه تا پايان هفته حدود 5200 سرباز به مرز جنوبي با مكزيك فرستاده خواهد شد تا بتوانند موج مهاجران از سمت مكزيك به خاك امريكا را كنترل كنند و اجازه ورود به آنها داده نشود.

وزيرامورخارجه امريكا مايك پمپئو در ماه سپتامبر اعلام كرد كه ايالات متحده برنامه‌ريزي كرده است كه كليه هزينه‌هاي پذيرش پناهندگان را به يك سوم كاهش دهد و در مجموع به 30هزار نفر در سال مالي آينده نزديك كند. اين در حالي است كه برنامه‌هاي ضد مهاجرتي ترامپ از بدو ورود او به كاخ سفيد در ژانويه سال 2017 آغاز شد. جايي كه ورود اتباع 7 كشور عمدتا مسلمان به خاك امريكا را ممنوع كرد و سپس اين محدوديت را به 6 كشور رساند. او تلاش دادگاه‌ها براي جلوگيري از اجراي حكم خود را ناديده گرفت تا در نهايت ديوان عالي ايالات متحده فرمان اجرايي رييس‌جمهور را تاييد كرد تا ساير دادگاه‌هاي داخلي ايالات متحده نتوانند حكم رييس‌جمهور را به چالش بكشند.

اكنون نيز دونالد ترامپ وعده داده است كه با تمام توان اجازه نخواهد داد كه مهاجران در مرز بتوانند وارد خاك ايالات متحده شوند و آنگونه كه خود مي‌گويد جلوي اين تهاجم را خواهد گرفت. ترامپ در توييتر خود خطاب به مهاجران نوشت، اين حمله به كشور ما است و نظاميان ما در انتظار شما هستند. ترامپ مدعي است تمامي افرادي كه در قالب پناهجويان به سمت امريكا حركت مي‌كنند اعضاي گروه‌ها و باندهاي خطرناك هستند و آنها همگي افراد بدي هستند. موضوعي كه در حال حاضر براي آن شواهدي در دست نيست.

رييس‌جمهور همچنين تاكيد كرد كه اجازه ورود نخواهيد يافت مگر اينكه از طريق پرونده قانوني باشد. در حال حاضر عملا به پناهجوياني كه قصد ورود به صورت قانوني هم داشته باشند اجازه ورود داده نمي‌شود.

گفته مي‌شود نيروهاي نظامي كه به مرز اعزام مي‌شوند بنا دارند تا با حمايت از مرزداران اجازه ورود مهاجران غيرقانوني را ندهند. گفتني است در حالي نيروهاي تازه نفس به مرز اعزام مي‌شود، كه در اوايل سال جاري 2100 تن از سربازان گارد ملي به مرز اعزام شدند. حال بايد ديد كه اين سياست‌هاي ترامپ تا چه حد مي‌تواند به او در انتخابات كمك كند. همه‌چيز در 6 نوامبر مشخص خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون