• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4221 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۹ آبان

ايران، تركيه و آذربايجان عليه تحريم‌هاي امريكا

ششمين نشست سه‌جانبه وزيران امور خارجه ايران، جمهوري آذربايجان و تركيه با حضور محمدجواد ظريف، المار محمدياراوف و مولود چاووش اوغلو روز سه‌شنبه در كاخ دولما باغچه شهر استانبول تركيه برگزار شد.به گزارش ايرنا، در اين نشست طيف وسيعي از موضوعات و همكاري‌هاي ممكن در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي از جمله ترانزيت، حمل و نقل، انرژي، گمرك و ديگر مسائل مورد علاقه طرفين در حوزه‌هاي فني، تجاري و همچنين موضوعات مرتبط با همكاري‌هاي سياسي و منطقه‌اي به ويژه راه‌هاي كمك به صلح و ثبات هر چه بيشتر در منطقه مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت. محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان در زمان حضور در استانبول در آيين افتتاح فرودگاه سوم استانبول شركت كرد.وي علاوه بر شركت در نشست سه‌جانبه امروز، با وزيران خارجه جمهوري آذربايجان و تركيه نيز ديدارهاي دو‌جانبه داشت. پنجمين نشست سه‌جانبه ايران، تركيه و جمهوري آذربايجان 29 آذرماه سال گذشته در شهر باكو پايتخت جمهوري آذربايجان برگزار شد.

 

تلاش براي مصونيت روابط از دخالت‌هاي خارجي

ظريف در كنفرانس مشترك مطبوعاتي با «مولود چاووش اوغلو» و «المار محمدياراوف» وزيران خارجه تركيه و جمهوري آذربايجان، نشست روز سه‌شنبه در استانبول را مثبت خواند و افزود: همكاري تهران، آنكارا و باكو براي توسعه سه‌ كشور، توسعه‌ منطقه، بهبود شرايط زندگي و همين طور تقويت صلح و امنيت منطقه كه متاسفانه با چالش‌هاي متعددي روبه‌روست، بسيار مهم است.وي مواضع سه كشور در خصوص اين چالش‌ها را مشابه خواند و با اظهار اميدواري براي حل مشكلات منطقه بخصوص مشكلات مردم سوريه، فلسطين، يمن و ساير مشكلات مردم خاورميانه از طريق صلح‌آميز بيان كرد: ما هميشه تاكيد كرده‌ايم كه مسائل منطقه بايد بر اساس حقوق بين‌الملل و با روش‌هاي صلح‌آميز حل شود و اينجا هم همين واقعيت را در بيانيه پاياني تكرار كرديم.ظريف در ادامه با قدرداني از حمايت دو كشور تركيه و جمهوري آذربايجان در اعلام حمايت از برجام و تاكيد بر ضرورت ادامه همكاري‌ها در چارچوب برجام و محكوميت اقدامات يك‌جانبه گفت: خروج از برجام اقداماتي عليه يك كشور نبوده و عليه صلح و امنيت بين‌المللي و عليه روابط معقول و قانونمند و قابل پيش‌بيني بين كشورهاست و جايگاهي بين جامعه متمدن ندارد.

وي درباره ديگر نتيجه نشست نيز بيان كرد: ما اينجا تصميم گرفتيم كه يك نشست مشترك سه‌جانبه بين بخش خصوصي سه كشور شكل بگيرد و اين امر را يك گام بسيار مهمي در راستاي همكاري منطقه‌اي مي‌دانيم. همكاري‌هاي پولي و بانكي، استفاده از ارزهاي ملي براي توسعه روابط منطقه‌اي براي مصون ماندن از دخالت‌هاي خارجي و همكاري‌هاي گمركي از زمينه‌هاي مشترك براي توسعه مناسبات بين سه كشور است.

 

چاووش اوغلو: با وجود تحريم امريكا، همكاري با ايران را ادامه مي‌دهيم

مولود چاووش اوغلو وزير خارجه تركيه نيز در اين كنفرانس خبري مشترك با اشاره به ديدار دوجانبه با همتايان ايراني و آذربايجاني خود و برگزاري موفق نشست سه‌جانبه امروز گفت: با نگاهي به تجارت ميان سه كشور با جمعيتي حدود 170 ميليون نفر مي‌بينيم كه ميزان تجارت ميان اين سه كشور به حداكثر 10 ميليارد و 650 ميليون دلار مي‌رسد ولي ما با ايران براي رساندن تجارت بين دو كشور تا 30 ميليارد دلار تلاش مي‌كنيم و با آذربايجان نيز به هدف 10 ميليارد دلاري تجاري مي‌خواهيم، برسيم و براي تحقق اين هدف بر تشويق سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در اين سه كشور تاكيد ويژه داريم.

چاووش اوغلو همچنين افزود: همكاري تركيه با ايران پس از خروج امريكا از برجام نيز ادامه يافته و پس از اين هم اقدامات لازم انجام خواهيم داد و در اين زمينه با كشورهاي اروپايي درباره چگونگي همكاري در حال رايزني هستيم. درباره آثار تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا عليه ايران و نحوه حمايت تركيه از ايران نيز در اين نشست به مذاكره پرداختيم.

 

ظريف: تركيه و آذربايجان به رابطه با ايران ادامه خواهند داد

ظريف در حاشيه نشست سه‌جانبه وزراي امور خارجه ايران، تركيه و جمهوري آذربايجان در استانبول در مصاحبه با خبرنگار ايرنا گفت: امريكايي‌ها با تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران به هدف پيش‌بيني شده خود نرسيدند. امروز جامعه جهاني با يك انتخاب مواجه است كه مرتبط با برجام و ايران نيست و اين انتخاب هم انتخاب حمايت از يك روش قانوني در برابر روشي غيرقانوني و زورگويانه است.

وزير امور خارجه ايران تصميم امريكا در تحريم ايران را اقدامي برخلاف قوانين و عرف بين الملل عنوان كرد و گفت: متاسفانه اين كشور قانون‌شكن مي‌خواهد كشورهايي را كه پايبند قانون هستند، مجازات كند.

ظريف در ادامه با تقدير از مواضع رجب طيب اردوغان و مولود چاووش اوغلو رييس‌جمهوري و وزير امور خارجه تركيه از ايران در برابر تحريم‌هاي غيرقانوني و يك‌جانبه امريكا ادامه داد: برخي شركت‌هاي بخش خصوصي ممكن است كه در روش كار خود با ايران تغييراتي دهند ولي كشورهايي مثل تركيه اجازه نمي‌دهند كه روابط‌شان با ايران به خاطر خواسته يك كشور ديگر خدشه‌دار شود. هر دو كشور تركيه و جمهوري آذربايجان از مواضع ايران در خصوص تحريم‌ها حمايت و تاكيد كردند كه همكاري‌هاي خود با ايران را ادامه خواهند داد. در اين نشست همچنين مذاكره درباره ترانزيت، انرژي، گردشگري و همكاري‌هاي دانش‌بنيان انجام شد و اميدواريم اين روابط همچنان ادامه داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون