• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4227 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۹ آبان

يقه شفر را بگيريد، او كم تقصير ندارد

حامد فرضعلي‌بيك

 

 

نه راه پس، نه راه پيش... اين حكايت حال حاضر استقلال است و چالشي كه با سرمربي آلماني‌اش دارد. به خاطر غرامت بالاي 10ميلياردي‌اي كه بايد تقبل كنند، نه جرات فسخ قراردادش را دارند و نه توانايي ارايه راهكاري كه از بحران فعلي خارج شوند و بازده مطلوبي از سرمربي به بن‌بست خورده‌شان بگيرند. مشخص است كه پيرمرد ژرمن‌تبار بعد از رفتن ساناك به صورت مشهود به مشكل خورده و تنها شده اما استقلالي‌ها حتي توانايي اين را هم ندارند كه شفر را وادار كنند، دستياري كاربلد و تاثيرگذار به كادر فني اضافه كند. شنيده مي‌شود دستمزد دستياران سرمربي طبق قراردادي كه وي با استقلال منعقد كرده به عهده اوست و آقاي وينفرد به اين دليل ترجيح مي‌دهد به دستياران باري به هر جهت خود بسنده كند! روزها با بيهودگي كامل براي استقلال مي‌گذرد و فقط حرف و وعده شنيده مي‌شود... قرار بود جباري به كادر فني اضافه شود اما نشد. قرار بود باشگاه استقلال بنا به قراردادي كه با ساناك دارد، او را وادار به بازگشت كند اما اين اتفاق هم تا به امروز نيفتاده است. چندي پيش شنيده شد مجيد نامجومطلق به عنوان دستيار كنار شفر قرار خواهد گرفت اما اين مهم نيز محقق نشد. آنچه از روز روشن‌تر است، مشكل كادر فني استقلال و نياز شفر به داشتن يك دستيار قدر است اما استقلالي‌ها حتي نتوانسته‌اند اين مشكل ساده را حل كنند. هنوز كه هنوز است براي گمراه كردن اذهان، نام تيام را مي‌آورند. نقد را ول كرده و به نسيه چسبيده‌اند. يكي نيست بگويد شما كادر فني را تقويت كنيد، مذاكره با تيام پيشكش. مي‌خواستيد با او توافق كنيد. زماني اين كار را انجام مي‌داديد كه وي در تركيه براي تمديد قرارداد لحظه‌شماري مي‌كرد. واقعا اگر ماجراي تيام و انجام مذاكرات اوليه براي بازگرداندن او به ايران صحت داشته باشد با توجه به تشنگي حال حاضر استقلالي‌ها، آيا او نسبت به خرداد و تير، كمتر توقع دارد و مطالبه مي‌كند؟ اگر قرار است خواسته‌هاي او تامين شود و مورد قبول واقع شود چرا اوايل تابستان اين اتفاق نيفتاد؟حتما بايد دو جام از كف مي‌رفت تا پول براي راضي كردن تيام جور شود؟ ضمنا آيا تمام مشكلات استقلال با آمدن اين مهاجم حل مي‌شود؟ اين تيم بي‌رمق و بيمار، هافبك بازي‌ساز دارد كه تيام را تغذيه كند؟ آن زمان كه اين مهاجم در استقلال حضور داشت، جپاروف و شجاعيان پشت سرش بازي مي‌كردند. آيا به اين مهم توجه شده؟ همه اينها را برشمرديم اما در آخر مي‌گوييم محتملا تيام و مذاكره‌اي در كار نيست. اينها فقط براي بستن دهان هوادار معترض است. ته تهش اگر به فرض محال چنين اتفاقي بيفتد، تمام سوالات بالا رديف مي‌شوند و بايد به آنها پاسخ داده شود. چرا گذاشتيد استقلال اين قدر ذليل شود و مدت‌ها در بيهودگي سپري شود تا تازه با هزار زحمت به چند ماه قبل برگرديد؟

مشكل استقلال نبود تيام نيست؛ فقدان دستيار متفكر و مكمل در كادر فني است؛ خلأ هافبك بازي‌ساز است؛ عدم حضور بزرگي چون پورحيدري بالاي سر تيم است؛ رهبر و بزرگ نبودن كاپيتان‌هايي چون رحمتي و منتظري است. مشكل استقلال توي چشم و دم دست و قابل حل است اما آقايان همه اينها را رها كرده و وعده جذب تيام را مي‌دهند. برويد يقه مربي‌اي را بگيريد كه فسخ قراردادش حدود ۱۴ ميليارد تومن آب مي‌خورد و از او بپرسيد اين چه وضعش است؟! اگر جواب داد دستش خالي است و بازيكن ندارد، سوال كنيد گرو و نيوماير را از كجا پيدا كرد و به ايران آورد؟ نهصد هزار دلار ناقابل مبلغ قرارداد اين دو نابغه است! اين را كه ديگر شفر بايد جواب بدهد. غير از اين است؟ استوكس تراكتور و استنلي سپاهان تقريبا هم ‌قيمت با الحاجي گرو هستند. اين كلاه بزرگ را مگر شفر سر استقلال نگذاشته؟ غير از اين است كه او خريدهاي ابتداي فصل استقلال را ديد و تاييدشان كرد؟ آيا نبايد شفر بازخواست شود كه چرا تيم تحت هدايت وي با مردان منتخبش اين حال و روز را دارد؟

حرف‌ها تكراري است... مگر او تازه فهميده تيام، جپاروف، ابراهيمي، حسيني و نورافكن از استقلال رفته اند؟ نه، شفر همه ‌چيز(از جمله جايگزين‌هاي بازيكنان نام برده) را ديد و جيك نزد؛ چون فقط به مفاد قرارداد سفت و محكمي فكر مي‌كرد كه قبل از فينال جام حذفي با افتخاري بسته بود. شفر قطعا آن روز به اين مي‌انديشيد كه نهايتش ناكامي است و اخراج و پول مفتي كه به جيب مي‌زند؛ مقابل هوادار هم حق به جانب مي‌گيرد و با ذكر نامها و حكايات تكراري، در حاشيه امنيت قرار مي‌گيرد. حالا كه از او بازي خورده‌ايد، يقه‌اش را بگيريد و بابت آوردن دستيار قابل و تجديد نظر در تفكرات، تحت فشارش بگذاريد. توانايي اين كار را هم نداريد؟ نه بازيكنان جذب شده كارايي چنداني دارند نه روي نفرات جوان مي‌شود، حساب ويژه‌اي باز كرد. مگر مي‌شود يك مربي در تمام عرصه‌ها ناكام باشد؟‌گيريم در يكي، دو زمينه به او و تيم ضربه زده باشند اما مگر مي‌توان اين همه مشكل را به غير از او مرتبط كرد؟ تيم نه روحيه دارد، نه جنگندگي، نه قدرت بدني، نه تاكتيك قابل تامل و نه هيچ چيز ديگر. قصد مقايسه نداريم ولي در تيم رقيب، برانكو كم مانده از سر ناچاري از چوب بازي بگيرد ولي اينجا در استقلال فقط از زمين و زمان بهانه مي‌گيرند. شفر از حمايت هوادار براي خود حاشيه امنيت ساخته و در نقش قرباني فرو رفته است در حالي كه خود يكي از مقصران اصلي حال و روز فعلي استقلال است. حالا كه نمي‌توانيد وي را كنار بگذاريد تا حداقل به اين وسيله تحولي در استقلال ايجاد شود به او شوك دهيد و بازخواستش كنيد. مربي اگر قرار باشد فقط در شرايط كاملا آرماني نتيجه بگيرد، ديگر اسمش مربي نيست. شفر مانند هواداران استقلال فقط دنبال مقصر مي‌گردد و افسوس مي‌خورد، غافل از اينكه خود جزو متهمان رديف اول است. تا ديرتر نشده، او را آگاه كنيد كه جايگاهش چيست و چه وظايفي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون