• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

جشنواره فيلم كوتاه محل تلاقي انديشه‌ها باشد

مسعود سلامي

از آنجايي ‌كه فعاليتم در سينما از انجمن سينماي جوان آغازشده و خواستگاهم فيلم كوتاه است براي اين نوع سينما احترام زيادي قائلم و همواره دغدغه فيلم كوتاه دارم و هرسال نزديك به سه يا چهار فيلم كوتاه فيلمبرداري مي‌كنم. به نظر من در فيلم كوتاه‌، زبان و نگاه خاصي جريان دارد و همين نكته مرا بيشتر ترغيب مي‌كند كه با فيلمسازان جوان همكاري داشته باشم و اين دنيا را رها نكنم.

فيلمبرداري فيلم كوتاه برايم مملو از تجربه است. معمولا فيلم‌هايي را براي همكاري انتخاب مي‌كنم كه فيلمنامه‌اش برايم جذاب باشد و در آن حرفي نهفته باشد تا بتوانم اتفاق جديدي براي خودم و فيلم مربوطه باشم اما سواي از اين وقتي تعدادي از دوستانم (منشي صحنه و دستيار كارگردان) كه زبان مشترك كاري با آنها دارم و در فيلم‌هاي بلند زيادي با آنها همكاري داشتم به من پيشنهاد كار مي‌دهند فيلمبرداري فيلم‌شان را قبول مي‌كنم چون با تفكر و نگاه آنها آشنا هستم و مي‌دانم سرانجام كار خوب مي‌شود.

جشنواره فيلم كوتاه تهران هم بايد محل تلاقي اين انديشه‌ها باشد. مكاني براي آشنايي فيلمسازان كوتاه از سراسر ايران، به جهت قدمت و اهميتي كه اين رويداد از آن برخوردار است اين توانايي را دارد كه فيلمسازان از تمام نقاط كشور را به هم وصل كند.

يادم مي‌آيد زمان جواني ما دوران مديريت آقاي محمد آفريده جشنواره فيلم كوتاه تهران محل ديدار فيلمسازان از سراسر جهان بود. به جرات مي‌توانم بگويم محمد آفريده پدر فيلمسازان فيلم كوتاه بودند، به فيلمسازان جوان بال‌وپر مي‌دادند تا بتوانند فيلم كوتاه‌شان را بسازند و تجربه كسب كنند و از آنها حمايت خوبي مي‌كردند. سال 77 بود كه محمد آفريده ساخت فيلم كوتاه 16 ميلي‌متري را بر عهده فيلمسازان از همه نقاط ايران گذاشت و من و تورج اصلاني فيلمبرداري چند تا از اين فيلم كوتاه‌ها را بر عهده داشتيم.

همين همكاري براي ما محل تجربه بود. از بهمن قبادي گرفته تا علي‌محمد قاسمي، تورج اصلاني و آقاي پور اسماعيلي (كه در جشنواره امسال مسوول بودند)، حميد خضوعي ابيانه و بسياري از فيلمسازان ديگر در اين رويداد گرد هم مي‌آمديم بحث مي‌كرديم، فيلم‌هاي هم را مي‌ديديم و تبادل‌نظر خوبي داشتيم.

مهرداد اسكويي، مجيد برزگر محصول فعاليت مستمر آن دوران هستند كه امروز براي جوانان ورك‌شاپ و كارگاه برگزار مي‌كنند و تجربيات خود را به آنها انتقال مي‌دهند.

چنين فيلمسازهايي در واقع شاكله سينماي امروز ايران را تشكيل مي‌دهند.

اما آن چيزي كه امروز اهميت دارد اينكه بايد از ايده‌ها و افكار جديد استقبال كرد. امروز بايد فرصتي فراهم كرد تا جوانان در اين فستيوال كشف شوند براي آينده سينماي ايران. جشنواره محل تعامل است. مسوولان بايد اجازه دهند انديشه‌هاي نو ظهور پيدا كنند.

من به فيلمسازان فيلم كوتاه هيچ‌وقت نگاه غيرحرفه‌اي‌ ندارم چون مطمئنم قطعا اين دوستان سينماگران آينده ما هستند و از دل خيل عظيم آنها استعدادهاي خوب كشف مي‌شوند.

مدير فيلم‌برداري

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون