• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

زادروزي براي شعر گيلكي

سوم دي ماه زادروز خالق گيله اوخان- شيون فومني شاعر و ترانه‌سراي شهره گيلان- است كه اينك جمعي از مفاخر استان خواهان نامگذاري اين روز به روزي براي ارج‌گذاري «شعر گيلكي» هستند.

شيون فومني به سبب آثاري مانا در حافظه مردمان گيلان زمين ماندگار شد و اگر روزي بيم آن مي‌رفت كه به سبب برخي كژسليقگي‌ها به محاق رود؛ خوشبختانه امروز به موجب تلاش برخي مفاخر، پژوهشگران و فرهنگ‌پروران و با تاييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجوز بنياد شيون فومني در قالب موسسه چند منظوره فرهنگي و هنري صادر شده و به زودي منبعي ارزشمند براي آناني خواهد بود كه شيوه كارشان پژوهش و تحقيق در باب بزرگان فرهنگ و ادب كشور است.

به گزارش ايرنا جمعي از هيات امناي بنياد شيون فومني در ديدار با مصطفي سالاري، استاندار گيلان دغدغه و پيشنهادهاي‌شان در خصوص حفظ آثار شيون به عنوان نماد ميراث معنوي گيلان را مطرح كردند و خواستار اهتمام ويژه به اين موارد شدند.

سيدهاشم موسوي، رييس پژوهشكده گيلان‌شناسي خواستار نامگذاري زادروز اين شاعر بلندآوازه گيلاني به روزي براي ارج‌گذاري شعر گيلكي شد و بيان كرد: اميدواريم به سبب پاسداشت فرهنگ بومي و قدرشناسي از مفاخر، مراحل نامگذاري اين روز به «روز شعر گيلكي» در گاه‌شمار كشور هر چه زودتر سپري شود.

انوش نصرماسوله از پيشكسوتان عرصه تئاتر و سينماي كشور دغدغه مستندي از شيون را داشت كه توسط گروهي حرفه‌اي برنامه‌ريزي شده اما متاسفانه به موجب فقدان بودجه لازم سال‌هاست زمين گذاشته شده است.

محمود نيكويه، محقق و پژوهشگر گيلاني نيز معتقد است: زادروز شيون فومني به عنوان الگويي موجب افتخار براي نسل نو مي‌تواند به روزي براي تجليل از بزرگان در قيد حيات باشد.

احمد اداره‌چي‌گيلاني، محقق و پژوهشگر گيلانشناس به تشريح و تبيين مترتب و جايگاه ممتاز ادبي شيون فومني با اشاره به سير تحول و تطور تاريخ شعر گيلكي از آغاز تا به امروز پرداخت و علي جهاندار موسيقيدان گيلاني، شيون را يكي از ترانه‌سرايان شاخص معاصر معرفي كرد كه ترانه‌هايش همواره مورد اهتمام خوانندگان مطرح كشور بوده است.هوشنگ عباسي، محقق و پژوهشگر نيز در اين نشست دغدغه خويش را نسبت به تدوين، حفظ و ماندگاري آثار اين شاعر گيلاني مطرح كرد و به همراه محمدحسين مهدي‌پور از فعالان ميراث فرهنگي خواستار حمايت از اين بنياد براي حفظ و ماندگاري آثار شيون فومني همچنين حمايت در خريد خانه شيون فومني و حفظ آن به عنوان ميراث فرهنگي اين سرزمين شدند.

حامد فومني فرزند ارشد شيون و مدير بنياد ياد شده كه خود را نه تنها فرزند استاد بلكه از
پرورش‌‌يافتگان بهره‌مند از محضر آموزش ايشان مي‌داند، روز يكشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا بر حمايت از خريد خانه استاد به عنوان ميراث اين سرزمين و تبديل آن به موزه شيون تاكيد كرد.وي اظهار كرد: تاكنون بيش از 20 پايان‌نامه كارشناسي ارشد از سراسر كشور در خصوص شيون‌ فومني تدوين شده كه متاسفانه برآوردگان آنها در به دست آوردن منابع دچار مشكل بوده‌اند و به همين سبب بنياد شيون فومني تلاش مي‌كند، محققان و پژوهشگران در اين رابطه كمتر با مشكل روبه‌رو شوند؛ همچنين اين بنياد بر آن است تا نسبت به چاپ و انتشار پايان‌نامه‌ها اقدام كند.وي ادامه داد: همچنين اين بنياد با بهره‌گيري از خرد جمعي در برآوردن مطالعات راهبردي وظيفه خود مي‌داند تا تنها به آثار شيون فومني بسنده نكرده و از اين طريق شرايط تجليل از ديگر مفاخر گيلان و كشور را فراهم كند.

شيون فومني به عنوان يكي از شاعران موفق دو زبانه در حوزه شعر محلي و بومي گيلكي و شعر فارسي آوازه‌اش تا آن سوي مرزهاي سرزمين‌مان نيز اشاعه يافته و با انتشار مجموعه‌هاي شعر فارسي و ارايه قالب‌هاي معمول و مرسوم شعر فارسي از شاعران تاثيرگذار و تواناي شعر معاصر به شمار مي‌رود.

تحقيق و پژوهش در زمينه فرهنگ و ادب گيلان و ارايه مجموعه اشعار گيلكي در قالب غزليات، منظومه‌ها، نيمايي، شعرهاي كوتاه گيلكي و
دوبيتي‌هاي محلي از جمله آثار اوست و ترانه‌سرايي يكي از جنبه‌هاي ادبي و هنري شيون به شمار مي‌رود كه با مهارت، چيرگي و تسلط بر موسيقي، آواها و ملودي‌هاي محلي و فارسي خلق شده است.

شيون فومني سوم دي ماه 1325 در شهرستان فومن متولد شد و در شهريور ماه 1377 پس از طي يك دوره بيماري مزمن كليوي و انجام پيوند كليه در يكي از بيمارستان‌هاي تهران بدرود حيات گفت و براي هميشه در ذهن مردمان سرزمينش ماندگار شد.

وي بنا به وصيتش در سليمان داراب رشت در كنار مقبره ميرزا كوچك جنگلي آرام گرفت.

نامش ماندگار ...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون