• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4232 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۴ آبان

باران‌ پاييزي كم‌آبي‌ را جبران نمي‌كند

گروه اجتماعي|صادق ضياييان رييس مركز ملي خشكسالي با بيان اينكه سهم پاييز ۲۵ درصد از كل بارش‌هاي سال است، گفت: از ابتداي پاييز تا روز ۲۲ آبان‌ماه ميانگين بارش كل كشور ۳۵.۵ ميليمتر بود كه نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ ميليمتر بيشتر است و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان فصل پاييز بارندگي‌ها در حد نرمال يا بالاتر از نرمال باشد؛ با اين وجود خشكسالي‌هاي انباشته و افت شديد آب‌هاي زيرزميني جبران نمي‌شود.

خوشبختانه پاييز امسال روي خوشي به ايران نشان داده و از ابتداي اين فصل شاهد بارندگي‌هاي نرمال و حتي بيشتر از حد نرمال در غالب مناطق كشور هستيم. به گزارش ايسنا، صادق ضياييان افزود: از اول مهر تا روز ۲۲ آبان ميانگين بارش بلندمدت كشور ۲۱.۶ ميليمتر و براي مدت مشابه در سال گذشته، ۱۱.۲ ميليمتر ثبت شده است بنابراين در ايران نسبت به بلندمدت حدود ۱۴ ميلي‌متر و نسبت به سال قبل حدود ۲۴ ميليمتر افزايش بارش وجود دارد.

تهران ۴۴ ميليمتر بارندگي داشت

به گفته ضياييان، از اول مهر تا ۲۲ آبان، استان تهران ۴۴.۷ ميليمتر بارش دريافت كرده اين در حالي است كه در اين بازه زماني بارش سال قبل تهران ۹.۲ ميلي‌متر و بارش بلندمدت تهران ۲۹ ميليمتر بود بنابراين نسبت به درازمدت ۱۵.۷ ميليمتر افزايش بارش رخ داده است. رييس مركز ملي خشكسالي ضمن اشاره به اينكه در اغلب استان‌ها از ابتداي مهر تاكنون نسبت به متوسط بلندمدت افزايش بارش ثبت شده است، استان‌هاي پربارش و كم‌بارش را برشمرد و گفت: در استان‌هاي ايلام، بوشهر، خوزستان و كهگيلويه و بويراحمد نسبت به بلندمدت اين استان‌ها افزايش بارش قابل توجه ثبت شده است. از سوي ديگر در استان‌هاي اردبيل، آذربايجان شرقي، سيستان و بلوچستان، زنجان و قزوين نسبت به ميانگين بلندمدت اين استان‌ها بارش كمتري دريافت شده است.ضياييان در ادامه در پاسخ به پرسشي در مورد تاثير بارش‌هاي اخير در جبران كمبود منابع آبي تصريح كرد: براي پاسخ به اين سوال بايد بدانيم پاييز به طور نرمال چه سهمي از بارش‌هاي كل سال زراعي را دارد. بارش‌هاي پاييز سهم ۲۵ درصدي از كل بارش‌هاي يك سال آبي دارد؛ بدين ترتيب كه سه درصد از كل بارش‌هاي كشور در طول سال براي مهر، هشت درصد براي آبان و ۱۴ درصد براي آذرماه است.

باران‌هاي پاييز ۶ درصد بيش از حد نرمال

وي با بيان اينكه مهر و آبان ۱۱ درصد از بارش‌هاي كل كشور را شامل مي‌شوند، گفت: بررسي آوردهاي بارشي نشان مي‌دهد كه تاكنون اين ۱۱ درصد سهم مهر و آبان تامين شده و حتي حدود شش درصد جلوتر از بارش نرمال طي اين دو ماه هستيم و پيش‌بيني مي‌شود كه تا پايان پاييز امسال در غالب مناطق كشور بارش‌ها در حد نرمال يا بيشتر از حد نرمال باشد و به احتمال قوي، پاييز امسال ۲۵ درصد سهم بارشي خود را دريافت مي‌كند.رييس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي در پايان با تاكيد بر اينكه خشكسالي و كمبود شديد آب در ايران به اين آساني جبران نمي‌شود، تصريح كرد: با اينكه ۱۳ ميليمتر بارش بيشتر از ابتداي مهر تاكنون خوشحال كننده است اما براي جبران خشكسالي‌هاي متمادي به هيچ‌وجه كافي نيست چون در ۱۱ سال آبي گذشته حتي يك بار هم ترسالي نداشتيم و بارش‌ها زير نرمال يا نهايتا در حد نرمال بوده است، در نتيجه اين شرايط هم منابع آب‌هاي زيرزميني و آب‌هاي ذخيره‌شده پشت سدها به‌شدت افت كرده است و حداقل بايد ۱۱ سال بارش بالاي نرمال داشته باشيم تا اين وضعيت جبران شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون