• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

دشان مغلوب رونالد كومان شد

شكست فرانسه در نارنجستان هلند

علي ولي‌اللهي

 

 

حالا همه نگاه‌ها دوباره به سمت لاله‌هاي نارنجي اروپا برگشته. تيمي كه در چند سال گذشته با افولي وحشتناك روبه‌رو بود و دو تورنمنت معتبر يورو 2016 و جام جهاني 2018 را از دست داد. تيمي كه به فاصله هر چند ماه يك سرمربي جديد را روي نيمكت خودش مي‌ديد و بزرگان فوتبال اين كشور يكي پس از ديگري با سرافكندگي و اعتباري از دست رفته اخراج يا مجبور به استعفا مي‌شدند. اما حالا با شروع مسابقات ليگ ملت‌هاي اروپا و با سكانداري ستاره‌اي ديگر از سال‌هاي دور فوتبال هلند، اين تيم روز به روز شرايطش بهتر مي‌شود و حالا ديگر تبديل شده به همان تيم دوست‌داشتني سال‌هاي دور كه فوتبال را به شكلي چشم‌نواز بازي مي‌كرد. اين روزها ديگر هيچ كس با ديده ترحم به نارنجي‌پوشان نگاه نمي‌كند و طرفداران فوتبال منتظر درخشش‌هاي اين تيم در آينده هستند. به جاي اينكه مدام آه بكشند و از روزهاي طلايي اين تيم ياد كنند.

فوتبال هلند از سال 2014 به اين طرف به مثابه گلخانه‌ قشنگي بود كه گل‌هايش نمي‌توانند شرايط محيطي جديد را تاب بياورند. ستاره‌هاي اين سال‌هاي فوتبال هلند هيچ ‌يك در خارج از كشور خودشان يا در تيم‌هاي بزرگ موفق نبودند. ممفيس دپاي و داني بليند كه با كلي سر و صدا رفتند منچستر و خيلي زود مجبور به ترك باشگاه شدند، نمونه‌هايي از اين وضعيت بودند. رونالد كومان در شرايطي اين تيم را تحويل گرفت كه كارشناسان بر اين باور بودند كه با توجه به ضعف باشگاه‌هاي بزرگ هلند در بازيكن‌سازي و اضافه نشدن ستاره‌ها و استعدادهاي جديد، حالا حالاها هلند سرپاشدني نيست. بازي اول هلند مقابل فرانسه و شكست دو بر يك مقابل قهرمان جهان به اين فرضيه قوت بخشيد.

از بازي هلند مقابل آلمان وضعيت براي كومان و شاگردانش متفاوت شد. رويارويي مقابل دشمن ديرينه علاوه بر حساسيت‌هاي هميشگي، اين‌بار مي‌توانست به بهاي سقوط به دسته پايين‌تر هم تمام بشود. اما وقتي سوت پايان بازي در آمستردام آره‌نا زده شد و اسكوربرد ورزشگاه برد 3 هيچ هلند مقابل آلمان را نشان داد، طرفداران حاضر در ورزشگاه احساس كردند كه فصل جديدي در فوتبال ملي كشورشان آغاز شده. با رونالد كومان. ستاره‌اي كه بزرگ‌ترين افتخارات را به همراه تيم ملي هلند و باشگاه‌هاي بارسلونا و آژاكس در زمان پا به توپ شدنش به دست آورده بود. قهرماني يورو 88 و دو فينال جام باشگاه‌هاي اروپا. رونالد كوماني كه به عنوان يكي از گلزن‌ترين مدافعان تاريخ فوتبال شناخته مي‌شود و ضربات كاشته وحشتناكش از پشت محوطه هميشه در خاطره اهالي فوتبال ماندگار است. كومان با ورودش به تيم ملي انگار بيشتر از هر چيزي اعتماد به نفس را به تيم هلند برگردانده. مربي سابق اورتون كه موفق شد اين تيم را به مقام هفتم ليگ برتر انگليس برساند حالا در هلند هم وضعيت را بهبود بخشيده. با همان بازيكناني كه موجود بودند. البته اين‌بار به همراه ستاره‌هاي جواني كه خود كومان به آنها فرصت بازي داده، بدون پيرمردهايي نظير روبن و اشنايدر!

اوج كار كومان و شاگردانش در بازي برگشت مقابل فرانسه رقم خورد. قهرمان جهان با ستاره‌هايي نظير گريزمان و امباپه و متوئيدي و كانته و ديگران راهي ورزشگاه دكويپ شهر روتردام شده بود تا با يك تساوي صعودش را به دور بعد مسجل كند. تيمي كه در يكي از بهترين شرايط تاريخي فوتبال خود قرار دارد و دشان بعضي وقت‌ها مجبور مي‌شود خيلي از ستاره‌هاي فرانسوي را اصلا به تيم ملي دعوت نكند! اما آنچه در ورزشگاه اختصاصي تيم فاينورد رقم خورد، باعث شد نه‌تنها فرانسه صعودش مسجل نشود، بلكه اين امكان به وجود بيايد كه در روز آخر از رسيدن به مرحله پاياني باز بماند. فوتبالي كه هلند مقابل فرانسه به نمايش گذاشت، شبيه‌ترين نوع فوتبال به آنچه خود هلندي‌ها «توتال فوتبال» مي‌نامند، بود. يك فوتبال شناور و رو به جلو كه فرانسوي‌‌ها را بارها و بارها در شرايط سخت قرار داد و آنها را مجبور به اشتباه كرد. مهاجمان فرانسه در مقابل فن‌دايك و دي‌فراي به هيچ‌وجه زهردار ظاهر نشدند و انگولو كانته‌اي كه همگان او را به كم اشتباه بودن و دقت در پاس و موفقيت در نبردهاي تن به تن ميانه ميدان مي‌شناسند، در نيمه اول و به فاصله تنها چند دقيقه چندين توپ را لو داد و انزونزي با اشتباه تاثيرگذارش پايه گذار گل اول هلند در اواخر نيمه اول شد. گلي كه روي ريباند ضربه بابل و توسط واينالدوم به ثمر رسيد. هلندي‌ها در بازي جمعه شب 18 بار دروازه فرانسه را مورد هدف قرار دادند و از آن طرف خط حمله قدرتمند فرانسه تنها موفق به خلق 7 موقعيت روي دروازه سيلسن شد. از 18 شوتي كه هلندي‌ها روانه دروازه خروس‌ها كردند، 11 تا داخل چهارچوب بود و اگر نبود درخشش هوگو لوريس، احتمالا دشان بايد با يك شكست فوق‌العاده سنگين هلند را ترك مي‌كرد. اما در نهايت تنها 2 بار توپ از خط دروازه فرانسوي‌ها گذشت تا بازي 2 هيچ به اتمام برسد و هلند علاوه بر دومين برد پياپي خانگي، دومين كلين شيت متوالي‌اش را نيز به ثبت برساند.

هلند با برد مقابل فرانسه 6 امتيازي شد و حالا تنها يك امتياز كمتر از فرانسه 7 امتيازي دارد. بازي برگشت هلند و آلمان در خاك دشمن براي هلندي‌ها بسيار حايز اهميت است. آلمان با برد هلند مقابل فرانسه عملا از سطح 1 مسابقات سقوط كرد به سطح2 رفت تا تيره روزي‌هاي لوو همچنان ادامه پيدا كند. از آن طرف با توجه به تفاضل گل 4+ هلند، اين تيم با يك تساوي هم مي‌تواند در كمال شگفتي در گروهي كه دو قهرمان جام‌هاي جهاني 2014 و 2018 حضور داشتند به عنوان صدرنشين صعود كند. اتفاقي كه گرچه در تورنمنت نه ‌چندان معتبري نظير ليگ ملت‌هاي اروپا رخ مي‌دهد، اما مي‌تواند اعتبار از دست رفته هلندي‌ها در سال‌هاي اخير را برگرداند. هلند بايد روز دوشنبه ساعت 23:15 به مصاف آلمان برود. با توجه به روحيه فوق‌العاده هلندي‌ها احتمالا تنها عاملي كه مي‌تواند كيفيت كار آنان را پايين بياورد، خستگي به خاطر فاصله كم دو مسابقه آخرشان است. البته آلمان هم در آخرين ديدارش قبل از رويارويي با نارنجي‌پوشان، در يك ديدار دوستانه روسيه را با 3 گل از پيش‌رو برداشت. همه اينها يعني قرار است يك ديدار فوق‌العاده جذاب و مهيج بين تيم‌هاي آلمان و هلند شاهد باشيم. ديداري كه يك سمتش مانشافت است كه براي دفاع از اعتبارش به زمين خواهد رفت و طرف ديگر هلند جذاب رونالد كومان است كه براي تكميل شگفتي مبارزه خواهد كرد.


از بازي هلند مقابل آلمان وضعيت براي كومان و شاگردانش متفاوت شد. رويارويي مقابل دشمن ديرينه علاوه بر حساسيت‌هاي هميشگي، اين‌بار مي‌توانست به بهاي سقوط به دسته پايين‌تر هم تمام بشود. اما وقتي سوت پايان بازي در آمستردام آره‌نا زده شد و اسكوربرد ورزشگاه برد 3 هيچ هلند مقابل آلمان را نشان داد، طرفداران حاضر در ورزشگاه احساس كردند كه فصل جديدي در فوتبال ملي كشورشان آغاز شده؛ با رونالد كومان.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون