• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

در نقد اطلاعيه فدراسيون فوتبال

جذب حداقلي و دفع حداكثري

علي كربلايي

 

 

فدراسيون فوتبال در واكنش به اتفاقات اخير و حواشي پيرامون تيم ملي اطلاعيه‌اي صادر كرده و در آن نوشته: «طي چند روز گذشته صحبت‌هاي بي‌پايه و اساسي توسط مهرداد مسعودي كه اصولا كارشناس رسمي بي‌بي‌سي است، مطرح شده است.

۱- تاكيد مي‌داريم كه اين موضوع به صورت كامل كذب بوده و اساسا تكذيب مي‌كنيم.

۲- فدراسيون فوتبال ايران شكايت رسمي خود را در مورد مهرداد مسعودي به فدراسيون فوتبال قطر، فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا ارسال كرده و همين‌طور ايشان از تمامي ارتباط‌ها، ورودي و نزديكي به تيم ملي ممنوع خواهد شد و به هيچ عنوان اجازه همكاري با تيم ملي فوتبال ايران را نخواهد داشت.

۳- لازم به ذكر است كه بيش از صد نفر ديگر در روز مسابقه فينال ليگ قهرمانان آسيا در محل VIP ورزشگاه آزادي حضور داشتند و تنها ايشان اين تهمت‌ها و دروغ‌ها را مطرح كرده و عمدا براي گمراه كردن اذهان هواداران، ابراز خوشحالي زيكو را به دستيار برزيلي- پرتغالي كه دوستي قديمي با زيكو داشته به تيم ملي مرتبط كرده است. اين رفتار و دروغ‌هاي مسعودي غيرقابل قبول و تاسف‌آور است.

۴- اتفاقي كه پس از ديدار تيم ملي در ورزشگاه رخ داد، توسط يكي از خبرنگاراني بود كه بدون احترام به قوانين برگزاري مسابقات فوتبال و با حضور در مكاني در استاديوم كه نبايد حضور داشته باشد (پشت دروازه تيم ملي در طول تمرين بازيكنان پس از بازي) و همين‌طور در نزديكي اتوبوس تيم ملي اصرار به گرفتن مصاحبه در خصوص موضوعي بود كه مسعودي آن را مطرح كرده بود كه موجب ناراحتي كمك مربي تيم ملي شده است.

به هر حال همه اهالي رسانه هميشه براي اعضاي تيم ملي قابل احترام بوده و خواهند بود و همه ما در تيم ملي و باشگاه‌ها در تلاش براي اعتلاي نام ايران هستيم و در واقع همه ما بايد تلاش كنيم تا موجبات آرامش و تمركز تيم ملي را مهيا كنيم. زماني كه ما در تلاش براي دفاع از واقعيات، حقيقت و صداقت هستيم، اين مطلب ‌بايد به عنوان نشانه‌اي از احترام و وجاهت قلمداد شود و قطعا فدراسيون فوتبال تمام تلاش خود را براي موفقيت تيم ملي در مسابقات جام ملت‌هاي آسيا به‌ كار خواهد بست و نسبت به اين موضوعات آگاه بوده و از ايجاد جريان‌هاي مخرب عليه تيم ملي جلوگيري به عمل خواهد آورد.»

بخش اول اين بيانيه به موضوع مهرداد مسعودي مي‌پردازد. شخصي كه در سال 1998 به ايران كمك كرد تا بازيكنان اخطاري ما بتوانند در ديدار مقابل استراليا حضور داشته باشند. او با توجه به رابطه خوبي كه با فيفا دارد، كمك‌هاي زيادي به فدراسيون فوتبال كرده و در حال حاضر به خاطر خدمات ويژه‌اي كه از او برمي‌آيد، مشاور فدراسيون فوتبال قطر است. ما سال‌هاست نتوانستيم از خدمات او استفاده كنيم، او را پس زديم و در پرونده‌هاي زيادي شكست خورديم. حالا كه او راوي اتفاقي در ورزشگاه آزادي بوده، فدراسيون از او شكايت كرده است. اين بخش به روابط عمومي بد فدراسيون فوتبال مربوط است و نقدش كاري بيهوده است. اظهر من الشمس است كه شكايت از او به فيفا به جايي نمي‌رسد و تنها كاربرد داخلي دارد.

اما مساله دوم مربوط به موضع فدراسيون فوتبال در قبال برخورد اوسيانو كروز با يك خبرنگار است. در حالي كه توقع مي‌رفت فدراسيون با يك عذرخواهي ساده مساله را ختم به خير كند، اما اين‌طور نشد و در اطلاعيه فدراسيون اثري از عذرخواهي نمي‌بينيم. تنها چيزي كه ديده مي‌شود، توجيه است. اطلاعيه فدراسيون به ما مي‌گويد آن خبرنگار در مكان بد و اشتباهي قرار داشت و بدين‌ترتيب تعرض به او را توجيه مي‌كند. واقعا آيا تنها راه رسيدن به قهرماني جام ملت‌ها عبور از رسانه‌هاست؟ قطع ارتباط با هواداران و رسانه‌ها تنها چاره براي حفظ آرامش تيم ملي پيش از جام ملت‌هاست؟ فدراسيون مي‌گويد رسانه‌ها هميشه براي موفقيت تيم ملي احترام قائل بودند. مگر امروز جز اين است؟ تنها اتفاق جديدي كه افتاده بي‌احترامي از جانب كمك مربي تيم ملي خطاب به يك خبرنگار بوده و توقع رسانه‌ها عذرخواهي رسمي فدراسيون به خاطر هتك حرمت رسانه و تنبيه اين كمك‌ مربي است. فدراسيون فوتبال راه جديدي را در فوتبال جهان باز كرده و بي‌احترامي به رسانه را بي‌جواب گذاشته و از سوي ديگر توقع دارد تا رسانه‌ها به اين موضوع نپردازند تا آرامش تيم ملي به هم نخورد.

از سوي ديگر روز گذشته وب‌سايت گاردين‌ ترينيداد و توباگو مصاحبه‌ اختصاصي با كارلوس كي‌روش را كه بعد از بازي تيم ملي مقابل اين تيم ملي اين كشور در تهران گرفته بود، منتشر كرد. در حالي كه كي‌روش گفته بود با رسانه‌ها مصاحبه نمي‌كند، اين رسانه تعجب كرده كه «در محيط رختكن» با سرمربي تيم ملي ايران موفق به گفت‌وگو شده است. تبعيض قائل شدن بين رسانه‌هاي داخلي و خارجي اولين‌بار نيست كه از جانب سرمربي تيم ملي اتفاق مي‌افتد و به نظر مي‌رسد كه اين موضوع ادامه‌دار باشد. كارلوس كي‌روش قرار است، امروز پاسخگوي خبرنگاران ايراني باشد و بعد از سكوتي نسبتا طولاني مي‌خواهد برخي ابهامات را رفع كند. بايد ديد او چه برخوردي در واكنش به سوال در مورد دستيارش خواهد داشت و آيا درباره مصاحبه با رسانه ‌ترينيداد و توباگويي توضيحي خواهد داشت يا خير. فدراسيوني كه تعرض به خبرنگاران را به خاطر حضورشان در محل‌هاي اشتباه ناديده مي‌گيرد، چطور اجازه داده خبرنگار كشوري ديگر وارد رختكن تيم ملي بشود؟ به نظر مي‌رسد فدراسيون فوتبال به دنبال جذب حداقلي و دفع حداكثري است و رفتارهايي بروز مي‌دهد كه به جنجال‌هاي پيش‌آمده در رسانه‌ها و فضاي مجازي دامن بزند. فدراسيوني كه كم‌كاري‌هايش در كنترل اوضاع را با واكنش‌هاي بد تكميل مي‌كند و كاري مي‌كند كه فضاي تيم ملي در آستانه جام ملت‌ها مسموم شود و هيچ‌ وقت حاضر نيست اشتباهات مديريتي‌اش بخصوص در رابطه با حواشي مرتبط با سرمربي تيم ملي را بپذيرد. مردم و رسانه‌ها، بنا بر وظيفه‌شان در قبال حضور تيم ملي در جام ملت‌ها، از تيم ملي حمايت خواهند كرد اما آيا فدراسيون وظيفه‌اي ندارد طبق عرف جهاني از رسانه‌ها حمايت كند و مربي خاطي را كه به يك خبرنگار تعرض كرده جريمه كند؟ در كشورهاي اروپايي اين موضوع تبديل به يك معضل و بحران براي فدراسيون مي‌شود، اما در اين فدراسيون اوضاع به شكلي ديگر است و معلوم نيست، هدف پشت اين رفتار چيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون