• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4234 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۷ آبان

براي وين روني به مناسبت خداحافظي‌اش از تيم ملي

قهرمان بي‌افتخار سه‌شيرها

بهرام سرگوسرايي

 

 

در ديدار مقابل ايالات متحده امريكا و در ورزشگاه ومبلي، وين روني صد و بيستمين و آخرين بازي ملي خودش را براي تيم ملي انگليس انجام داد و به دوران پرشكوه خودش در تيم ملي فوتبال انگليس پايان داد. او در دوران حضورش در منچستريونايتد و تيم ملي انگليس، صاحب عنوان بهترين گل‌زن شد و در هر دو تيم ركوردهايي تاريخي كه براي چهل سال متعلق به سربابي چارلتون بودند را شكست. بازي تيم‌هاي انگليس و امريكا، به افتخار وين روني برگزار شد و تمام عوايد حاصل از اين بازي به خيريه رسيد تا آخرين بازي كاپيتان روني، بهره‌اي مناسب براي نيازمندان كشورش داشته باشد؛ البته دعوت دوباره روني مخالفاني هم داشت؛ از جمله آلن شيرر، مهاجم سابق اين تيم كه گفت: «اينكه مراسمي براي روني برگزار شود ايده خيلي خوبي است و اينكه درآمدهاي اين ديدار به خيريه برسد، فوق‌العاده است ولي من دايم مي‌شنوم كه مربي‌ها و بازيكنان از تعداد بالاي بازي‌ها شكايت مي‌كنند و حالا ما در اواسط ماه نوامبر، مراسم خداحافظي برگزار مي‌كنيم. وين بهترين گلزن انگليس است و كارنامه درخشاني داشته است ولي بازي كردن براي انگليس افتخار است، نه اينكه انگليس به بازي كردن بازيكنان افتخار كند. با توجه به اينكه وين 15 ماه پيش بازنشسته شد، اگر اتحاديه مي‌خواست برايش مراسمي برگزار كند، چرا براي يكي از بازي‌ها به عنوان مهمان دعوتش نكرد؟ اين خيلي منطقي‌تر بود تا اينكه بگوييم؛ وين، ممنون بابت بازي كردن براي انگليس و حالا يك بازي ديگر هم براي تو. براي هيچ بازيكن ديگري اين كار رخ نداد و من فكر مي‌كنم اتحاديه براي او چنين كاري مي‌كند كه در بليت‌فروشي براي بازي دوستانه روز پنجشنبه دچار مشكل است. شايد فكر كنيد گرت ساوت‌گيت به اين بازي براي آماده كردن تيم در آينده نياز داشت ولي اينطور نيست.» با وجود همه حواشي، اين بازي برگزار و استقبال فوق‌العاده‌اي هم از كاپيتان تيم ملي فوتبال انگليس در بازي خداحافظي رسمي‌اش شد و اين بازي در تاريخ فوتبال انگليس ثبت شد.

اما داستان وازا از كجا شروع شد؟ پسر دماغ قرمز آبي‌هاي مرسي‌سايد، چطور تبديل به اسطوره فوتبال انگليس و بهترين گل‌زن تاريخ منچستريونايتد شد؟ سرالكس فرگوسن در مورد روني گفته: «هر چيزي كه از روني در كتاب تاريخ فوتبال ثبت شده حقش بوده و اين بازيكن شايسته تمام تقديرهايي كه از او مي‌شود، هست. روني تلاش زيادي براي جايگاهش كرده.»

وين روني با گل كردن يك پنالتي مقابل تيم ضعيف سن‌مارينو، تبديل به بهترين گل‌زن تاريخ فوتبال انگليس شد؛ بازيكني كه با توجه به بداخلاق بودنش، نمي‌شد تصور كرد به چنين جايگاهي برسد. اما هر چه از سن وين روني گذشت، اين بازيكن پخته‌تر شد و كمك بيشتري به تيمش مي‌كرد. سال 2002، در دقيقه 80بازي اورتون مقابل آرسنال پسري وارد ميدان شد كه تاريخ ليگ برتر را دستخوش تغيير كرد. او در دقيقه 90 مسابقه با فرستادن توپ به كنج دروازه ديويد سيمن، داستان خودش را در فوتبال انگليس آغاز كرد. نوجواني كه هيچ شباهتي به اسطوره‌ها نداشت. در سال 2004 زماني كه سرالكس فرگوسن در واپسين لحظات نقل و انتقالات وين روني را به اولدترافورد آورد، پسري كنار وين روني بود كه كمتر كسي او را مي‌شناخت. او هواداري بود كه در آخرين بازي فصل با در دست داشتن پلاكاردي از فرگوسن خواهش كرده بود وين روني را به جمع بازيكنان شياطين سرخ اضافه كند. او در منچستر چهره دوست‌داشتني‌اي نبود. مدام تكل مي‌زد و پرخاشگري‌هايش تمامي نداشت. دريبل‌هاي بدون دليل و خودخواهي و غروري كه هيچكس دليلش را آن زمان درك نمي‌كرد، روني را در كانون انتقادات قرار داده بود. سرالكس فرگوسن اما روزي گفت كه او را تبديل به يك اسطوره مي‌كند و آن زمان رسانه‌ها با پوزخند به اين حرف‌هاي فرگوسن واكنش نشان مي‌دادند. پسر بددهن و ياغي انگليسي، بعد از سه فصل حضور در يونايتد سعي كرد بيش از پيش خودش را كنترل كند و براي وجهه‌اش نزد عوام هم ارزش قائل باشد.

در واقع اين وين روني، هديه سرالكس فرگوسن به فوتبال‌دوستان بود. پل گاسكوئين معروف به گازا هم در مورد اين وجه از شخصيت سرالكس كه توانايي رام كردن بازيكنان ياغي را داشت گفته اگر پيشنهاد منچستريونايتد را قبول مي‌كردم، سرنوشت متفاوتي در انتظارم بود. شايد اگر وازا هم مانند گازا پيشنهاد منچستريونايتد را رد مي‌كرد، امروز نامي از او در تاريخ فوتبال نبود و تبديل به يك بازيكن فراموش‌شده شده بود.

روني اخيرا اعلام كرده كه هري كين توانايي شكستن ركورد او را دارد. حرفي كه در حال حاضر به نظر تعارف مي‌رسد و كاملا بستگي به اين دارد كه هري كين در اين فرم ايده‌آل باقي بماند و تيم ملي انگليس هم بتواند بازي‌هاي هجومي‌تر ارايه بدهد. بازيكن بزرگي مثل‌ گري لينه‌كر هم نتوانست به ركوردي كه روني ثبت كرد برسد و با عدم گلزني در يورو 92 سلسله گل‌نزدن‌هايش شروع شد و كسي كه گمان مي‌شد ركورد بابي چارلتون را جابه‌جا كند، سرانجام در اين زمينه ناكام ماند. آمار 53 گل وين روني در 120 بازي ملي، فعلا دست‌نيافتني به نظر مي‌رسد.

روني در دوران فوتبال حرفه‌اي باشگاهي‌اش كه از فصل 2003-2002 با اورتون شروع مي‌شود و تا سال 2018 در دي‌.سي يونايتد ادامه دارد موفق شده در 696 بازي 293 گل در بازي‌هاي رسمي به ثمر برساند. او با به ثمر رساندن 208 گل در منچستريونايتد و اورتون، بعد از آلن شيرر تبديل به دومين گل‌زن برتر تاريخ اين رقابت‌ها شد و شايد تنها بازيكني كه بتواند ركورد او را بشكند، سرخيو آگوئرويي باشد كه حدود 50 گل با روني فاصله دارد. در منچستريونايتد هم تا مدت‌ها ركورد او جاودانه خواهد ماند و در حال حاضر بازيكني نزديك به ركورد 153 گل زده او در ليگ برتر براي اين تيم نيست. در مجموع تمام بازي‌ها سربابي چارلتون 249 گل براي منچستر به ثمر رسانده بود و وين روني با 4 گل بيشتر نسبت به اين اسطوره منچستريونايتد را ترك كرد.

وازا، از تيم ملي رفت و هيچ افتخار در خوري با پيراهن سه‌شيرها به دست نياورد. برخلاف منچستريونايتد كه او جام‌هاي زيادي را درو كرد، در انگليس مانند اكثر بازيكنان بزرگ دهه‌هاي اخير، به هيچ عنواني دست نيافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون