• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4237 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان

وحدت صرفا با كنفرانس ايجاد نمي‌شود

محمدامين دهواري

قرآن كريم كتاب قانون زندگي بشر است كه جهانيان را به سمت وحدت، همزيستي و همدلي فرا مي‌خواند.

(قل يا أهل الكتاب تعالوا الي كلمه سواء بيننا و بينكم) مخاطب خداوند در قرآن مجيد انسان است. دعوت وحدت براي همدلي و احترام متقابل و زندگي مسالمت‌آميز براي بشريت است كه در دنيايي فارغ از جنگ و عداوت و دشمني با محبت و خيرخواهي زندگي كرد. در جامعه مدينه هم پيروان اديان مختلف در كنارهم فارغ از دين و مذهب و قوم و قبيله زندگي مي‌كردند و حقوق همه آنها مورد پذيرش بود. با موضوع انسانيت كه محور توسعه است، مي‌توان در جامعه‌اي عاري از خشونت و جنگ زندگي كرد. اين در حالي است كه از پارادوكس‌هاي زندگي بشر مي‌توان به ساخت اسلحه‌، تجهيزات نظامي و در عين حال آرزوي احترام به حقوق بشر و حق زيست مسالمت‌آميز اشاره كرد. معيارهاي انساني نكته اشتراك بين همه اقوام و اديان الهي است؛ كاش همه اديان به معناي واقعي دور وحدت و كلمه توحيد گرد هم بيايند.

نقطه اتصال براي مسلمانان قرآن كريم و ريسمان الهي است. اين دردآور است كه مسلمان به دست مسلماني ديگر كشته مي‌شود و دانسته يا ندانسته تيشه بر ريشه اسلام زده شود. بايد پذيرفت در ايجاد وحدت عملي و موثر موفقيتي حاصل نشده است و صرفا با برگزاري كنفرانس‌هاي بين‌المللي و همايش‌هاي تقريبي وحدت شكل نمي‌گيرد.

وحدت عملي در هر برهه زماني ضرورت جامعه است؛ از اين حيث احترام به باورها و اعتقادات مردم، تامين حقوق اساسي آنها در كنار استفاده يكسان از امكانات كشور و دسترسي عادلانه همه ايرانيان به منابع كشور از پيش‌شرط‌هاي وحدت است. در واقع محروم كردن برخي از هموطنان از داشتن مسجد در تهران و شهرستان‌هاي بزرگ با فلسفه وحدت فاصله و تضاد دارد. اصرار به تفسير راي و عدم توجه به گفتمان ديگران از موانع وحدت است. دين اسلام با بيان نظرات و پيشنهادات كارشناسي تضعيف نشده و نخواهد شد. اجازه بدهيم همه در چارچوب قانون فعاليت كنند. ما نبايد دين خدا را سپر رفتار خويش قرار دهيم. الگو براي ما سيرت رسول‌الله صلي‌الله عليه وسلم، اهل بيت و صحابه كرام است. از اين نظر پيروان همه اديان بايد از حقوق مساوي و عادلانه برخوردار باشند.

اگر امت اسلامي امروز دچار تفرق شده به دليل انحطاط مسلمين است. مسلمانان، قرآن كه مشعل راه است را به فراموشي سپرده‌اند. به جاي توجه به فلسفه احكام به ظاهر روايات بسنده مي‌كنند.

اختلاف و برداشت‌هاي متفاوت طبيعي است(ولايزالون مختلفين) اما قرآن كريم ما را از تفرقه و تنازع منع كرده است(ولا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ريحكم) / (واعتصموا بحبل‌الله جميعا و لا تفرقوا) بنابراين بازگشت به دين راهكاري قرآني است؛(فان تنازعتم في شي فردوه الي‌الله والرسول ان كُنتُم تومنون بالله واليوم الاخر). چون قرآن وحدت را در گرو رجوع به دين خدا و سيرت حضرت رسول صلي‌الله عليه و سلم مي‌داند، مسلمانان به همين سياق بايد الگو باشند و صلح و آرامش را به جهانيان تقديم كنند.

ما پيروان شخصيتي هستيم كه رحمـ[‌للعالمين و فرستاده ارحم‌الراحمين است و صلح و آرامش و رستگاري جهانيان را آرزومند است. انحصار پيامبر فقط براي مسلمانان نشانه عدم شناخت درست اين شخصيت بزرگ است. ورق ورق صفحه زندگي ايشان به صورتي كه قرآن او را معرفي كرده است، مايه رحمت و پيام‌آور صلح براي همه جهانيان است. تك‌رويي‌ها‌، خود‌خواهي و برداشت‌هاي نادرست از دين اسلام، دوري از قرآن و عدم شناخت درست پيامبر صلي‌الله عليه و سلم و از عوامل شكننده وحدت است. براي شكوه اسلام و معرفي صحيح پيامبر عظيم‌الشأن نيازمند رجوع به قرآن و مطالعه عميق قرآن و حديث هستيم. احترام به همه انسان‌ها با وجود اختلاف نظر و پرهيز از تنازع و تفرق تنها راه نجات بشر است.

دانشجوي دكتري قرآن و حديث

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون