• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4237 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان

خبر

سخنگوي كميسيون قضايي مجلس:

معتادان زنداني نمي‌شوند؛ به اردوگاه‌هاي بازپروري مي‌روند

حسن نوروزي، سخنگوي كميسيون قضايي مجلس گفت: بر اساس مصوبه (ديروز) كميته حبس‌زدايي كميسيون معتادان به زندان نمي‌روند بلكه به اردوگاه‌هاي بازپروري فرستاده مي‌شوند. حسن نوروزي در تشريح دستور كار كميته حبس‌زدايي و كاهش آمارهاي زندانيان كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي گفت: در اين نشست بررسي و تصويب مواد 4 تا 6 طرح پيشنهادي در دستور كار قرار گرفت كه بر اساس ماده 4 براي كارشناسان بانك ملي اداره ثبت، كشيشك بايد در هر ساعت از شبانه‌روز و ايام تعطيلات پيش‌بيني شود. نماينده مردم رباط‌كريم و بهارستان در مجلس شوراي اسلامي افزود: بر اين اساس اگر دادگاهي براي فردي قرار وثيقه صادر كرد به فوريت وثيقه مورد ارزيابي قرار گيرد و فردي به بهانه تعطيلي بانك يا اداره ثبت راهي زندان نشود. وي ادامه داد: بر اساس ماده 5 نيز اگر براي معتادان قرار تامين صادر شود به زندان نمي‌روند بلكه به اردوگاه‌هاي بازپروري و خاص فرستاده مي‌شوند. در اين رابطه دولت مكلف است هزينه اردوگاه‌ها را از هزينه‌هاي جزاي نقدي و مستوجب اعمال تامين كند. سخنگوي كميسيون قضايي و حقوقي مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: بر اساس ماده 6 نيز هيات‌هاي 3 نفره متشكل از رييس كل دادگستري استان، دادستاني استان و رييس كل زندان‌ها مكلف هستند نتيجه را به هيات‌هايي كه براي بررسي به زندان مي‌روند، ارايه كنند تا هيات‌ها به فوريت بتوانند تدابير لازم براي آزادي زندانيان را اتخاذ و مشكل زنداني را حل كنند؛ بايد كاهش آمار زندانيان به اين شيوه تحقق يابد.

 

شناسايي 24هزار مبتلا به HIV

پروين افسركازروني سرپرست گروه مديريت بيماري ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت با بيان اينكه تخمين زده مي‌شود نزديك 60 هزار مبتلا به اچ‌آي‌وي در كشور وجود داشته باشند، گفت: اين بيماري درمان قطعي ندارد، اما اگر درمان به موقع شروع شود، طي شش ماه سطح ويروس در حدي كاهش مي‌يابد كه بحث انتقال از طريق ترشحات خوني، جنسي و انتقال از مادر به كودك بسيار كم مي‌شود.

دكتر گازروني با بيان اينكه اولين قدم براي كنترل اچ‌آي‌وي/ايدز پيشگيري است، گفت: به هر حال راه انتقال اين بيماري يا از طريق ترشحات خوني و جنسي يا از طريق انتقال مادر مبتلا به كودك در دوران بارداري و شيردهي است. بنابراين با آموزش و انجام اقدامات پيشگيرانه مي‌توان از ورود ويروس به بدن پيشگيري كرد. طي چند سال اخير يك آيتم پيشگيري جديد هم اضافه شده، به اين شكل كه بعد از شناسايي فرد مبتلا، دارو به او داده مي‌شود و تاثير دارو به اين صورت است كه حجم ويروس در بدن فرد كاهش مي‌يابد؛ در حدي كه ديگر قابليت انتقال عفونت به نزديك صفر مي‌رسد.

وي با اشاره به آمار مبتلايان به ايدز در كشور گفت: تخمين زده مي‌شود كه تعداد موارد زنده‌اي كه در كشور مبتلا به اچ‌آي‌وي هستند، نزديك به 60 هزار نفر است كه از اين تعداد بيش از 24 هزار نفرشان يعني 40 تا 41 درصدشان را شناسايي كرده‌ايم. بايد توجه كرد كه اطلاع‌رساني و آگاهي دادن مي‌تواند به شناسايي افراد مبتلا كمك كند. مردم بايد بدانند كه مراكزي در اين حوزه وجود دارند و مي‌توانند اين بيماري را تشخيص داده و درمان را شروع كنند. از طرفي آموزش و اطلاع‌رساني به گروه‌هاي پرخطر مانند مصرف‌كنندگان مواد، معتادان تزريقي، افراد داراي رفتار پرخطر جنسي، كليد پيشگيري و كنترل اچ‌آي‌وي ايدز است. كازروني با بيان اينكه در اين برنامه 92 زن باردار كه اصلا از ابتلاي‌شان به اچ‌آي‌وي خبر نداشتند، تشخيص داده شدند، گفت: بعد از شناسايي به آنها دارو داده شد و كودكان سالم از آنها متولد شدند. فقط يك مورد داشتيم كه نوزاد هم مبتلا به اچ‌آي‌وي به دنيا آمد، زيرا به هر حال احتمال انتقال از مادر به كودك به شرايط مادر بستگي دارد و اگر بيماري پيشرفته باشد احتمال انتقال بيشتر است. وي تاكيد كرد: بايد بدانيم كه پيشگيري از ابتلاي حتي يك نفر به ويروس اچ‌آي‌وي بسيار حايز اهميت است؛ چرا كه طبق بررسي‌ها هر پيشگيري از ابتلا به اچ‌آي‌وي، 16 هزار دلار صرفه اقتصادي براي جامعه در پي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون