• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4237 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان

نگاهي به مرحله گروهي ليگ ملت‌هاي اروپا

جذابيت فوتبال به راه است

علي ولي‌اللهي

 

 

در حالي كه در روزهاي ابتدايي راه‌اندازي ليگ ملت‌هاي اروپا، جذاب بودن اين رقابت‌ها محل ترديد دوستداران فوتبال بود، باز هم در نهايت فوتبال كشش و جذابيت خود را به هواداران ديكته كرد و در هفته پاياني رقابت‌هاي دور مقدماتي اين تورنمنت شاهد جدال‌هاي فوق‌العاده جذاب و نفس‌گيري بوديم كه در نهايت منجر به صعود 4 تيم پرتغال، هلند، سوييس و انگليس به مرحله نيمه‌نهايي شد. به طور قطع جز انگليس، آن هم با ارفاق، هيچ‌كس انتظار نداشت شاهد حضور اين تيم‌ها در نيمه نهايي باشد. فرانسه و كرواسي قهرمان و نايب قهرمان جهان، ايتالياي هميشه مدعي، بلژيكِ سوم دنيا و آلمان تيم‌هايي بودند كه كارشناسان شانس به مراتب بيشتري برايشان قائل بودند. اما در نهايت گردونه فوتبال به شكل ديگري چرخيد تا تيم‌هاي كمتر مدعي نظير هلند و سوييس بتوانند با پشت سر گذاشتن رقبا به مرحله بالاتر صعود كنند. در ادامه نگاهي داريم به 4 گروه مسابقات در سطح A.

 

كامبك لاله‌ها، سقوط ژرمن‌ها

فرانسه به عنوان قهرمان جام جهاني شانس اول صعود از گروه اول به شمار مي‌رفت. تيم فوق‌العاده دشان با ستاره‌هاي درخشان. آلمان هم گرچه جام جهاني كابوس‌واري را پشت سر گذاشته بود، هنوز روي كاغذ آلمان بود و هواداران اين تيم اميد داشتند با جوان‌گرايي نصفه نيمه لوو و يك نتيجه خوب در ليگ ملت‌ها، خاطرات تلخ چند ماه پيش را فراموش كنند. هلند هم ضعيف‌ترين تيم گروه به شمار مي‌رفت. تيمي كه تازه تحويل كومان داده شده بود و بهترين نتيجه‌اي كه از اين تيم انتظار مي‌رفت، حضوري آبرومندانه در مسابقات بود. فرانسه مسابقات را خيلي خوب شروع كرد و انتظار هواداران را براي صعود بي‌دردسر عينيت بخشيد. يك تساوي در خانه آلمان و برد مقابل هلند كار خروس‌ها را براي صعود راحت كرد. اما در ادامه اين هلندي‌ها بودند كه ورق را برگرداندند و يكي پس از ديگري رقبا را زمين‌گير كردند. كامبك هلندي‌ها با دو برد پياپي خانگي مقابل آلمان و فرانسه رقم خورد و اين 2 تيم را تحت فشار گذاشت. آلمان قبل از برگزاري هفته آخر سقوطش مسجل شد و فرانسه هم خطر از دست دادن صدر را حس كرد. بازي آخر اين گروه در ورزشگاه اختصاصي شالكه و در شهر گلزن‌كرشن بين دو تيم آلمان و هلند يك جنگ تمام‌عيار بود. آلمان براي اعاده حيثيت وارد زمين شد، براي اثبات شايستگي‌هايش در حالي كه تيم سقوط كرده گروه لقب گرفته بود، براي محكم كردن جاي يواخيم لو روي نيمكت. از آن طرف هلند مي‌خواست كار را تمام كند با امتياز گرفتن از رقيب سنتي. بازي را آلمان فوق‌العاده شروع كرد و تا دقيقه 80 ادامه داد. شايد اگر بي‌دقتي مهاجمان آلماني نبود، مانشافت بايد با چند گل لاله‌هاي نارنجي را پرپر مي‌كرد اما فرصت‌سوزي بازيكنان آلمان و تعويض‌هاي بد لو در مقابل تعويض‌هاي به موقع كومان موجب شد در فاصله 5 دقيقه هلندي‌ها بازي را برگردانند و مقابل چشمان خيره هواداران مغرور آلماني كه در حال به اهتزاز درآوردن پلاكاردهاي انتقادي به لو بودند، جشن صعود بگيرند. ديداري كه مي‌توانست تضمين‌كننده حضور لو روي نيمكت و از بين بردن انتقادات براي مدتي ولو كوتاه باشد، تبديل به كابوس ديگري براي آلماني‌ها شد. هلند در كمال ناباوري به لطف تفاضل گل بيشتر نسبت به خروس‌ها حضورش را در جمع 4 تيم پاياني مسجل كرد.

 

شب رويايي سوييسي‌ها

وقتي قرعه‌كشي رقابت‌ها انجام شد، خيلي‌ها گروه دوم را آسان‌ترين گروه ممكن دانستند. از آن گروه‌هايي كه هيچ كس جز طرفداران تيم‌هاي حاضر در آن بازي‌هايش را دنبال نمي‌كند. بازي‌ها هم تا قبل از برگزاري هفته نهايي به همين منوال بود. ايسلندي‌ها در ادامه روند نزولي خودشان در هر 4 بازي رفت و برگشت مقابل بلژيك و سوييس تسليم شدند تا ديگر هيچ نشاني از آن وايكينگ‌هاي جنگجو نداشته باشند. مردان سرزمين يخي در حالي با 4 شكست متوالي و 13 گل خورده راهي سطح 2 شدند كه لااقل از آنها انتظار مي‌رفت، بتوانند در خانه نتايج قابل قبولي بگيرند. حضور ايسلندي كه همه بازي‌هايش را واگذار كرد، باعث شد تكليف صعود اين گروه به بازي رو در روي بلژيك و سوييس گره بخورد. مسابقه‌اي كه دور رفتش را شاگردان مارتينز با نتيجه 2 بر 1 ولي به سختي پيروز شدند. در بازي برگشت و در حالي كه بلژيكي‌ها تنها يك تساوي براي صعود نياز داشتند، خيلي سريع توسط تورگان هازارد با 2 گل از حريف پيش افتادند تا خيال شياطين سرخ اروپا راحت شود اما اين پايان ماجرا نبود. در ادامه اين شاگردان پتكويچ بودند كه مثل بمب‌افكن روي سر بلژيكي‌ها خراب شدند و به تعداد انگشت‌هاي يك دست دروازه كورتوآ را فتح كردند. پنج گلي كه سه تايش را صفروويچ به ثمر رساند، باعث شد يكي از عجيب‌ترين بازي‌هاي چند سال اخير اروپا را شاهد باشيم. تيم سوم جهان در حالي با اين نتيجه مقابل ساعت‌سازان تحقير شد كه مي‌خواست تا مدت‌ها شيريني افتخارآفريني‌اش در جام جهاني را زير زبان داشته باشد اما سوييسي‌ها به آنها ثابت كردند كه شكلات‌ها مي‌توانند به ‌شدت تلخ هم باشند! به اين ترتيب سوييس با تفاضل گل بهتر به عنوان تيم نخست راهي نيمه‌نهايي شد.

 

قلعه نفوذناپذير پرتغالي‌ها

گروه سوم از آن گروه‌هايي بود كه نمي‌شد حدس زد سرنوشتش چه خواهد شد. هر چند گروه‌هايي هم كه مي‌شد حدس زد، نتيجه‌اش برعكس حدسيات از آب درآمده بود! حضور ايتاليا و پرتغال و لهستان باعث شد كه كارشناسان از شانس تقريبا مساوي تيم‌ها براي صعود بگويند چراكه نمي‌شد برتري خاصي را براي تيم‌ها قائل شد اما با شروع مسابقات اين پرتغال بود كه ثابت كرد فعلا در شرايط بهتري به سر مي‌برد. شاگردان سانتوش بدون حضور رونالدو موفق شدند لهستان و ايتاليا را شكست دهند و مدعي اول گروه لقب بگيرند. ايتاليا هم كه با مانچيني آمده بود خاطره تلخ عدم حضور در جام جهاني را پاك كند، نتوانست جز يك بار آن هم با گل دقيقه پاياني كريستيانو بيراگي مقابل لهستان به 3 امتياز دست پيدا كند. لهستان هم با لواندوفسكي به روند ناكامي‌اش ادامه داد و همانند جام‌جهاني نتوانست به توفيقي دست پيدا كند تا قبل از هفته پاياني سقوطش به سطح دوم مسابقات مسجل شود. تيمي كه هدايتش بعد از جام جهاني از ناوالكا گرفته شد و به يرزي برژك واگذار شد اما او هم فعلا نتوانسته نتايج درخوري كسب كند.

نزديك و نفس‌گير

تنها گروهي كه هر 3 تيم تا آخرين لحظات شانس صعود داشتند گروه 4 مسابقات بود. جايي كه تيم‌هاي اسپانيا انگليس و كرواسي حضور داشتند. اسپانيا مسابقات را خيلي عالي شروع كرد. 6 تايي كردن نايب قهرمان جهان و برد مقابل انگليس در ورزشگاه ناموسي اين كشور يعني ومبلي نشان داد انريكه انقلاب تازه‌اي در لاروخا به راه انداخته و ديگر خبري از بازي‌هاي ملال‌آور اين تيم در جام جهاني نخواهد بود. از طرف ديگر كرواسي بعد از باخت عجيب مقابل ماتادورها موفق شد خودش را بازسازي كند و به رقابت‌ها برگردد. شاگردان داليچ با همان روحيه محكم جام جهاني موفق شدند در بازي برگشت اسپانيا را شكست دهند و با 1 امتيازي كه از بازي رفت مقابل انگليس به دست آورده بودند با اميد صعود راهي ومبلي شوند. در ضلع سوم شاگردان ساوتگيت قرار داشتند كه بعد از باخت مقابل اسپانيا و تساوي مقابل كرواسي موفق شدند همان بلايي را كه آندلسي‌ها در ومبلي سرشان آورده بودند در بنيتو ويلامارين سر حريف دربياورند و با نتيجه 3 بر 2 پيروز شوند. نتايج اين گروه باعث شد، ديدار تيم‌هاي انگليس و كرواسي در بازي برگشت سرنوشت نهايي اين گروه را مشخص كند. تيم‌ صعودكننده و تيم سقوط‌كننده را. كرواسي و انگليس در حالي به مصاف هم رفتند كه هر دو تيم هم مدعي صعود بودند و هم شانس سقوط. نتيجه تساوي هم اسپانيا را راهي دور بعد مي‌كرد. در اين ديدار ابتدا شاگردان داليچ بر خلاف جريان بازي به گل رسيدند و تا دقايق پاياني هم تيم صعود‌كننده بودند و انگليسي‌ها را راهي دسته 2 كرده بودند. اما در نهايت در عرض 7 دقيقه سه شيرها بازي باخته را با برد عوض كردند و كروات‌ها را جاي خودشان روانه سطح B كردند. اسپانيايي‌ها هم كه با گل اول انگليس به صعود اميدوار شده بودند در نهايت چيزي جز دومي دست‌شان را نگرفت.

در سطح دوم مسابقات ليگ ملت‌هاي اروپا نيز تيم‌هاي اوكراين و بوسني و دانمارك صعودشان را به سطح اول مسابقات مسجل كرده‌اند و از بين تيم‌هاي سوئد و روسيه چهره چهارمين تيم مشخص خواهد شد. البته زماني كه شما اين گزارش را مي‌خوانيد، وضعيت 4 تيم صعود‌كننده به سطح اول كامل مشخص شده.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون