• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4237 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳۰ آبان

لاليگا سرمشق ليگ جزيره

مارتين لارنس ترجمه: ميعاد نيكخوي

 

 

 

فاكتورهاي زيادي در زمان ارزيابي درنظر گرفته مي‌شوند كه يك ليگ چگونه از ليگ ديگر بهتر است؛ اما سال‌هاست كه ليگ جزيره به عنوان تورنمنتي برگزار مي‌شود كه در آن هر تيمي مي‌تواند تيم ديگر را شكست بدهد، درست مثل تمام تاريخ اين ليگ. اما اين فرضيه به صورت چشم‌گيري درحال ابطال است. اين ايدئولوژي كه «ليگ جزيره بسيار رقابتي‌تر از ساير ليگ‌هاست»، در اين فصل كاربرد چنداني ندارد.

درحال حاضر 6 تيم بدون شكست در ليگ‌هاي بزرگ و معتبر اروپايي وجود دارند كه نيمي از آنها تيم‌هاي انگلستاني هستند؛ منچسترسيتي، ليورپول و چلسي دركنار يوونتوس، دورتموند و پي‌اس‌جي تيم‌هايي هستند كه تمامي بازي‌هاي خود را در ليگ داخلي‌شان بدون باخت پشت‌سر گذاشته‌اند. اين اولين‌بار در تاريخ ليگ برتر است كه سه تيم اول جدول تمامي 12 بازي خود را بدون شكست به پايان رسانده‌اند. سه تيم بدون شكست در اين ليگ بي‌سابقه بوده اما حتي دو تيم بدون شكست هم در ليگ برتر بسيار غيرمعمولي به نظر مي‌رسد. اين فصل، بيست و هفتمين فصلِ رقابت‌هاي ليگ برتر است و قبلا تنها يك بار دو تيم توانسته‌اند 12 بازي خود را بدون شكست پشت‌سر بگذارند؛ سال 2008، آرسنال و ليورپول. اما دست آخر هيچ‌كدام از اين دو باشگاه نتوانستند فصل را با جام قهرماني به اتمام برسانند. در انتهاي رقابت‌ها آرسنال و ليورپول به جايگاهي بهتر از سومي و چهارمي نرسيدند و فصل را پايين‌تر از منچستريونايتد و چلسي (كه در بهار همان سال به فينال ليگ قهرمانان اروپا رسيدند) به پايان رساندند. شكست دادن آرسنال و ليورپول در ابتداي آن فصل كاري نشدني به نظر مي‌رسيد، اما آنها نتوانستند در قالب همان تيم‌هاي قوي ابتداي فصل باقي بمانند.

جدول رده‌بندي كنوني ليگ برتر انگليس با سه تيم بدون شكست در بالاي آن يك تضاد بزرگ با سال‌هاي نه چندان دور اين ليگ دارد. در دهه اول شكل‌گيري ليگ جزيره (به فرمت كنوني) در 12 هفته اول فقط سه تيم بدون شكست باقي ماندند؛ ناتينگهام فارست در فصل 96-95 كه در انتها به مقامي بهتر از نهمي دست نيافت، آرسنال 98-97 كه قهرمان رقابت‌هاي ليگ برتر شد و آستون ويلاي فصل 99-98 كه ليگ را با رتبه ششمي به پايان رساند. بين اين تيم‌ها آرسنال تنها تيمي بود كه با وجود آمار 12 هفته ابتدايي ليگ، در آخر به مقام قهرماني رسيد.

در بررسي بازي‌هاي 12 هفته ابتدايي اين فصل يك آمار هشداردهنده وجود دارد. هيچ‌كدام از تيم‌هاي نيوكاسل، برنلي، كريستال پالاس، ساوتهمپتون، كارديف سيتي، هادرسفيلد و فولام بيشتر از 9 امتياز كسب نكرده‌اند و بيشترين تعداد گل زده توسط اين تيم‌ها در اختيار تيم برنلي با 12 گل زده (هر بازي يك گل) قرار دارد و امتيازاتي كه به دست آورده‌اند از مسابقات رودررو با يكديگر بوده است.

آمار بازي اين تيم‌ها مقابل تيم‌هاي بزرگ جزيره وحشتناك است؛ اين تيم‌ها در مجموع 29 بار با 6 تيم برتر فصل گذشته ليگ برتر بازي كردند و فقط به يك امتياز از 89 امتياز ممكن بسنده كردند و كريستال پالاس در بازي مقابل آرسنال كه با نتيجه 2-2 به اتمام رسيد آن يك امتياز را به دست آورد. تفاضل گل تيم‌هاي مذكور در اين 29 مسابقه با تيم‌هاي برتر ليگ جزيره عدد 69- بوده است.

به نظر مي‌رسد تيم‌هاي انتهاي جدولي ليگ برتر براي صعود به رتبه‌هاي بالاتر برنامه‌اي ندارند، فقط براي ماندن در رتبه فعلي و بدتر نشدن جايگاه‌شان در جدول مي‌جنگند. هيچ‌كدام از اين هفت تيم نتوانسته بيشتر از 2 برد را كسب كند؛ درمجموع اين تيم‌ها 84 بازي را انجام داده‌اند و فقط 11 بازي را با پيروزي به اتمام رسانده‌اند. هيچ‌كدام از 5 تيم انتهاي جدولي نتوانسته در مسابقه با تيمي از نيمه بالايي جدول برنده شود.

تناقض بين تيم‌هاي بالاي جدولي و مابقي تيم‌ها در ليگ جزيره وقتي سنگين‌تر مي‌شود كه آن را با ليگ‌هاي ديگر اروپايي مقايسه كنيم. لاليگاي اسپانيا براي بسياري از هواداران و مفسران فوتبال در انگلستان، به علت فقدان فضاي رقابتي، ليگي طرد شده و غيرجذاب به نظر مي‌رسد؛ اما طرفداران فوتبال در اسپانيا از فصلي غيرقابل پيش‌بيني و سرگرم‌كننده لذت مي‌برند. هر تيمي در لاليگا حداقل يك‌بار متحمل شكست شده است.

بارسلونا رتبه اول ليگ را در اختيار دارد اما بعد از تحمل شكست 4-3 مقابل رئال بتيس در هفته اخير لاليگا، امتياز آنها فقط براي پنجم شدن در ليگ برتر انگلستان كافي است؛ آن هم به علت تفاضل گل بهتر نسبت به آرسنال! درحالي كه 5 تيم بالاي جدولي انگلستان تنها 5 شكست را در كارنامه 12 هفته اخير خود مي‌بينند. اين آمار براي 5 تيم بالاي جدولي لاليگا به عدد 12 باخت مي‌رسد. 4 تيم بالاي جدولي لاليگا فقط به علت وجود تفاضل گل كمتر از يكديگر تفكيك شده‌اند و بين تيم بارسلوناي رده اولي و والنسياي رده چهاردهمي تنها 10 امتياز فاصله وجود دارد درحالي كه فاصله بين منچسترسيتي تا نيوكاسلي كه در رده چهاردهم قراردارد، 23 امتياز است.

در ليگ انگلستان، فضاي رقابتي فقط براي تيم‌هاي بالاي جدولي قرار دارد. 4 تيم اول ليگ برتر تنها با اختلاف 5 امتياز تفكيك شده‌اند و 7 تيم انتهاي جدولي با 4 امتياز اختلاف از يكديگر تشخيص داده مي‌شوند كه حس رقابت براي بقا را به بيننده القا مي‌كند. اما اين فصل چند شوك سنگين را براي بينندگان به ارمغان آورده است؛ وضعيت منچستريونايتد به طرز شگفت‌آوري ضعيف است و 2 تيم بورنموث و واتفورد سزاوار اعتبار بيشتري براي عملكرد و شروع خوب‌شان هستند. اما در كل اين فصل نمي‌تواند فصلي باشد كه تا مدت‌هاي مديدي در خاطر فوتبال‌دوستان باقي بماند.

از ليگ برتر انگلستان زماني به عنوان بهترين ليگ دنيا بابت فضاي رقابتي سنگين آن ياد مي‌شد اما استحكام آن ادعاها اكنون درحال فروپاشي است. در اين شكي نيست كه طرفداران فوتبال در انگلستان در حال تماشاي تعدادي از بهترين تيم‌هاي حال حاضر قاره اروپا هستند؛ اما پيش‌بيني‌‌پذير شدنِ ليگ برتر به ما كاملا ثابت مي‌كند اگر مي‌خواهيم يك ليگ به‌هم‌ريخته و غيرقابل پيش‌بيني را نگاه كنيم، انگلستان آخرين ليگ خواهد بود. منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون