• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4246 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۲ آذر

عدد و رقم

۳۰ درصد

افزايش نرخ جابه‌جايي كالا

رييس اتحاديه موسسات و شركت‌هاي حمل و نقل كالاي برون شهري، افزايش 3 برابري هزينه حمل و نقل داخلي كالا را رد كرد.

حسين احمدي‌زاده در رابطه با وضعيت حمل و نقل كالاهاي برون شهري اظهار كرد: در حال حاضر مشكلات رانندگان و صنف حمل و نقل كالاي برون‌شهري آن‌ طور كه بايد رفع نشده و از مشكلات اين صنف مي‌توان به كمبود لاستيك، افزايش قيمت قابل توجه لوازم يدكي در پي افزايش نرخ ارز و كمبود بار به واسطه افت واردات اشاره كرد.

رييس اتحاديه موسسات و شركت‌هاي حمل و نقل كالاي برون‌شهري در واكنش به اين موضوع كه برخي مي‌گويند، نرخ حمل و نقل كالا نسبت به گذشته با رشد 3 برابري همراه بوده است، گفت: هزينه حمل و نقل بار با وجود افزايش هزينه‌هاي جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تنها ۳۰ درصد افزايش يافته است.

 

۵۰ درصد

كاهش قيمت بليت پرواز خارجي

رييس سازمان هواپيمايي كشوري از كاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدي قيمت بليت پروازهاي خارجي خبر داد و گفت: مشكل سوخت‌رساني به ناوگان هوايي را مديريت خواهيم كرد.

عابدزاده، رييس سازمان هواپيمايي كشوري با بيان اينكه سازمان هواپيماي كشوري و شركت‌هاي هواپيمايي سياست‌هاي قوي‌اي در مقابل تحريم‌ها دارند، اظهار كرد: با استفاده از روش‌هاي نوين و خدمات جديد ناوگان هوايي با قدرت بيشتر در اين شرايط ادامه خواهيم داد.

وي با بيان اينكه مجموعه حمل‌ونقل هوايي تجربه تحريم‌ها را در گذشته داشته است، گفت: در گذشته بخش‌هاي هوايي توانستند با همدلي و اتحاد يكديگر تحريم‌ها را دور بزنند و اين ‌بار ناوگان حمل‌ونقل هوايي تجربه و امكانات بيشتري دارد و ما سعي خواهيم كرد با استفاده از ظرفيت‌هاي خود اين دوران را به خوبي طي كنيم.

رييس سازمان هواپيمايي كشوري درباره عدم سوخت‌رساني به ناوگان حمل‌ونقل هوايي گفت: سازمان هواپيمايي و شركت‌هاي هواپيمايي سوخت را مديريت خواهند كرد و ما با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل ويژه در اين حوزه مشكلي در جابه‌جايي پروازها نخواهيم داشت.

عابدزاده با بيان اينكه پروازهاي خارجي در چند ماه گذشته به دليل افزايش قيمت ارز كاهش يافته است، گفت: قيمت بليت هواپيماها طي يك ماه گذشته متعادل شده و ما شاهد كاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدي قيمت بليت پروازهاي خارجي هستيم.

 

99 هزار تن

توليد گوشت قرمز در تابستان

در فصل تابستان سال جاري ۹۹ هزار تن گوشت قرمز توليد شده كه در مقايسه با تابستان سال گذشته ۱۱ درصد كاهش داشته است.

آمار توليد گوشت قرمز در كشتارگاه‌هاي كشور براي فصل تابستان ١٣٩٧ از سوي مركز آمار ايران منتشر شد. بر اساس نتايج اين طرح وزن گوشت قرمز توليدي انواع دام‌هاي ذبح شده در كشتارگاه‌هاي كشور در فصل تابستان ١٣٩٧ جمعا ٩٩ هزار تن گزارش شده كه سهم گوشت گاو و گوساله بيش از ساير انواع دام بوده است.

 

۲۳.۷ درصد متوسط رشد نقدينگي

قائم‌مقام بانك مركزي از كاهش متوسط رشد نقدينگي به ۲۳.۷ درصد در دوره زماني سال‌هاي ۹۳ تا ۹۷ خبر داد و گفت: نسبت نقدينگي و عمق مالي در ايران هم‌اكنون ۱۰۳ است.

اكبر كميجاني، قائم‌مقام بانك مركزي در چهارمين همايش انجمن مالي اسلامي ايران از نقش نظام بانكي در حمايت از توليد و ثبات اقتصادي كشور سخن گفت و افزود: با وجود توسعه بازار سرمايه و بهبود حجم تامين مالي اقتصاد از اين بازار اما همچنان اقتصاد ايران بر اصل بانك محوري است.

وي با بيان اينكه سهم بالايي از تامين مالي كشور از طريق بانك‌ها انجام مي‌شود، افزود: اين موضوع همواره با انتقادهاي مختلفي مواجه است.

اين مقام مسوول با اشاره به آمارهاي اقتصادي در ۷ ماهه ابتدايي امسال اظهار كرد: رشد نقدينگي و پايه پولي در روندي نزديك به هم قرار گرفتند به طوري كه اين روند نشان مي‌دهد، بانك مركزي براي استقرار انضباط پولي در كشور گام‌هاي موثري برداشته است. اين در حالي است كه بررسي وضعيت سپرده‌هاي كوتاه‌مدت جاري و يك ‌ساله در سال ۹۶ حاكي از نقدينگي بسيار بالا در كشور است.

كميجاني با بيان اينكه واگذاري گواهي‌هاي سپرده ۲۰ درصدي منجر به كاهش سهم سپرده‌هاي يك‌ ساله در بانك‌ها شده است، تصريح كرد: اين در حالي است كه به دليل بروز برخي التهاب‌ها، سهم سپرده‌هاي جاري و يك ساله دوباره در سيستم بانكي افزايش يافته است.

وي از تلاش بانك مركزي براي كاهش سهم رشد نقدينگي نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در ميان سال‌هاي ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۱ متوسط رشد نقدينگي بالغ بر ۲۶.۷ درصد بود و اين در حالي است كه در دوره زماني ميان سال‌هاي ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ اين رقم به ۲۳.۷ درصد كاهش يافته است. اين در حالي است كه نسبت عمق مالي بر سهم بخش غيردولتي نسبت به توليد ناخالص داخلي نيز رو به افزايش است.قائم مقام بانك مركزي با بيان اينكه نسبت نقدينگي و عمق مالي در ايران به ۱۰۳ مرتبه رسيده است، گفت: با وجود رشد اين نسبت اما در مقايسه با ساير كشورهاي دنيا همچنان از جايگاه پاييني برخوردار است.

در اقتصاد ايران فعاليت‌هاي غيررسمي و ثبت نشدن آن در توليد ناخالص داخلي باعث شده تا اين موضوع خود را در حجم نقدينگي نشان دهد اما در توليد ناخالص داخلي اثري از آن نباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون