• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4253 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۰ آذر

حسين كروبي:

رفع حصر هرگز اتفاق نمي‌افتد

كمتر از يك ماه ديگر حصر دو نامزد معترض به نتيجه انتخابات سال 88 وارد نهمين سال خود مي‌شود. در طول اين 9 سال بارها موضوع رفع حصر از سوي مسوولان مختلف كشوري مطرح شد تا جايي كه وعده اين اتفاق به يكي از شعار‌هاي اصلي انتخابات‌هاي 92، 94 و 96 تبديل شد. نخستين‌بار عيد غدير سال 93 بود كه زمزمه‌هاي رفع حصر قوت گرفت اما اين مهم رخ نداد. پس از آن به فراخورهاي زماني مختلف بار ديگر اين موضوع مطرح شد اما هربار به دلايلي محقق نشد. اوج گمانه زني‌ها اسفند 96 بود. جايي كه بسياري از نمايندگان مجلس مدعي بودند شب عيد 97 خبرهاي خوبي درباره حصر شنيده خواهد شد اما عيد 97 هم از راه رسيد و رفع حصر صورت نگرفت. علي مطهري درباره چرايي عدم رفع حصر گفته بود كه يك نهاد امنيتي بدقولي كرده و قرار بود رفع حصر در اواخر اسفند 96 صورت پذيرد. در اين ميان نامه‌نگاري‌هاي كروبي از حصر آغاز شد. برخي معتقد بودند يكي از دلايل اصلي به تعويق افتادن رفع حصر نامه‌هاي كروبي از حصر است. ادعايي كه روز گذشته نيز از زبان مجتبي ذوالنور نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي بارديگر مطرح شد. ذوالنور گفت: « كاسبان حصر كروبي را وادار كردند تا آن نامه را بنويسد و مقصر عدم رفع حصر آنها هستند.» اظهارات روز گذشته اين نماينده مجلس بهانه گفت‌وگوي «اعتماد» با حسين كروبي فرزند مهدي كروبي است. او معتقد است هيچ اراده جدي براي رفع حصر وجود ندارد و ادعاي كند شدن اين روند توسط نامه‌هاي اخير كروبي از حصر بهانه‌گيري است. حسين كروبي معتقد است كه مواضع پدرش با وجود محصور بودن مشخص است و به همين دليل رفع حصر هيچگاه صورت نمي‌گيرد. او مي‌گويد كه ممكن است برخي به دلايل نفع شخصي به دنبال كاسبي از حصر باشند اما اين اتفاق در ميان اصلاح‌طلبان عموميت ندارد. مشروح گفت‌وگوي حسين كروبي را در زير مي‌خوانيد:

مجتبي ذوالنور نماينده مردم قم در مجلس روز گذشته اظهار كردند كه يكي از عوامل اصلي مانع از رفع حصر نامه‌نگاري‌هاي اخير حجت‌الاسلام مهدي كروبي بوده است. آيا رفع حصري در جريان بود كه با نامه‌نگاري‌هاي اخير به تعويق بيفتد؟

همان‌طور كه خودتان اشاره كرديد هيچگاه بحث رفع حصر به صورت جدي مطرح نبوده است كه حال نامه‌هاي آقاي كروبي روي اين روند تاثيرگذار بوده باشد. اگر نامه‌هاي آقاي كروبي موجب كند شدن روند رفع حصر شده است، چرا حصر آقاي مهندس موسوي و خانم دكتر رهنورد برداشته نمي‌شود؟ اين دو بزرگوار كه نامه يا بيانيه‌اي پس از آغاز حصر منتشر نكرده‌اند بنابر اين ادعاي اخلال در روند رفع حصر به‌واسطه نامه‌هاي اخير آقاي كروبي بهانه‌گيري است. آقاي ذوالنور با اين اظهارات قصد فرار رو به جلو در موضوع رفع حصر را دارند زيرا خودشان بهتر از هر فرد ديگري مي‌دانند كه اساسا موضوع رفع حصر هيچگاه به صورت جدي در ميان مقامات عاليرتبه نظام و شوراي عالي امنيت ملي كه مسوول پيگيري اين موضوع شده، مطرح نشده است. شاهد اين مدعا خبرهايي است كه هر ازگاهي از جلسات خصوصي منتشر مي‌شود كه بر اساس آن رفع حصر اصلا موافقي در ميان مسوولان عاليرتبه كشور ندارد .

اما اخيرا خبرهاي مختلفي درباره گشايش در حصر از زبان برخي مسوولان دولتي مطرح شد. اين خبرها واقعيت ندارد؟

هرزمان كه صحبتي از رفع حصر از زبان مسوولان دولتي مطرح شد بر اساس خوش‌بيني آن مسوولان بود.

نماينده مردم قم در مجلس در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود بخشي از اصلاح‌طلبان را كاسب حصر ناميده و معتقد است كه اين افراد با تحريك آقاي كروبي رفع حصر را به تعويق انداخته‌اند كه شما گفتيد اساسا رفع حصري در كار نبوده كه به تعويق بيفتد. آيا در اصلاح‌طلبان كاسب حصر وجود دارد؟

به فرض هم اگر فرد خاصي از موضوع حصر به دنبال كاسبي باشد نبايد حساب او را به پاي يك جريان سياسي نوشت زيرا انسان از نيت و طينت ديگران با خبر نيست اما اينكه بگوييم مجموعه‌اي از اصلاح‌طلبان به دنبال كاسبي از حصر هستند نه‌تنها حرف درستي نيست بلكه از پايه بي‌اساس است زيرا اصلاح‌طلبان به خوبي مي‌دانند كه رفع حصر مانند خوني تازه در رگ‌هاي خشكيده اصلاح‌طلبان جاري خواهد شد.

نظر شما درباره جمله حسام الدين آشنا كه مدعي شده بود حصر به پوسته رسيده است، چيست؟

مقصود آقاي آشنا از اين جمله آن است كه اندك گشايشي در موضوع حصر رخ داده است. منظور از اندك گشايش آن است كه اقوام درجه يك مي‌توانند به ديدار محصورين بروند كه اين ادعاي درستي است اما محصورين همچنان ارتباط‌شان با بيرون به صورت كامل قطع است بنابراين تفاوت چشم‌گيري ايجاد نشده است. مقصود ايشان از رسيدن حصر به پوسته ديدار‌هاي اعضاي خانواده بدون اجازه قبلي پس از گذشت سال‌ها حصر است. به عقيده من حرف‌هاي آقاي آشنا معناي ديگري نمي‌دهد.

ذوالنور در بخش‌هاي ديگري ازاظهارات خود مدعي شده است كه محصورين در شرف عذرخواهي بودند. با توجه به ملاقات‌هايي كه شما با آقاي كروبي داشتيد ايشان قصد عذرخواهي داشتند؟

اين اظهارات كاملا ناجوانمردانه است. آقاي ذوالنور فردي است كه لباس روحانيت به تن دارد و انتظار مردم از چنين افرادي آن است كه حرف راست بزنند. آقاي ذوالنور به واسطه ديداري كه در زمان حصر با آقاي كروبي داشتند بهتر از هركسي مي‌دانند در آن ديدار آقاي كروبي با چه ادبياتي با ايشان صحبت كردند. در ديداري كه پس از جلسه آقاي ذوالنور با آقاي كروبي با حاج آقا داشتم ايشان شرح ماوقع جلسه را براي من تعريف كردند. شدت كلماتي كه آقاي كروبي در آن جلسه استفاده كردند به حدي بود كه به ايشان گفتم اگر آقاي ذوالنور تمام حرف‌هاي شمارا بدون كم و كاست به مسوولان منتقل كنند، اگر يك درصد بنا به رفع حصر باشد ديگر اين اتفاق نخواهد افتاد. موضوع دومي كه درپاسخ به اين ادعا بايد بگويم آن است نگاهي گذرا به بيانيه‌ها و نامه‌هاي منتشر شده از آقاي كروبي كه در دوران حصر نوشته‌اند گوياي مواضع ايشان است كه اين مواضع در مقايسه با قبل از حصر بسيار محكم‌تر شده است بنابراين ادعاهايي نظير ادعاي آقاي ذوالنور بي‌انصافي و به‌دور از حقيقت در حق محصورين است.

ايشان در بخشي ديگر از اظهارات خود مدعي شده‌اند تا زماني كه محصوري عذرخواهي نكند خبري از رفع حصر نخواهد بود. با توجه به اين اظهارات پيش‌بيني شما از آينده حصر چيست؟

من در مصاحبه‌هاي مختلف گفته‌ام و اين‌بار نيز مجددا تاكيد مي‌كنم كه رفع حصر صورت نخواهد گرفت. من در اين زمينه استثنائا با آقاي ذوالنور موافقم كه رفع حصر صورت نخواهد گرفت مگر آنكه شرايط ويژه داخلي يا جهاني رخ دهد كه نظام حاضر به رفع حصر شود در غير اين صورت رفع حصري در كار نخواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون