• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4256 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ آذر

جزييات پرداخت تسهيلات ارزي در ۹ بخش بزرگ اقتصادي

عملكرد صندوق توسعه ملي نشان از آن دارد كه در بين بخش‌هاي اقتصادي حدود ۴۱.۵ درصد از مجموع مبلغ طرح‌هاي اعلام وصول شده مربوط به بخش بالادستي نفت و گاز با رقمي بيش از ۱۶.۸ ميليارد دلار براي ۱۱ طرح است. طرح‌ها و فعاليت‌هاي نيروگاهي نيز با مبلغي ۴.۸ ميليارد دلار در جايگاه دوم قرار دارد.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملي، اعطاي كليه تسهيلات صندوق صرفا از طريق عامليت بانك‌هاي دولتي و غيردولتي است، بر اين اساس طي حدود هفت سال گذشته از تاسيس صندوق، حدود ۱۰۴ ميليارد و ۸۰۸ ميليون دلار قرارداد عامليت با بانك‌هاي عامل به منظور اعطاي تسهيلات منعقد شده است.

در فرآيند اعطاي تسهيلات صندوق توسعه ملي و در اجراي قراردادهاي عامليت اعطاي تسهيلات ارزي، طرح‌هايي كه بانك‌ها تاييد و به صندوق ارسال مي‌كنند از نظر انطباق با ضوابط ناظر بر اعطاي تسهيلات از منابع صندوق بررسي و در صورت تاييد، اعلام وصول (پذيرش اوليه) مي‌شوند. پس از اعلام وصول، بانك عامل مي‌تواند قرارداد مشاركت براي اجراي طرح را با متقاضي منعقد و با ارسال مدارك مربوطه نسبت به دريافت مسدودي براي طرح، كه به مفهوم تخصيص تسهيلات ارزي از منابع صندوق است، اقدام كند تا از آن محل، گشايش اعتبارات مربوطه انجام شود. اين در حالي است كه در صورت عدم ارسال مستندات لازم در مهلت مقرر، اعلام وصول طرح لغو و درصورت ارايه دلايل توجيهي كافي از سوي بانك عامل، مهلت تمديد مي‌شود.

بررسي آخرين وضعيت تسهيلات‌دهي صندوق توسعه ملي در حوزه ارزي نشان مي‌دهد كه طرح‌هاي اعلام وصول شده (فعال) تا پايان نيمه اول امسال ۳۵۸ فقره با مبلغي حدود ۴۰.۴ ميليارد دلار بوده است كه براي ۳۲۸ فقره از آنها با مجموع ۳۷.۷ ميليارد دلار مسدودي صادر و به عبارتي منابع در نظرگرفته شده است. از محل اين مسدودي‌ها نيز حدود ۲۷.۵ ميليارد دلار، گشايش اعتبار فعال بابت ۲۹۸ طرح و از بين اين تعداد نيز براي ۲۷۶ فقره رقمي معادل ۱۶.۸ ميليارد دلار پرداخت قطعي انجام شده است.ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون