• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4256 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۴ آذر

در پايان دور گروهي ليگ قهرمانان اروپا

چه كسي مدعي است؟

سامان سعادت

 

 

يكي از ويژگي‌هاي ليگ قهرمانان امسال را شايد بتوان تزلزل مدعيان ناميد. اگر بخواهيم نگاهي به وضعيت مدعيان كلاسيك ليگ قهرمانان و مدعيان نوظهور اين جام بيندازيم، مي‌توانيم نام تيم‌هاي رئال مادريد، بارسلونا، بايرن مونيخ، منچستريونايتد، ليورپول، يوونتوس، منچسترسيتي و پاري‌سن‌ژرمن را رديف كنيم. تيم‌هايي كه نتايج‌شان در ليگ داخلي خودشان و همچنين مرحله گروهي UCL، بيم و اميدهاي زيادي براي هواداران‌شان به وجود آورده. گر چه بازي‌هاي يك تيم در مرحله گروهي نمي‌تواند، وضعيت آن تيم را در ادامه به طور قطع مشخص كند، چرا كه مثلا رئال فصل گذشته با شرايطي به مراتب سخت‌تر صعود كرد و در نهايت قهرمان شد، اما مي‌تواند پيش‌آگاهي خوبي براي مخاطبان ايجاد كند.

بدون شك اولين مدعي جدي كسب عنوان قهرمان رئال‌مادريد است؛ قهرمان 3 دوره پياپي اين رقابت‌ها. تيمي كه البته در اين فصل وضعيتي واقعا نابسامان داشته و در لاليگا فعلا رتبه چهارم را در اختيار دارد. رئال فصل را با لوپتگي آغاز كرد و بعد از كسب نتايج ضعيف، اين مربي جاي خودش را به سولاري داد. مردي كه با وجود تمديد قرارداد، هنوز جايگاه محكمي روي نيمكت تيمش ندارد. رئال در ليگ قهرمانان با 12 امتياز به عنوان تيم اول راهي دور بعد شد. اما اين صدرنشيني چندان به مذاق هواداران خوش نيامده. دبل شدن مقابل زسكا مسكو در دو بازي رفت و برگشت و شكست 3 بر صفر در سانتياگوبرنابئو اصلا چيزي نيست كه رئالي‌هاي مغرور را راضي كند. حتي اگر با اين توجيه باشد كه سولاري تيم دومش را مقابل زسكا به زمين فرستاده بود.

بارسلونا در اين چند سال به صورت پيش‌فرض هميشه مدعي ليگ قهرمان بوده. آبي اناري‌ها تا وقتي مسي را داشته باشند، مي‌توانند مدعي باقي بمانند. البته اين ادعا در سال‌هاي مختلف به طرق گوناگون پاسخ داده شده. حذف در مراحل يك چهارم و نيمه‌نهايي در سال‌هاي قبل ماحصل تلاش بارسايي‌ها بوده. امسال بارسلونا موفق شد از گروه موسوم به مرگ، بدون شكست راهي دور بعد شود. هرچند آنها در مقابل رقبا اذيت هم شدند و برخلاف سال‌هاي گذشته خبري از بردهاي پرگل پشت سر هم نبود. در لاليگا هم اين تيم متوسط كسب 2 امتياز در هر بازي را ثبت كرده كه نسبت به دوره‌هاي قبل افت فاحشي را نشان مي‌دهد. مجموعه اين داده‌ها باعث مي‌شود كه نتوان روي بارسلونا مثل سال‌هاي قبل حساب باز كرد.

بايرن كواچ، بايرن هميشگي نيست. اين را مي‌توان از وضعيت باواريايي‌ها در بوندس‌ليگا متوجه شد. جايي كه ديگر در صدر جدولش خبري از «هميشگي» نيست و زنبورهاي دورتموندي در حال جولان هستند. كواچ در اين فصل تا آستانه اخراج هم پيش رفته اما با تصميم مديران بايرن ابقا شده. مديران مونيخي البته تصميم دارند در تابستان آينده حسابي سر كيسه را شل كنند و بازيكنان بزرگي را راهي تيم‌شان كنند و بالاخره بعد از چند سال، قيد پيرمردهايي نظير روبن و ريبري و مولر را بزنند. بايرن با 14 امتياز راهي دور بعد شد. بالاتر از آژاكس 12 امتيازي.

تنها افتخار حال حاضر مورينيو در فصل جاري صعود از گروهش در ليگ قهرمانان بوده. وگرنه شياطين سرخ در بدترين شرايط خودشان در چند سال اخير قرار دارند. وضعيت در منچستر اصلا مساعد نيست و باشگاه و بازيكنان و سرمربي جنگي داخلي را پيش مي‌برند. اين تيم در جايگاه ششم ليگ جزيره قرار دارد و قطعا نمي‌تواند اميدي به قهرماني داشته باشد. منچستر در دور گروهي هم متزلزل نشان داد و اگر برد دقيقه نود اين تيم مقابل يوونتوس در تورين نبود، امكان حذف اين تيم در دور گروهي هم وجود داشت. منچستر يونايتد در 6 ديدار دور گروهي 2 شكست را تجربه كرد و تنها موفق شد يانگ‌بويز سوييس را دبل كند.

نايب قهرمان فصل گذشته ليگ قهرمانان با امتياز مشابه با ناپولي و صرفا با تفاضل گل راهي دور بعد شد. تيمي كه ركوردي بي‌نظير از خودش به جا گذاشته. ليورپول با سه شكست خارج از خانه خودش را در مرحله حذفي مي‌بيند. در روز آخر هم ناپولي مي‌توانست با يك تساوي قرمزهاي آنفيلد را پشت سر بگذارد، اما صلاح و آليسون اين اجازه را ندادند. شاگردان كلوپ هر چقدر در اين فصل، در ليگ برتر عالي بوده‌اند و بالاخره به صدر جدول هم رسيده‌اند، در ليگ قهرمانان نامطمئن ظاهر شده‌اند.

بانوي پير كه سري‌آ را در همين 15 هفته ابتدايي به پايان رسانده و فقط يك معجزه مي‌تواند باعث شود كه اين تيم هشتمين قهرماني متوالي‌اش را به دست نياورد، در ليگ قهرمانان دو شكست غيرمنتظره در كارنامه داشته. آنها كه رونالدو را صرفا به خاطر كسب ليگ قهرمانان به تورين كشانده‌اند، آنچنان كه بايد و شايد در مسابقات اروپايي مقتدرانه ظاهر نشده‌اند. شكست خانگي مقابل منچستريونايتد و از آن بدتر، شكست مقابل يانگ بويز در هفته آخر به نوعي توي دل هواداران اين تيم ايتاليايي را خالي كرده. تيمي كه دو سال پيش در فينال حاضر بوده و فصل قبل هم با آن وضعيت مقابل رئال حذف شد، در فصل جاري در خط دفاع به خصوص آن يوونتوس هميشگي نبوده.

گوارديولا خودش گفته كه تيمش هنوز تجربه و شخصيت قهرماني در مسابقات اروپايي را ندارد. حرفي كه به نظر درست است اما براي مالكان عرب اين تيم تكراري به نظر مي‌رسد. مالكاني كه چند صد ميليون دلار هزينه نكرده‌اند كه گوادريولا بگويد ما هنوز شخصيت قهرماني در اروپا را نداريم. با اين حال منچسترسيتي در اين فصل تيمي بسيار قدرتمند نشان داده. هر چند ليون در دو بازي رفت و برگشت حسابي اين تيم را اذيت كرد و چهار امتياز از سي‌تيزن‌ها ربود. منچسترسيتي در مقابل هافنهايم هم كمي به مشكل خورد. نتايجي كه باعث مي‌شود به حرف پپ بيشتر ايمان بياوريم؛ سيتي در دو فصل گذشته با شكست مقابل موناكو و ليورپول از گردونه رقابت‌ها كنار رفته.

نيمار، كاواني، امباپه و دو جين ستاره ديگر كه در فصل‌هاي قبل نتوانستند در اروپا با اوناي امري به افتخار قابل ذكري برسند، در اين فصل تحت اختيار توخل منظم و سختگير قرار داده‌ شده‌اند تا بلكه به آن موفقيتي كه پولدارهاي قطري آرزويش را دارند، برسند. پاري سن‌ژرمن در اين فصل به جز باخت مقابل ليورپول در گام نخست، دو بار ديگر هم امتياز از دست داد. دو تساوي مقابل ناپولي نشان داد كه پاريسي‌ها خيلي مقتدرانه مسابقات را دنبال نمي‌كنند. در واقع شاگردان توخل تنها موفق شدند ستاره سرخ را دو بار شكست دهند و به جز آن فقط يك پيروزي ديگر در خانه مقابل ليورپول به دست آوردند. با اين حال صعود ياران نيمار به عنوان صدرنشين، شانس خوبي نصيب اين تيم كرده تا در مراحل آتي بتوانند شرايط خودشان را بهتر كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون