• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4257 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ آذر

رومينگ ملي بعد از ۴ سال دوباره اجرايي شد

چهار سال است از اجراي تفاهمنامه «رومينگ ملي» بين اپراتورهاي تلفن همراه مي‌گذرد اما عدم اعتناي يكي از اپراتورهاي موبايل به اين تفاهمنامه، باعث شد تا مشتركان موبايل آن سه سال از اين قابليت محروم شوند و وزير ارتباطات مجددا طرح رونمايي بگيرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پويا، بهره‌برداري فاز نخست طرح «رومينگ ملي» كه استفاده متقابل از شبكه‌هاي تلفن همراه را فراهم مي‌آورد، خردادماه چهار سال گذشته كليد خورد و در نخستين گام، مشتركان رايتل در سراسر كشور تحت پوشش كامل شبكه اپراتورهاي ديگر قرار گرفتند.

در واقع اجراي اين طرح با امضاي تفاهمنامه سه جانبه بين مديران اپراتورهاي موبايل كشور آغاز شد و در فاز نخست مشتركان رايتل امكان دستيابي به آنتن اپراتورهاي همراه اول و ايرانسل را يافتند.

رومينگ ملي، خدمتي است كه با استفاده از آن يك اپراتور خدمات شبكه خود را در اختيار مشتركان اپراتورهاي مهمان قرار مي‌دهد و با انعقاد قرارداد، از اپراتور مهمان هزينه دريافت مي‌كند.

بر مبناي اين تفاهمنامه، مشتركان اپراتور سوم از خرداد ماه سال 93 عملا بايد مي‌توانستند در نقاط فاقد پوشش آنتن تلفن همراه در هزار و 169 شهر و جاده اصلي، از سرويس‎هاي صوت، پيامك، خدمات نسل دوم شبكه‌هاي همراه اول و ايرانسل استفاده كنند.

با گذشت يك ماه از اجراي فاز نخست، شرايط اجراي فاز دوم يعني اجراي اين طرح براي مشتركان همراه اول و ايرانسل هم مهيا شد تا به اين ترتيب هرگاه مشتركان سيم‌كارت‌هاي همراه اول يا ايرانسل هم پوشش مناسبي نداشتند، بتوانند از پوشش اپراتور ديگر استفاده كرده و مكالمات خود را به انجام برسانند.

به گزارش تسنيم، بحث رومينگ ملي به مصوبه‌اي باز مي‌گردد كه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات سال 90 در ارتباط با استفاده متقابل از شبكه اپراتورها تدوين كرد و بر اساس آن اپراتورهاي سيار موظف شدند خدمات رومينگ ملي را بر حسب درخواست اپراتور ديگر در اختيار آن قرار دهند.

اسفند ماه 92 نيز نوعي بازنگري در مصوبه قديمي صورت گرفت و در قالب مصوبه 186 اپراتورهاي سيار غالب ملزم شدند خدمات رومينگ ملي را بر حسب درخواست اپراتور سيار غيرغالب در اختيار آنها قرار دهند.

از آن حيث كه يكي از پيش شرط‌هاي اصلي ورود اپراتورهاي اول و دوم موبايل به حوزه خدمات 3G و 4G موافقت با اجراي اين طرح سراسري بود، هر دو اپراتور از اجراي آن استقبال كرده و دريچه‌هاي ارتباطي شبكه خود را به سمت اپراتورهاي ديگر گشودند.

اما با گذشت بيش از يك سال و نيم از اجراي اين طرح ملي، تسنيم در گزارشي با عنوان «رومينگ ملي متوقف شد» اعلام كرد كه ظاهرا يكي از اپراتورهاي موبايل جلوي اجراي اين طرح در گستره ملي را گرفته است.

رومينگ ملي متوقف شد

با توجه به اينكه مشتركان نسبت به اين كوتاهي در برقراري رومينگ ملي پي برده بودند، تـسنيم با بررسي‌هايي كه انجام داد، در همان گزارش نوشت كه «اگر از جمله مشتركان رايتلي هستيد و در نقطه‌اي بدون آنتن قرار داريد اما برخلاف فول آنتن بودن مشتركان ايرانسل، روي شبكه اين اپراتور روم نمي‌شويد! بايد گفت كه ظاهرا ديگر خدمات رومينگ براي رايتل از سوي اين اپراتور ارايه نمي‌شود.»

ساده‌ترين راهكار براي جويا شدن دليل بروز چنين مساله‌اي، برقراري تماس با كال‌سنتر ايرانسل در آن زمان بود كه كارشناس مربوطه بعد از مطلع شدن اين معضل گفت «در حال حاضر خدمات رومينگ بين اپراتوري ايرانسل فعال نشده است و اگر از مشتركان رايتل هستيد و در نقطه‌اي بدون آنتن قرار داريد، نمي‌توانيد به شبكه ايرانسل مهاجرت كنيد.»

وي البته در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه اگر از مشتركان ايرانسل باشيم و بخواهيم در نقاط بدون آنتن روي شبكه همراه اول يا رايتل برويم، چطور؟ در اين شرايط مهاجرت امكانپذير است؟، گفت: همان طور كه عرض كردم رومينگ ايرانسل فعلا برقرار نيست و نمي‌توانيد مهاجرت بين شبكه‌اي داشته باشيد.

با وجود اينكه در آن زمان و با انتشار گزارش تسنيم واكنش‌هايي از سمت وزارت ارتباطات بروز داده شد و حتي مسوولان اپراتور دوم ارتباطي نيز نسبت به آن خرده گرفتند اما اكنون نزديك به سه سال از اين موضوع گذشته، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گزارش تسنيم را تأييد كرده است.

محمدجواد آذري‌جهرمي روز پنجشنبه با انتشار تصويري در توييتر و در حاليكه بين مديران و مسوولان اپراتورهاي ارتباطات همراه كشور قرار داشت، نوشت: در يك اقدام مهم، از امروز رومينگ ملي بين اپراتورهاي تلفن همراه در سراسر كشور اجرايي شد.

وزير ارتباطات افزود: بر اين اساس در هفت هزار منطقه كه تنها پوشش همراه اول فراهم بود، ايرانسل نيزدر دسترس قرار گرفت و متقابلا در 6 هزار و 800 منطقه خدمات ايرانسل براي مشتركان همراه اول دسترس‌پذير شد.

آذري جهرمي در پاسخ به سوال يكي از مخاطبانش كه پرسيد «مگر رومينگ ملي خيلي وقت پيش اجرايي نشده بود؟» گفت: رومينگ ملي قبلا مصوب شده بود و به‌صورت فراگير تنها بين همراه اول و رايتل برقرار شده بود.

به گزارش تسنيم، اكنون با گذشت سه سال از تفاهمنامه‌اي كه اجراي آن ابتر مانده مي‌گذرد و مشخص نيست كه آيا سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به تنبيه اپراتور خاطي خواهد پرداخت يا روالي مانند برخورد با جرايم اپراتور سوم تلفن همراه در پيش خواهد گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون