• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4257 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ آذر

خبرخوان

دستور جهانگيري درباره خودرو‌هاي دپو شده

معاون اول رييس‌جمهور در دستوري به وزراي اقتصاد و صنعت، خواستار عمل به مقررات در خصوص خودروهاي دپو شده در گمرك شده است.

در پي‌نوشت اسحاق جهانگيري در خصوص تعيين تكليف موضوع استمرار خسارت ناشي از دپوي خودروهاي مربوط به برندهاي مختلف در گمركات كشور خطاب به دژپسند و رحماني آمده است، نبايد تحت تاثير فضاسازي‌ها موانع فعالان اقتصادي را برطرف نكنيم. اگر كسي تخلف كرده دستگاه قضايي برخورد مي‌كند و نبايد براي كساني كه در چارچوب قوانين و مقررات عمل كرده‌اند، مشكل ايجاد شود. ايلنا

 

سپرده‌گذاري ۵ هزار ميلياردي صندوق توسعه ملي در بانك‌ها

رييس صندوق توسعه ملي گفت اين صندوق در 8 ‌ماهه نخست سال جاري حدود ۵ هزار ميليارد تومان براي پرداخت تسهيلات در بانك‌ها سپرده‌گذاري كرده است.

مرتضي شهيدزاده با بيان آنكه در 8 ‌ماهه نخست سال از منابع صندوق توسعه ملي حدود 5 هزار ميليارد تومان در بانك‌ها سپرده‌گذاري كرده‌ايم تا آنها از محل آن تسهيلات پرداخت كنند، تصريح كرد كه 2 هزار و 500 ميليارد تومان از اين رقم بايد براي تأمين سرمايه در گردش بنگاه‌ها در قالب تسهيلات پرداخت شود.

رييس صندوق توسعه ملي درباره تسهيلات ارزي اين صندوق در 8 ‌ماهه نخست سال نيز خاطرنشان كرد: در اين مدت 4 ميليارد دلار نيز تسهيلات ارزي پرداخت كرده‌ايم.

به‌ گفته شهيدزاده، سود تسهيلات ارزي صندوق توسعه ملي 3.5 درصد است كه از اين رقم 2.5 درصد آن سهم بانك‌ها براي قبول ريسك تسهيلات و تنها يك درصد سهم صندوق توسعه ملي است.

بر اساس نظام‌نامه ضوابط و شرايط اعطاي تسهيلات ارزي صندوق توسعه ملي، بازپرداخت اصل و سود تسهيلات پرداختي از محل منابع صندوق توسط بانك‌هاي عامل به حساب صندوق نزد بانك مركزي واريز و مجددا در جهت اهداف صندوق به‌ كار گرفته خواهد شد.

منابع صندوق در قالب قرارداد عامليت با رعايت مفاد نظام‌نامه توسط بانك‌هاي عامل به متقاضيان سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي خصوصي، تعاوني و بنگاه‌هاي اقتصادي متعلق به موسسات عمومي غيردولتي اختصاص مي‌يابد.

بانك مركزي متعاقب اعلام و اجازه صندوق نسبت به صدور گواهي مسدودي ارزي براي طرح‌هاي تصويب‌ شده در اركان اعتباري بانك‌هاي عامل اقدام خواهد كرد.

بانك‌هاي عامل موظف‌اند در چارچوب اولويت‌هاي اعلام‌ شده از سوي صندوق نسبت به پذيرش طرح و فعاليت‌ها اقدام نمايند. تسنيم

 

اجازه واردات كالاهاي غيراستاندارد را نمي‌دهيم

رييس سازمان ملي استاندارد ايران تاكيد كرد كه سلامت و ايمني غذايي مردم مهم‌ترين مساله است و اجازه نخواهيم داد هيچ كالاي غيراستانداردي به كشور وارد شود.

نيره پيروزبخت در حاشيه نشست ۱۶۷۰ اجلاسيه خوراك و فرآورده‌هاي كشاورزي كه با حضور مهدي حجتي، وزير جهاد كشاورزي در محل سازمان ملي استاندارد ايران برگزار شد، اظهار كرد: دو سال قبل تفاهمنامه‌اي مدنظر قرار گرفت تا تدوين استانداردها و نظارت بر اجراي استانداردهاي تدوين شده در خصوص محصولات كشاورزي اساسي بيش از پيش مدنظر قرار گيرد.

وي ادامه داد: در خصوص خوراك انسان و دام، اينكه استانداردها در چه بخش‌هايي بايد تغيير كند به منزله سخت يا آسان شدن استانداردها نيست بلكه در راستاي منطقي كردن استانداردهاست كه بايد با توجه به شرايط روز دنيا و كشور به آن توجه شود.

رييس سازمان ملي استاندارد ايران با اشاره به مباحث مطرح شده در اين جلسه خاطرنشان كرد: در مورد خوراك دام به ويژه در مورد ذرت و در بخش خوراك انسان به ويژه در مورد برنج مباحث مختلفي مطرح شد و تصور مي‌كنم با تجديدنظر، استانداردهاي جديد مدنظر سازمان ملي استاندارد و وزارت جهاد كشاورزي به منظور كنترل و نظارت بيشتر محقق شود.

پيروزبخت در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا تحريم‌ها موجب خواهد شد سازمان استاندارد از مواضع خود در ارتباط با توليد و واردات كالاهاي استاندارد كوتاه بيايد، تصريح كرد: استاندارد مقوله‌اي ثابت شده است و به طور حتم سلامت و ايمني مردم در اولويت قرار دارد و چه در بخش غذايي و چه در حوزه خودرو، شرايط براي ما فرقي نمي‌كند و به طور حتم به سلامت و ايمني مردم بيش از هر چيز ديگري توجه داريم.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا ملاك استانداردهاي اتحاديه اروپاست يا استانداردهاي ديگري ملاك عمل است؟ بيان كرد: استانداردهاي روز اروپا مي‌تواند ملاك عمل ما باشد اما با توجه به شرايط داخلي نياز به تغييرات جزئي وجود دارد كه با نظر ساير دستگاه‌ها اعمال خواهد شد.

رييس سازمان ملي استاندارد ايران در پاسخ به سوال ايسنا مبني بر اينكه آيا استاندارد ذرت‌هاي وارداتي يا شيرهاي توليد داخل با چالشي مواجه است كه اختلاف نظر بين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با وزارت جهاد كشاورزي به وجود آمده است؟ تصريح كرد: در مورد شير خيلي مساله‌اي نداريم اما در خصوص ذرت قرار است، كار كارشناسي بيشتري صورت گيرد. وزارت جهاد كشاورزي كنترل‌هاي لازم را در مورد شير خام انجام مي‌دهد و سازمان ملي استاندارد نيز در واحدهاي توليدي كنترل‌هاي لازم را بر شيرهاي توليدي واحدها مدنظر قرار مي‌دهد. ايسنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون