• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4257 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۵ آذر

عدد و رقم

۵۷ درصد

رشد صادرات به عمان

بررسی وضعیت صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در هشت ماهه ابتدای امسال نشان می دهد، در مجموع ۶ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کالا به این کشورها صادر شده است. طی هشت ماهه سال جاری میزان صادرات ایران به مجموع کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یعنی عمان، امارات، قطر، بحرین و کویت ۶ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار بوده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته این رقم در حدود ۴ میلیارد و ۷۰۱ میلیون دلار بود که البته در این بین سهم امارات متحده عربی قابل قیاس با کشورهای دیگر نیست. همچنین یک میلیون و ۵۶۸ هزار تن کالا به ارزش ۵۸۴ میلیون و ۴۶۶ هزار دلار از ایران به عمان صادر شده است که رشد چشمگیری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. این در حالی است که در هشت ماهه نخست سال گذشته یک میلیون و ۲۹۸ هزار تن کالا از ایران به عمان صادر شده بود که ارزش آن ۳۷۲ میلیون دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۱.۶۴ درصد و از لحاظ ارزش ۱.۳۳ درصد از کل صادرات انجام شده در مدت مذکور بود. به این ترتیب مقایسه میزان صادرات به عمان در هشت ماهه سال جاری با مدت مشابه سال گذشته حاکی از آن است که صادرات به این کشور از لحاظ وزنی ۲۰.۸۱ درصد و از لحاظ ارزش ۵۷.۱۱ درصد افزایش یافته است.

 

46 درصد

رشد صادرات زعفران

نایب‌ ريیس شورای ملی زعفران از رشد ۴۶درصدی صادرات زعفران در هشت ماه ابتدای امسال خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت این محصول به ثبات رسیده و نرخ هر کیلوگرم آن حداقل ۶ و حداکثر ۱۱ میلیون تومان است.

غلامرضا میری با اشاره به میزان صادرات زعفران در ۸ ماه سال جاری اظهار داشت: در هشت ماهه امسال، ۱۵۲ تن و ۶۰۲ کیلوگرم زعفران به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار از خراسان رضوی صادر شده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۳۲.۴۶ درصد و از نظر دلاری ۴۶ درصد رشد داشته است. وی افزود: حدود ۹۰ درصد صادرات زعفران کشور از خراسان رضوی انجام می شود. نایب‌‌ريیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه قیمت زعفران بعد از نوسانات شدیدی که تجربه کرد به ثبات رسیده است، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم از این محصول حداقل ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۱ میلیون تومان است، این نرخ‌هایی است که ما زعفران را از کشاورزان خریداری می‌کنیم. وی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار باعث شده بود، دلالان در بازار زعفران حضور یابند و چینی‌ها را نیز به بازار طلای سرخ وارد کنند، گفت: همین مساله باعث ایجاد حباب در بازار طلای سرخ شده بود که هم اکنون با متعادل شدن نرخ دلار، این حباب از بین رفته است. میری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برداشت زعفران ۷-۸ روزی است که تمام شده، افزود: برآورد دقیقی از میزان تولید امسال در دست نیست و سازمان جهاد کشاورزی رسما آماری در این زمینه اعلام نکرده است. وی گفت: در صحبت‌هایی که بنده با حدود 2 هزار نفر از کشاورزان داشته‌ام آنان اظهار داشته‌اند که وضعیت تولید نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر بوده است.

 

۵۷ درصد

كاهش تولید خودرو

بر اساس جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در آبان ماه امسال با کاهش ۵۷.۴ درصدی همراه بوده است. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۳۵ هزار و ۴۰۲ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به ۵۷ هزار و ۶۲۷ دستگاه کاهش یافته است. آبان ماه امسال تولید انواع سواری با کاهش ۵۸.۲ درصدی همراه بوده و از ۱۲۶ هزار و ۱۳۵ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۵۲ هزار و ۷۲۳ دستگاه رسیده است. در این مدت تولید انواع ون نیز ۷۳.۲ درصد کاهش یافته و از ۶۷ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به ۱۸ دستگاه کاهش یافته است. تولید انواع وانت نیز با کاهش ۴۶ درصدی همراه بوده و از ۷۵۶۹ دستگاه در آبان ماه سال گذشته به ۴۰۸۴ دستگاه رسیده است. آبان ماه امسال تولید انواع اتوبوس نیز نزدیک به 100درصد کاهش یافته و با افت ۹۹.۴ درصدی از ۱۶۳ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۶ به یک دستگاه رسیده است. در هشت ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو با کاهش ۲۴.۹ درصدی همراه بوده و از ۹۶۰ هزار و سه دستگاه خودرو و در هشت ماهه نخست سال گذشته به ۷۲۱ هزار و ۳۶۳ دستگاه کاهش یافته است.

 

6 درصد

افزايش قیمت آپارتمان‌های پایتخت در آبان

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در آبان ماه امسال میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی آپارتمانی در تهران به 91.9 میلیون ریال رسید که نسبت به مهرماه 6.4 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 91 درصد رشد داشته است. در آبان ماه 97 تعداد معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی شهر تهران به هفت هزار و 17 واحد رسید که نسبت به مهرماه امسال 26.6 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 53.1 درصد کاهش داشته است. در این ماه، منطقه 5 تهران با 972 فقره و با 16.4 درصد بیشترین سهم را در معاملات شهر تهران داشته و منطقه 19 تهران با هفت دهم درصد کمترین معاملات را به خود اختصاص داد. از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، تعداد معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی شهر تهران به 94 هزار و 17 واحد رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18.8 درصد کاهش داشته است. به گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در دوره زمانی هشت ماهه، میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنایی مسکونی 73.2 میلیون ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 59.6 درصد افزایش یافته است. در مدت یاد شده ارزش کل معاملات زیربنایی مسکونی آپارتمان در تهران 575.6 هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 26.6 درصد افزایش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون