• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4261 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۹ آذر

بطحايي: اعتبارات در حدي نيست كه خيال‌مان از بخاري‌هاي غيرايمن راحت شود

سه دانش‌آموز زاهداني بر دوش مردم تشييع شدند

گروه اجتماعي

«يكتا» تسليم مرگ شد. حالا تعداد جانباختگان حادثه آتش‌سوزي پيش‌دبستاني و دبستان اسوه حسنه زاهدان به 3 نفر رسيده است؛ سه دختر كوچكي كه روز گذشته روي دست مردم شهر تشييع شدند. مريم، چهارمين قرباني آتش‌سوزي هنوز زير دست پزشكان است كه اميد دارند راهي براي نجاتش پيدا كنند. سوي ديگر ماجراي سوختن دختران دانش‌آموز زاهداني، صدور بيانيه‌ها، تسليت‌ها و توضيحاتي است كه از سوي دولت و مجلس و آموزش و پرورش جاري شده است.

«آموزش و پرورش به عنوان دستگاهي كه بايد محيط امني را براي تعليم و تربيت دانش‌آموزان فراهم كند، نياز به اعتبار دارد. خودش درآمد ندارد، دولت هم محدوديت‌هايي براي تامين اعتبار دارد نه اينكه دلش نخواهد كمكي كند. فعلا با اينكه بحث بودجه مطرح است از نمايندگان مي‌خواهم تا تدبيري كنند تا مشكل اين وسايل گرمايشي حل بشود. در دو هفته گذشته جلسات متعددي داشتيم براي اينكه بخشي از اوراق صكوك كه در اختيار اين وزارتخانه قرار گرفته بود را از طريق مراجع ذي‌ربط نقد كنيم و به وسايل گرمايشي اختصاص دهيم اما ميزان اين اعتبارات در حدي نيست كه بتوانيم در يك برنامه كوتاه‌مدت دو ساله خيال همه را راحت كنيم كه مدرسه‌اي نداريم كه از بخاري غيرايمن استفاده كند.» روز گذشته سيدمحمد بطحايي، وزير آموزش و پرورش پس از پايان جلسه هيات دولت به خبرنگاران گفت كه گزارش حادثه را در دولت ارايه داده است. او با اشاره به محدوديت‌هاي بودجه‌اي آموزش و پرورش گفت كه شايد سال‌ها طول بكشد تا با اين وضعيت، بتوان پايان وجود بخاري‌هاي غيرايمن در مدارس را اعلام كرد و از مردم و خيرين براي رفع اين مشكل كمك خواست: «با اين روندي كه داريم براي اينكه بتوانيم روزي به مردم بگوييم كه از امروز در هيچ كلاسي بخاري غير ايمن وجود ندارد، خيلي طول مي‌كشد. در اين روند به كمك همه خيرين و مجلس و همه نياز داريم.» وزير آموزش و پرورش كه پيام تسليتي خطاب به خانواده دانش‌آموزان جان‌باخته منتشر كرده است، اعلام كرد كه با متخلفان اين پرونده برخورد مي‌شود.

 

مدرسه اسوه حسنه تعطيل شد

اما متخلفان پرونده چه كساني هستند؟ مجتبي زيني‌وند كه به عنوان نماينده ويژه وزير آموزش و پرورش در امور رسيدگي به حادثه آتش سوزي مدرسه اسوه حسنه راهي زاهدان شده اعلام كرده است: ‌«حدود يك ماه قبل اين مدرسه به فضاي جديد نقل مكان كرده است اما هنوز تاييديه نوسازي و استحكام بنا را نگرفته بودند و براي گرفتن مجوز فقط مكاتبه كرده بودند. اين مدرسه از سال 92 پيش‌دبستاني بوده و امسال هم توانستند ضميمه كلاس اول بگيرند ولي هنوز اين فضاي جديد تاييديه نوسازي نداشته است.» به دنبال اين صحبت‌ها مديركل آموزش و پرورش استان سيستان و بلوچستان از محرز بودن تخلف عوامل مدرسه اسوه حسنه زاهدان در بروز حادثه آتش‌سوزي خبر داد. عليرضا نخعي در توضيح حادثه گفت: «حادثه به اين صورت بوده كه در كلاس درس دانش‌آموز در حال حركت به چراغ نفتي آترا برخورد مي‌كند و موجب افتادن چراغ نفتي، مشتعل شدن موكت و پارتيشن كف كلاس مي‌شود. متاسفانه اقدام همكاران ما نيز در مدرسه به موقع نبوده و موجب شده اين حادثه دلخراش رخ بدهد.» به گفته او بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه تخلف عوامل مدرسه در اين حادثه تقريبا قطعي است و با آنها برخورد صورت خواهد گرفت: «تاكيد بسيار جدي آموزش و پرورش در قالب بخش‌نامه‌ها و جلسات متعدد و آموزش‌هاي مستمر اين است كه از وسيله گرمايشي غيرمطمئن استفاده نشود و متاسفانه اين مدرسه به تاكيدها و دستورالعمل‌ها توجه نكرده است.» به گفته زيني‌وند مدرسه اسوه حسنه تعطيل شده است: ‌«دانش‌آموزان بين مدارس ديگر توزيع مي‌شوند، به اوليا اعلام كرديم كه هر مدرسه‌اي كه علاقه به ثبت‌نام دارند، اداره آموزش و پرورش موظف شده است مكاتبات انتقال دانش‌آموزان را انجام دهد.»

 

عارف: كساني كه مسوولند شانه خالي مي‌كنند

از سوي ديگر نمايندگان مجلس هم وارد موضوع شده‌اند. مسعود پزشكيان، نايب‌رييس اول مجلس به كميسيون آموزش و تحقيقات ماموريت داد هياتي را براي بررسي حادثه آتش سوزي مدرسه زاهدان اعزام كند و پس از آن محمدرضا عارف، رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي به خبرگزاري ايلنا خبر داد كه گروهي از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات براي بررسي علل حادثه عازم زاهدان مي‌شوند. عارف با انتقاد از بي‌تدبيري‌هاي صورت گرفته، گفت: ‌«متاسفانه هر از چندگاهي شاهد اينگونه حوادث تلخ براي دانش‌آموزان هستيم و تاسف‌بارتر اينكه كساني كه بايد مسووليت پذير باشند از پذيرش مسووليت بعضا شانه خالي مي‌كنند. بارها نسبت به مسائل ايمني مدارس و ضرورت دقت در سلامت دانش‌آموزان هشدارهاي لازم داده شد ولي هم در اردوهاي دانش‌آموزي و هم در تجهيز مدارس شاهد بي‌تدبيري و وقوع حوادث تلخ هستيم.»

جمعيت هلال احمر با گذشت يك روز از حادثه آتش‌سوزي مدرسه اسوه حسنه زاهدان از آمادگي‌اش براي تجهيز سيستم گرمايشي مدارس ابتدايي سيستان و بلوچستان خبر داد. پايگاه اطلاع‌رساني اين سازمان اعلام كرد كه علي اصغر پيوندي، رييس جمعيت هلال احمر دبيركل و خزانه‌دار كل اين جمعيت را مامور كرده است با حضور در منطقه و بررسي ميداني، ضمن هماهنگي با آموزش و پرورش منطقه و ديگر دستگاه‌هاي مسوول استان، مقدمات تجهيز تمام مراكز دبستان و پيش دبستاني فاقد سيستم گرمايشي استاندارد در استان سيستان و بلوچستان را به وسايل و تجهيزات لازم فراهم كنند.

مريم نوكندي چهارمين دانش‌آموزي است كه در حادثه مدرسه اسوه دچار سوختگي شديد شد. مريم يك‌بار با تلاش پزشكان احيا شد و به زندگي بازگشت اما همچنان در وضعيت وخيمي به سر مي‌برد. محمدهادي عباسي، مدير روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي زاهدان در مورد وضعيت مريم به پانا گفته است: ‌«مريم نوكندي همچنان در بيمارستان علي ابن ابي‌طالب بستري است و همكاران ما اميدوار هستند خدمات‌شان موثر باشد. با توجه به سوختگي زياد، او دچار مشكلات تنفسي شده است و وضع او قابل پيش بيني نيست. اميدوار هستيم كه وضع اين دانش‌آموز پايدار شود و حامل خبرهاي خوب باشيم.»

وزير آموزش و پرورش روز گذشته در پاسخ به خبرنگاران كه پرسيده بودند چرا موضوع بخاري‌هاي غيراستاندارد هر سال تنها با رسيدن فصل سرما در دستور كار آموزش و پرورش قرار مي‌گيرد، گفته است: ‌«به هيچ‌وجه اين موضوع از دستور كار ما خارج نمي‌شود. شايد افكار عمومي بعد از گذشت مدتي اين موضوع را فراموش كند اما پيگيري آن از دستور كار دولت خارج نمي‌شود.» موضوع بخاري‌هاي نفتي سال‌هاست در دستور كار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد و با اين حال همچنان هر چند سال يك‌بار باز هم قرباني مي‌گيرد؛ قربانياني از ميان كوچك‌ترين و بي‌دفاع‌ترين شهروندان اين كشور كه قرار است مدرسه‌شان خانه دوم‌شان باشد.


علي اصغر پيوندي، رييس جمعيت هلال احمر دبيركل و خزانه‌دار كل اين جمعيت را مامور كرده است با حضور در منطقه و بررسي ميداني، ضمن هماهنگي با آموزش و پرورش منطقه و ديگر دستگاه‌هاي مسوول استان، مقدمات تجهيز تمام مراكز دبستان و پيش دبستاني فاقد سيستم گرمايشي استاندارد در استان سيستان و بلوچستان را به وسايل و تجهيزات لازم فراهم كنند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون