• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4261 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۹ آذر

سايه دعواي نماينده سراوان بر سر مجلس به ضميمه فيلم‌هايي كه يكي پس از ديگري منتشر مي‌شوند

زير پوست جلسه غيرعلني

فائزه عباسي

 

فيلم پشت فيلم و ويديو، پشت ويديو؛ هنوز جنجال ويديوي قبلي فروكش نكرده فيلمي ديگر منتشر مي‌شود و دوباره تنش‌ها بالا مي‌گيرد.

روز يكشنبه بود كه فيلم درگيري لفظي محمدباسط درازهي نماينده مردم سراوان با مامور گمرك سروصداي زيادي به‌پا كرد. فيلم دست به دست مي‌شد و همه درباره آن صحبت مي‌كردند. بلافاصله بعد از ويديو اول ويديويي ديگر، اين‌بار فقط از نماينده سراوان منتشر شد. فيلمي كه دورازهي در آن به شرح ماجرا مي‌پردازد و مدعي مي‌شود آنچه از اين درگيري منتشر شده تنها بخشي از بحث بوده است و منتشر‌كننده فيلم با ترفندهاي كامپيوتري توانسته نماينده را مقصر جلوه دهد. او كه از نمايندگان اهل تسنن است در انتهاي اين فيلم با بيان اينكه «اميدواريم روزي برسد كه به هيچ قوم، لباس و مذهبي توهين نشود» موضوع را نوعي توهين به اقوام معرفي مي‌كند.

زير پوست جلسه غيرعلني

ماجراي روز يكشنبه ساختمان گمرك فقط به بحث و نظر در توييتر و اينستاگرام ختم نشد و پايش به جلسه غيرعلني مجلس و كليد خوردن استيضاح وزير اقتصاد نيز باز شد. دورازهي كه در اولين واكنش خود به انتشار ويديوي درگيري لفظي اعلام كرده بود از حق خودش ذره‌اي عقب‌نشيني نمي‌كند و حتما استيضاح وزير را پيگيري مي‌كند روز سه‌شنبه اقدام به جمع‌آوري امضا براي استيضاح وزير اقتصاد كرد و البته حدود 40 نماينده نيز پاي آن را امضا كردند تا از اين طريق ضرب شستي به عوامل انتشار اين فيلم نشان دهند كه در اين ميان زمزمه‌هاي راهروهاي مجلس مي‌گويد رييس حراست يكي از افرادي است كه انگشت اتهام به سوي او نشانه رفته است كه درخواست استيضاح‌كننده براي عزل مسوول حراست و برخورد با مامور گمرك گمانه‌ها را تقويت مي‌كند.نهايتا روز سه‌شنبه وزير اقتصاد درحالي به مجلس آمد كه باز برخي نمايندگان در ميان حرف‌هاي درگوشي مي‌گفتند قرار بود به تلافي اتفاق ساختمان گمرك او را به مجلس راه ندهند؛ درنهايت فرهاد دژپسند به صحن غيرعلني بهارستان آمد تا پاسخگوي اعتراض نمايندگان به آنچه چند روز پيش رخ داده بود، باشد. آن‌طور كه بهروز نعمتي به خبرنگاران گفته بود بعد از مطرح شدن اعتراض نمايندگان قرار شد مسعود پزشكيان به عنوان رييس هيات نظارت بر رفتار نمايندگان به همراه وزير اقتصاد اين موضوع را پيگيري كنند.

البته در اين ميان هر چند سخنگوي هيات رييسه مجلس گفته بود وزير اقتصاد عذرخواهي كرده است يك روز بعد از اين برگزاري جلسه غيرعلني مجلس، فرهاد دژپسند در حاشيه جلسه هيات دولت موضوع عذرخواهي‌اش را تكذيب مي‌كند. او با بيان اينكه من در اين باره گفتم كه موضوع را بررسي و متناسب با آن اظهارنظر مي‌كنم، گفت: در جلسه غيرعلني روز گذشته مجلس اصلا فرصت نشد من صحبت كنم.

جلسه‌اي كه غيرعلني نماند

هر چند جلسه روز سه‌شنبه نمايندگان غيرعلني بود و تنها خبري كه به طور رسمي از آن منتشر شد صحبت‌هاي بهروز نعمتي سخنگوي هيات رييسه بود اما از آنجايي كه برخي نمايندگان هم به اندازه ديگر مردم دست به دوربين شده‌‌اند، جلسه غيرعلني چندان‌ هم غيرعلني نماند. حالا ويديويي از درون مجلس منتشر مي‌شود كه به نظر مي‌رسد فيلمبردار از رديف‌هاي جلوي مجلس مشغول فيلمبرداري است. در اين ويديو درازهي پشت تريبون قرار گرفته است و خطاب به نمايندگان مي‌گويد: «اگر اين موضوع امروز پيگيري نشود فردا نوبت شما خواهد بود.» او ادامه مي‌دهد: «من كوتاه نمي‌آيم. اگر وزير استيضاح نشود و مامور هتاك و مسوول حراست عزل نشوند استعفا خواهم داد.» علي لاريجاني هم كه رياست مجلس را به عهده دارد در اين بخش از فيلم عنوان مي‌كند: «اين كليپ را چه كسي داده؟ شوخي نيست. پيگيري مي‌كنيم تا برخورد جدي با او بشود.» اما اين همه آن چيزي نيست كه در اين فيلم منتشر شده است، بلكه نكته مهم‌تر توهيني است كه به هيات رييسه مجلس از سوي فيلمبردار مي‌شود. فيلمبرداري كه به احتمال نزديك به صددرصد از
زمره نمايندگان است.

انتقاد به جلسه غيرعلني در جلسه علني

هر چند تصور مي‌شد جلسه غيرعلني روز سه‌شنبه مجلس تا حدودي نقطه پاياني براي ماجراي پر‌حرف و حديث درگيري نماينده سراوان و مامور گمرك باشد اما اين‌گونه نشد و پس‌لرزه‌هاي آن به جلسه علني ديروز مجلس نيز كشيده شد. وقتي يك نگهبان و نماينده مجلس درگير مي‌شوند آن را بازتاب مي‌دهيم، جلسه غيرعلني برگزار مي‌كنيم و كميته حقيقت‌ياب تشكيل مي‌دهيم.نماينده مردم بوكان در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اتفاق پيش آمده براي نماينده سراوان را در بوق و كرنا كرديم، گفت: براي اين حادثه وزير را تهديد به استيضاح مي‌كنند و يادمان مي‌آيد كه مجلس در راس امور است. او با بيان اينكه مجلس عصاره فضايل ملت است، بيان كرد: رهبر انقلاب فرمودند مجلس در راس امور است نه اينكه نماينده در راس امور باشد.او ادامه مي‌دهد: وقتي به نماينده مجلس كه اتفاقا زاهداني هم هست بي‌حرمتي مي‌شود، مجلس حساسيت نشان مي‌دهد و كل كشور را درگير اين موضوع مي‌كنيم اما همزمان با اين موضوع 4 دانش‌آموز معصوم زاهداني در آتش سوختند، كدام وزير را احضار و استيضاح كرديم؟علي مطهري در پاسخ به اين تذكر عثماني گفت: ما مجبور نيستيم كه بين دو اتفاقي كه براي نماينده سراوان رخ داده و اتفاقي كه براي دانش‌آموزان زاهداني رخ داده، يك موضوع را انتخاب كنيم بلكه به هر دوي آنها مي‌پردازيم، روز گذشته در آن زمينه بحث شد و امروز نيز بسياري از نمايندگان نسبت به اتفاقي كه براي دانش‌آموزان زاهداني رخ داده تذكر دادند و اقدام مي‌كنند. بايد عدالت را در اظهارنظرها رعايت كنيم.

اراده براي تحقير مجلس

تذكر نماينده بوكان و انتقادش به برگزاري جلسه غيرعلني روز سه‌شنبه تنها واكنشي نبود كه در جريان نشست علني ديروز بهارستاني‌ها مطرح شد بهروز نعمتي در تذكر خود انتقاداتي را متوجه صداو سيما كرد و با اشاره به پخش مصاحبه 30 ثانيه خود گفت : «صدا و سيما كليپ‌ها و توييت‌هايي را در محكوميت درازهي و تنها يك جمله كه عذرخواهي وزير اقتصاد را اعلام كردم پخش كرد كه تنها 30 ثانيه از مصاحبه 3 دقيقه‌اي اينجانب بود.» علي مطهري در پاسخ به اين اخطار ضمن وارد دانستن آن گفت: صدا و سيما رويكرد خوبي نسبت به مجلس ندارد. او به مصاحبه‌ اخير صداوسيما با مسعود پزشكيان اشاره مي‌كند و مي‌گويد: شخصا ديده‌ام اخيرا گوينده‌اي پيش از پخش مصاحبه آقاي مسعود پزشكيان حدود 8 اتهام به مجلس روا داشت. او ادامه مي‌دهد: نمايندگان در جريان استيضاح‌هاي مجلس با معامله امضاي خود را پس مي‌گيرند از اين رو گويا اراده‌اي براي تحقير مجلس وجود دارد. صدا و سيما نبايد اذهان عمومي را خراب كند لذا برنامه شب گذشته نيز خوب نبود و بايد روند كار اصلاح شود.

پاي لنگ قضاوت...

شايد اگر همواره سايه يك دوربين و فيلم را بالاي سر خود مي‌ديديم خيلي از رفتارها شكل نمي‌گرفت يا اگر براي داشتن يك مطبوعات آزاد تمام تلاش‌مان را به كار بسته بوديم امروز مسوولان خود را اين‌چنين در برابر فضاي مجازي ناتوان نمي‌ديدند و همواره سعي مي‌كردند در هر شرايطي تسلط كامل به رفتار و كردارشان داشته باشند. اما اين تنها يك روي سكه است و روي ديگرش غرض‌ورزي‌هايي است كه نمي‌توان منكر آنها شد. از آنجايي كه در قضاوت‌هاي زودهنگام تبديل به استادان زبردست شده‌ايم گاهي يادمان مي‌رود هر اتفاقي لزوما آن چيزي نيست كه مشاهده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون