• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4265 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۴ دي

رييس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران تاكيد كرد

لزوم جايگزيني چمن با گونه‌هاي كم‌آب‌بر

گروه اجتماعي | ديروز اصلي‌ترين محور جلسه كميته محيط‌زيست شوراي شهر به نقش آبياري درختان و فضاي سبز در كمبود و حتي بحران آب بود. در اين جلسه كه با حضور مديران فضاي سبز شهرداري برگزار شد، «سيدآرش حسيني‌ميلاني» رييس كميته محيط‌زيست شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه احتمال قرار گرفتن در مرز هشدار در مساله آب خام تهران را تهديد مي‌كند از سرعت اندك كاهش و حذف چمن از اراضي فضاهاي سبز انتقاد و بر ضرورت ارايه برنامه‌ زمانبندي تغيير الگوي كشت تاكيد كرد.

همچنين در اين جلسه ميلاني ابتدا به تسريع در تغيير الگوي كشت و جايگزيني گونه‌هاي كم‌آب با چمن تاكيد كرد و از مسوولان سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز تهران خواست گزارشي در اين باره به شوراي شهر ارايه دهد.

علي‌محمد مختاري، مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران نيز در اين جلسه از كاهش ميزان چمن‌هاي موجود در شهر تهران در سال ۹۶ نسبت به گذشته خبر داد و در ادامه، مسوولان اين سازمان به تشريح وضعيت موجود، چارچوب مفهومي انتخاب گونه‌هاي گياهي بومي و مقاوم و ساز و كار انجام پروژه‌هاي جديد و همكاري‌هاي اين سازمان با مراكز علمي-پژوهشي پرداختند. پس از اداي اين توضيحات، رييس كميته محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران علت تغيير الگوي كشت را شرايط كم‌آبي و همچنين تطبيق فضاي شهري با وضعيت خشك‌بوم دانسته و گفت: مسوولان سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران بايد برنامه‌ زمانبندي خود براي تغيير الگوي كشت را در قالب برنامه سوم شهرداري توسعه و انتظارات شوراي پنجم ارايه و مشخص كند طي هر سال چه اندازه از ميزان چمن‌هاي موجود كاهش پيدا كرده و از چگونه‌هايي براي جايگزيني استفاده مي‌شود. وي به استفاده از تجارب كشورهاي ديگر و همچنين شهرهاي ديگر كشور مانند اصفهان، قم و يزد درخصوص آبياري فضاهاي سبز و درختان تاكيد كرده و گفت: با استفاده از تجارب ديگران مي‌توان به تصوير روشن‌تري از سازوكار عملياتي لازم براي انجام پايلوت تغيير الگوي كشت دست يافت. سپس حسيني‌ميلاني با تاكيد بر اينكه بحث اصلي در تغيير الگوي كشت، كاهش چمن‌كاري در سطح فضاهاي سبز شهري است، تصريح كرد: الزام وزارت نيرو براي كاهش مصرف آب خام بسيار جدي است. اين شرايط در حالي است كه از يك‌سو، شهرداري تهران با تنگناهاي مالي روبه‌رو است و نمي‌تواند براساس روال سال‌هاي قبل در زمينه توسعه فضاي سبز پرمصرف عمل كند و از طرف ديگر، شرايط كنوني تهران در مساله آب خام مورد نياز فضاي سبز ممكن است در مرز هشدار و حالت اضطراري قرار بگيرد. وي با بيان اينكه شهرداري تهران و سازمان بوستان‌ها و فضاي سبز شهر تهران بايد از آمادگي لازم در برابر خشكسالي و شرايط اضطراري برخوردار باشد، گفت: سازمان بوستان‌ها بايد با بررسي سناريوهاي مختلف، كارگروهي اضطراري براي پيش‌بيني شرايط احتمالي و تدوين برنامه اقدام در يك بازه سه ماهه تا پايان سال ۹۷ تشكيل دهد چراكه در شرايط اضطراري ممكن است با شرايطي مانند چمن قهوه‌اي روبه‌رو باشيم كه ممكن است نوعي نارضايتي اجتماعي ايجاد كند. از طرف ديگر، بايد با افكار عمومي درخصوص اين شرايط گفت‌وگو كنيم .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون