• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4268 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ دي

حجاريان:

بسيجي‌ها ديدند پشت جبهه دعواي منفعت‌هاست

سعيد حجاريان در نشست «اصلاحات، امنيت و منافع ملي» كه با حضور وي و الهه كولايي، سعيد شريعتي روز پنجشنبه از سوي كميته آموزش حزب اتحاد ملت ايران اسلامي برگزار شد درباره دو مولفه «امنيت» و «منافع ملي» و ارتباط اين دو با يكديگر گفت: ادبيات تخصصي اين بحث بسيار گسترده است و در اين مجال به طور مختصر نكاتي را شرح و بسط مي‌دهم. اولين آنها تفاوت ميان منفعت شخصي و منافع ملي است. واقعيت آن است اين كلمات راهزن هستند و منافع ملي بسياري اوقات به منافع قشر و طبقه‌اي خاص دلالت دارد.

اين نماينده ادوار شوراي شهر تهران در ادامه خاطرنشان كرد: زماني كه بسيجي‌ها و سپاهي‌ها به شهرها آمدند با آن روي سكه امنيت ملي مواجه شدند كه تا به حال آن را نديده بودند. آنها دريافتند، پشت جبهه دعواي منفعت‌هاست و مساله اساسا ملي نيست و به همين جهت، جبهه‌ها خالي شد و در مقطعي فراخوان داده شد و نسبت به از دست رفتن دستاوردهاي جنگ انذار دادند.حجاريان با بيان اينكه موضوع بعدي مورد بحث ما در باب امكان و امتناع منافع ملي است، تصريح كرد: منافع ملي در قلمرويي موضوعيت دارد كه ملت ذيل يك قرارداد گرد هم آمده باشند، دولت خود را ساخته باشند و نهايتا دولت بگويد من امنيت شما را حفظ مي‌كنم. لوياتان اين گونه است؛ با وجود آنكه دولتي جبار و قاهر محسوب مي‌شود اما مردم را از وضع طبيعي خارج و قلمرو را از دشمن خارجي حفظ مي‌كند. به قول ليبرال‌ها دولت، پاسبان شب است و حفظ منافع ملي بايد به مردم سپرده ‌شود.اين تئوريسين اصلاحات با تاكيد بر اينكه منافع ملي به‌قول مرحوم ناييني مصالح نوعيه است و مصلحت نوع‌ بشر جان و مال و آبرو است و چيزي بيش از آن نيست، اظهاركرد: از اين منظر نبايد ترجمه‌اي سخت و ناشدني از امنيت ارايه دهيم. اين مقوله چندين معنا را در برمي‌گيرد و همه آن معاني ‌عام هستند و همه افراد را در بر مي‌گيرد. حداقلي‌ترين مفهوم آن، امنيت خاطر و طمأنينه است. به عنوان مثال زماني كه فردي به جبهه جنگ مي‌رود اصطلاحا بايد درباره پشت جبهه يعني از امنيت خانواده و همچنين دورنماي زندگي‌‌اش آسوده خاطر باشد.

او ادامه داد: به عنوان مثال عربستان، عده‌اي پاكستاني را اجير مي‌كند تا برايش امنيت تامين كنند. لذا نمي‌توان گفت يك پاكستاني براي تامين امنيت ملي عربستان به ميدان جنگ رفته است.

حجاريان ادامه داد: اين در حالي است كه مي‌دانيم در جنگ هشت ساله ايران و عراق بسياري از شهدا و جانبازان بدون توقع و صرفا براي پاسداري از وطن و از روي اعتقاد به جبهه رفتند.اين نماينده ادوار شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه بعضي انديشمندان معتقدند زيربناي منافع ملي، امنيت است و چنانچه در اين مقوله خللي وارد شود، منافع ملي از موضوعيت خارج مي‌شود، تصريح كرد: يكي از اين مسائل و شايد مهم‌ترين آنها، «عدالت در امنيت» است. اگر در يك قلمروي مشخص، بعضي مناطق سبز و ايمن باشند و بعضي ديگر رها شده باشند، ديگر صحبت از منافع ملي نمي‌توان كرد.

اين تئوريسين اصلاحات ادامه داد: اين وضعيت در افغانستان، سوريه و عراق هر يك به درجه‌اي حاكم است. حتي در تهران شاهد هستيم مناطق حاشيه‌اي بعضا ناامن هستند و شب‌ها حتي پاسبان شب نمي‌تواند به آنجا پاي بگذارد. عدالت در امنيت تنها منحصر به جان نيست و مواردي همچون روان، معيشت، بهداشت، خانواده و آينده را هم دربرمي‌گيرد. البته لازم به ذكر است بعضي فوبياها مربوط به شخص است اما بعضي معطوف به عملكرد دولت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون