• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4268 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ دي

برخيز و اول بكش (111) فصل دوازدهم

غرور- جنگ يوم كيپور

نويسنده: رونن برگمن / ترجمه: منصور بيطرف

در ششم اكتبر (سال 1973) ارتش مصر و سوريه حملات غافلگيركننده متمركزي را عليه اسراييل آغاز كردند. آن روز، روز يوم كيپور بود، روز كفاره يهوديان. در اين روز اسراييلي‌ها حتي افراد غير مذهبي، روزه مي‌گيرند و به كنيسه مي‌روند يا اينكه در خانه مي‌مانند، به همين خاطر نيروهاي خطوط جبهه در مقدار بسيار اندك پخش شده بودند. مصري‌ها 2200 تانك، 2900 دستگاه نفربرهاي زرهي، 2400 واحد توپخانه، مقدار زيادي سلاح‌هاي
ضد هوايي و ضد تانك و صدها هزار نيروهاي كماندويي و پياده را به نبرد اعزام كرده بودند كه بخش زيادي از آنها از كانال سوئز عبور كردند. سوري‌ها در بخش بلندي‌هاي جولان، با 60 هزار نيرو، 1400 تانك و 800 سلاح وارد شدند. هر دو كشور حجم عظيمي از نيروهاي دريايي و هوايي‌شان را هم فعال كردند. اسراييلي‌ها با چند صد نفر نيرو كه عمدتا هم از ذخيره‌ها بودند و آمده بودند تا نيروهاي عادي براي روز مقدس به خانه‌هاي‌شان بروند، با آنها مقابله كردند.

ظرف چند روز، ارتش اين دو كشور عرب، پيروزي‌هاي قابل‌توجهي عليه اسراييلي‌ها كه علاوه بر اينكه غافلگير شده بودند همچنين تاكتيك‌هاي طرف مقابل را نادرست خوانده بودند، به دست آوردند. مصري‌ها در سمت سينا از كانال سوئز يك قرارگاه قوي ساختند و سوري‌ها به بلندي‌هاي جولان هم نفوذ كردند كه تهديدي براي دره اردن و جليله هم درست شد.

هر‌چند كه اسراييلي‌ها با يك زور بزرگ و
از خودگذشتگي توانستند جلوي اين تجاوزها را بگيرند و بعد از 19 روز ضد حمله، قدرت را در دست بگيرند. مصري‌ها تقريبا از كل قرار‌گاه بيرون رانده شدند، واحدهاي اسراييلي از كانال عبور كردند و بعد از محاصره نيروهاي دشمن در بخش غربي آبراه، به سمت قاهره پيشروي كردند و تقريبا به 60 مايلي پايتخت قاهره رسيدند. سوري‌ها هم از جولان بيرون رانده شدند و نيروهاي اسراييلي آنقدر پيشرفت كردند كه برد توپخانه‌شان به دمشق مي‌رسيد.اما اين پيروزي به بهاي سنگيني به دست آمد. بيش از 2300 سرباز اسراييلي در جنگ يوم كيپور كشته شدند، جنگي كه مي‌توانست از طريق مذاكره رخ ندهد يا آنكه حداقل با اطلاعات از پيش داده شده آماده مي‌بودند.موجي از مخالفت در جامعه اسراييل روي داد كه منجر به تشكيل كميسيون تحقيق و استعفاي العزار، رييس ستاد ارتش و زئيرا، رييس آمان و ديگر مقامات ارشد كشوري شد. جنگ حس برتري طلبي جاسوسي و نظامي اسراييلي‌ها و بنابراين حس امنيت بالاي آنها را حداقل به‌طور موقت از بين برد . هر چند كه كميسيون صريحا گلدا مئير و موشه دايان را متهم نكرد اما تحت فشار افكار عمومي گلدا مئير، نخست وزير استعفاي خودش را در 11 آوريل تقديم كرد.

توضيح: استفاده از واژه تروريست‌هاي فلسطيني براي حفظ امانت در ترجمه است، نه اعتقاد مترجم و روزنامه .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون