• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4268 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ دي

سيد حسن خميني:

دين‌داري ما كاريكاتوري است

روز گذشته مراسم رونمايي از كتاب «تحرير الاصول» كه تقرير دروس خارج اصول امام خميني(ره) توسط آيت‌الله العظمي جوادي آملي است، در بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء در قم با حضور اين مرجع عاليقدر تقليد، يادگار امام، علماء و طلاب حوزه علميه قم برگزار شد.

به گزارش جماران، آيت‌الله العظمي جوادي آملي در اين مراسم درباره تأخير در چاپ اين اثر، گفت: «اين كتاب تقرير درس خارج اصول حضرت امام خميني(س) و متعلق به 63 سال پيش است كه تا امروز اجازه چاپ آن را نمي‌داديم؛ چون نگران بوديم كه معاذالله ما را درگير القاب و اوصاف و خيال كند اما الان كه وقت رفتن است و هيچ نگراني از اين بابت نداريم، اجازه چاپ اين اثر را داديم.» اين مرجع تقليد ادامه داد: «اگر مي‌بينيم حرف يك روحاني مانند حضرت امام اينچنين در جامعه اثر داشت و حرف ديگران نه، به اين دليل است كه امام داغ دين داشت و به همين دليل سخنش در دل ملت اثر مي‌گذاشت؛ و الا حرف همان حرف بود.»

 

امام دردها را نشان مي‌داد

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني، يادگار امام هم در اين مراسم با اشاره به خصلت شجاعت امام راحل گفت: «ترس يا شجاعت، طمع يا خوف، حسد يا كينه، حب نفس يا حب ذات ربوي ما را به حركت مي‌دارد و درس و بحث بهانه‌هايي است كه مي‌توانيم با آن خودمان را توجيه كنيم. شايد به اين جهت است كه از فقه هم حماسه و هم ركود امكان بيرون آمدن دارد.»

يادگار امام با تاكيد بر اينكه «چشم‌ها را بايد شست، جور ديگر بايد ديد»، ادامه داد: «اگر مشكلي مي‌بينيم به اين دليل است كه جان و روح ما مشكل دارد. مرحوم مطهري تعبير مي‌كنند كه امام مانند يك مغناطيس جان‌هاي شاگردان را منظم مي‌كرد. در بررسي امور اگرچه به دنبال دليل بايد گشت اما بيش از دليل بايد علت‌هاي دروني خود را بازيابي كنيم.»

به گفته او، دينداري ما كاريكاتوري است و تناسب‌ها در آن بر هم ريخته است. آيا واقعا قبح اعمال در نگاه ما به همان اندازه است كه شريعت مي‌گويد؟! الغيبه اشدّ من الزنا. اگر كسي به خمر لب زده باشد هرگز با او رفاقت نمي‌كنيم، اما يقين دارم پشت سر كسي كه پنج دقيقه قبل غيبت كرده نماز هم مي‌خوانيم. آيا توانسته‌ايم حبّ نفس را از دنياي خودمان دور كنيم؟! همه دنبال كاسبي هستيم. همه آنچه مردم از ما انتظار دارند، آن چيزي نيست كه در كتاب‌ها مي‌خوانيم. امروزه با جامعه‌اي مواجه شده‌ايم كه انتظارات آن فراتر از چيزي است كه ما در كتاب‌ها مي‌خوانيم؛ مشكل از كساني است كه اينها را بايد به ما ياد مي‌دادند و ندادند.سيد حسن خميني يادآور شد: «يكي از ويژگي‌هاي بزرگ امام اين بود كه به دين نگاه كاريكاتوري نمي‌كرد و اگر كسي ظلم كرده بود نمي‌توانست سكوت كند. اينگونه نبود كه فرياد بابت يك مشروب فروشي يا سينما بالا برود و نسبت به اصل مساله سكوت كند؛ با اين رفتار بود كه مردم در امام دواي درد خودشان را ديدند. اعجاز سخن امام اين بود كه به علل رجوع مي‌كرد و دست روي دردها مي‌گذاشت. امام درد مردم را نشان داد و خودش دواي درد شد؛ يعني هم كمند بلاي مخالفين انسانيت و هم كليد نجات انسانيت شد.» او تاكيد كرد: «يكي از ويژگي‌هاي ممتاز امام(ره) همين است كه شاگردان را در فضاي مغناطيس وجود خودشان پرورش دادند و تحت تاثير آن فضا عمق و جان گرفتند. اين مغناطيس از نزديكان امام شروع شده تا كساني كه او را نديده‌اند. آنها ولايت فقيه را از راه مقبوله عمر بن حنظله نفهميدند، بلكه چون امام آن را پي‌ريزي كرده بودند، آن را دواي درد خودشان ديدند و گفتند اگر آن چيزي كه مي‌گويي، تو هستي خوب است.»

سيد حسن خميني ادامه داد: «جذب امام شدن براي طلبه‌ها تابع شخصيت امام بود؛ چون او را چنان يافتند كه بايد بود.» يادگار امام با اشاره به تعبيري از رهبر معظم انقلاب گفت: «مقام معظم رهبري چند بار به‌طور خصوصي به من گفتند و شايد جاي ديگر هم گفته باشند كه اگر ما بعدها مي‌شنيديم كه چنين آدمي آمد و رفت غبطه مي‌خورديم كه چرا او را نديديم.»

او با بيان اينكه حوزه اشراق مغناطيسي امام بود كه پرورش انسان مي‌داد، ادامه داد: «در محضر آيت‌الله جوادي آملي استفاده‌اي كه انسان از فضا مي‌كند بيش از تاثيري است كه از ادله مطرح شده مي‌گيرد. اين درسي است كه شاگردان امام از امام گرفته‌اند و مي‌شود همچون پايه‌اي براي عبور از مشكلات امروز كرد كه مقداري هم به خصلت‌هاي دروني و ويژگي‌هاي خودمان بپردازيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون