• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4268 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ دي

گزارش بانك جهاني از اقتصاد ايران در 2019

بدهي خارجي ايران ۹.۳ ميليارد دلار كاهش مي‌يابد

بانك جهاني ديون خارجي ايران در پايان سال جاري را ۹.۳ ميليارد دلار برآورد و پيش‌بيني كرد، صادرات نفت ايران در سال ۹۸ به ۱ ميليون بشكه در روز برسد.

بانك جهاني در جديدترين ارزيابي خود از وضعيت اقتصادي ايران پيش‌بيني كرده است، رشد اقتصادي ايران تحت تاثير تحريم‌هاي امريكا و به دليل افت قيمت نفت در سال 1397 به منفي 1.6 درصد برسد.

بر اساس پيش‌بيني بانك جهاني، بخش كشاورزي ايران در اين سال رشد 3.5 و بخش خدمات رشد 2.9 درصدي را تجربه خواهد كرد اما بخش صنعت با رشد منفي 7 درصدي مواجه مي‌شود.

مصرف بخش خصوصي در سال جاري 0.6 درصد كاهش مي‌يابد و بخش دولتي نيز با افت 1.7 درصدي مصرف مواجه مي‌شود. همچنين پيش‌بيني شده است، صادرات ايران در اين سال 11.9 درصد كاهش يابد و واردات نيز با افت 27.1 درصدي مواجه شود. بانك جهاني نرخ تورم ايران در سال 1397 را 23.8 درصد پيش‌بيني كرده است. بر اساس اين گزارش تراز حساب‌هاي جاري ايران در اين سال همچنان مثبت خواهد بود و به معادل 0.6 درصد توليد ناخالص داخلي مي‌رسد اما تراز مالي دولت منفي 4.7 درصد توليد ناخالص داخلي خواهد بود.

اين نهاد بين‌المللي در ادامه گزارش خود با پيش‌بيني رشد منفي 3.7 درصدي و تورم 31.2 درصدي براي اقتصاد ايران در سال 1398 پيش‌بيني كرده است، صادرات نفت ايران در سال جاري به 1.5 ميليون بشكه در روز و در سال آينده به 1 ميليون بشكه در روز برسد.

توليد نفت ايران نيز از 3.3 ميليون بشكه در روز در سال جاري به 2.8 ميليون بشكه در روز در سال 1398 خواهد رسيد.

بانك جهاني پيش‌بيني كرده است متوسط قيمت نفت 65 دلار در هر بشكه در سال آينده باشد و تراز حساب‌هاي جاري ايران در سال آينده به صفر برسد.

همچنين ديون خارجي ايران در سال جاري 9.3 ميليارد دلار و در سال آينده 10.1 ميليارد دلار پيش‌بيني شده است. در سال گذشته ديون خارجي ايران 10.9 ميليارد دلار گزارش شده بود.

در اين گزارش در بخش جهان عنوان شده است كه در سال 2018 فقر شديد در پايين‌ترين سطح خود به ثبت رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون