• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4268 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۸ دي

افزايش غيرقابل برگشت قيمت مسكن

بانك مركزي در آخرين گزارش مربوط به تغيير و تحولات در بازار مسكن در شهر تهران، ميانگين قيمت مسكن در آذر ماه سال جاري را 9 ميليون و 550 هزار تومان اعلام كرد كه نسبت به سال گذشته 91.8 درصد افزايش داشته است. در اين گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران در آذر ماه سال جاري به ۶۸۰۰ واحد مسكوني رسيده كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتيب ۰.۶ و ۶۱.۷ درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

در ميان مناطق 22گانه شهر تهران، بيشترين متوسط قيمت يك متر مربع زيربناي مسكوني معامله شده معادل ۲۱ ميليون و ۸۱۰ هزار تومان به منطقه يك و كمترين آن با چهار ميليون و ۲۰۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است. اما بيشترين افزايش قيمت هر متر مربع نسبت به آذر سال 96 با 105 درصد به منطقه يك تعلق گرفت. منطقه 12 نيز با متوسط قيمت هر متر مربع 5 ميليون و 460 هزار تومان، نسبت به آذر سال قبل كمترين رشد را با 12 درصد داشته است. بررسي توزيع تعداد واحد‌هاي مسكوني معامله شده در شهر تهران در آذر سال 97 نشان مي‌دهد كه واحد‌هاي تا 5 سال ساخت بيشتري حجم معامله را با سهم 43.4 درصد به خود اختصاص داده است. با وجود اين سهم، اما حجم معاملات اين بخش نسبت به آذر سال قبل 5.4 درصد كاهش داشته است.

از ميان مناطق 22گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 3/14 درصدي از كل معاملات، بيشترين تعداد مبايعه‌نامه امضا شده را به خود اختصاص داده است. همچنين مناطق 2 و 4 نيز به ترتيب با سهم‌هاي 9.2 و 8.3 درصد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.

بخش ديگر اين گزارش مربوط به تحولات بازار مسكن در 9ماهه سال 97 بوده است. بر اساس اين گزارش تعداد 97 هزار و 900 واحد مسكوني طي 9 ماه در تهران معامله شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، 25.6 درصد كاهش داشته است. در فاصله فروردين تا آذر، متوسط قيمت هر متر مربع بناي مسكوني معامله شده، 7 ميليون و 540 هزار تومان بوده كه نسبت به 9 ماه سال گذشته، 64 درصد افزايش داشته است. در اين گزارش آمده است كه تعداد واحدهاي مسكوني معامله شده بين 300 تا 450 ميليون تومان‌، با 17.2 درصد، بيشترين سهم را در معاملات مسكن داشته‌اند.

اجاره‌بها، قسمت ديگري از اين گزارش بود. بر اساس آمار و ارقام در آذر سال 97 شاخص كرايه مسكن اجاره‌اي در شهر تهران و در كل مناطق شهري نسبت به آذر سال قبل 19.2 و 16.2 درصد افزايش داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون