• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3113 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱ آذر

كامرون زير سايه يوكيپ

ميثم سليماني

عرصه براي ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا روز به روز تنگ‌تر مي‌شود. روز گذشته حزب استقلال بريتانيا يا يوكيپ توانست با يك پيروزي ديگر در انتخابات دومين صندلي خود را در مجلس عوام به دست آورد و جايگاه حزب محافظه‌كار بريتانيا را متزلزل‌تر از گذشته كند. در انتخاباتي كه در منطقه روچستر و استرود در جنوب بريتانيا برگزار شد مارك ريكلس توانست اكثريت آرا را در اين انتخابات به دست آورد و يك صندلي ديگر را به رنگ حزب يوكيپ دراورد. در اين رقابت ريكلس توانست 16867 راي به دست آورد و نماينده حزب محافظه‌كار هم تنها توانست 13947 راي را به خود اختصاص دهد.
با اين حال اگرچه پيروزي حزب يوكيپ كاملا قابل پيش بيني بود اما تبديل به ضربه‌يي سهمگين به محافظه‌كاران حاكم شد چرا كه در حوزه‌يي كه به طور معمول نماينده‌يي از حزب محافظه‌كار به مجلس راه مي‌يافت، عرصه به رقيب واگذار شد. اگرچه ديويد كامرون پيش از انتخابات وعده‌هاي لازم را براي جلوگيري از شكست داده بود و به وزرا و همكاران خود دستور داده بود تا براي عدم واگذاري اين حوزه به يوكيپ، تمام تلاش خود را به كار ببندند اما اين اتفاق رخ نداد و محافظه‌كاران جايگاه خود را از دست دادند تا اين پيروزي يوكيپ نشان دهد كه اين حزب در حال قدرت گرفتن در صحنه سياسي بريتانيا است و عملا برنامه‌هاي حزب اصلي انتخابات يعني محافظه‌كاران را براي انتخابات مه ‌سال آينده تحت تاثير قرار داده است.
ضمن اينكه به باور ناظران نتيجه انتخابات ممكن است باعث شود تا محافظه‌كاران ديگر نيز تشويق شوند تا به يوكيپ بپيوندند. اين در حالي است كه ريكلس پيش از اين گفته بود كه با دو نماينده ديگر حزب محافظه‌كار در حال رايزني است تا آنها نيز حزب محافظه‌كار را ترك كنند و به يوكيپ بپيوندند. پس از اعلام نتيجه انتخابات منطقه روچستر و استرود نيز، ريكلس اعلام كرد كه اگر ما مي‌توانيم در اين منطقه از كشور پيروز شويم چرا نتوانيم در كل كشور پيروز انتخابات شويم، اتفاقي كه هرچند به يك رويا شبيه اما نگران‌كننده براي ساير احزاب بريتانيا است. متيو گودوين، استاد علوم سياسي دانشگاه ناتينگهام معتقد است كه اين پيروزي يوكيپ از اهميت ويژه‌يي در شش ماه مانده به انتخابات سراسري در بريتانيا برخوردار است. وي همچنين مي‌گويد شايد يك سال پيش بسياري پيش بيني مي‌كردند كه اين حزب بتواند يك صندلي در مجلس به دست بياورد اما اكنون ما شاهد اين هستيم كه دو صندلي را از آن خود كرده است و اين حزب مي‌تواند موجي را ايجاد كند تا تعدادي از راي‌دهندگان را كه بي‌هدف به نظر مي‌رسند به سمت خود جذب كند و در انتخابات آينده نقشي تعيين‌كننده پيدا كند. افزون بر اين اگرچه بيشترين ضربه را محافظه‌كاران از يوكيپ مي‌خورند اما حزب كارگر بريتانيا هم چندان موافق محبوبيت بيش از  اندازه  آنها  نيستند.
چنانچه در اين بين حزب ليبرال دموكرات هم از تركش‌هاي اين انتخابات بي‌نصيب نماند. جف جوبي از اين حزب در منطقه روچستر و استرود توانست تنها 349 راي كه كمتر از 5 درصد آرا بود را به خود اختصاص دهد، كه نشان داد حزب ليبرال دموكرات محبوبيتش به‌شدت كاهش يافته است، علاوه بر آن مبلغ وديعه اين نماينده نيز توسط ستاد برگزاري انتخابات ضبط شد. طبق قانون انتخابات بريتانيا نمايندگان مبلغي را براي ضمانت نزد ستاد انتخابات مي‌گذارند و اگر كانديداي يك حزب نتواند بالاي 5 درصد راي بياورد مبلغ وديعه آن نيز ضبط خواهد شد. در پاسخ به ظهور يوكيپ كه مخالف عضويت بريتانيا در اتحاديه اروپا مي‌شود، ديويد كامرون در دو مورد اعلام كرد كه موضوع مهاجرت را سرسختانه‌تر از گذشته دنبال مي‌كند و دوم اينكه اعلام كرد اگر در دور بعدي انتخابات پيروز شود، ادامه عضويت در اتحاديه اروپا را به رفراندوم مي‌گذارد، اقدامي كه حزب محافظه‌كار براي رويارويي با حزب يوكيپ اعمال كرده است. گفتني است طي يك ماه گذشته اين دومين صندلي است كه حزب محافظه‌كار از دست مي‌دهد زيرا چندي پيش داگلاس كراسول نيز توانست به عنوان نخستين نفر از حزب يوكيپ به مجلس عوام راه پيدا كند، كه عملا دستاوردي مهم براي اين حزب به حساب مي‌آيد.
اكنون بايد گفت كه يوكيپ در حال بر هم زدن موازنه قدرت در سيستم سياسي بريتانيا است، اتفاقي نادر كه مي‌تواند همه جريان‌هاي سياسي قدرتمند بريتانيا را نگران كند. با نگاه به تركيب مجلس عوام بريتانيا بايد گفت كه مجلس عوام بريتانيا از 650 كرسي تشكيل مي‌شود كه اكنون 303 صندلي آن در دست حزب محافظه‌كار است و توانسته دولتي ائتلافي را به همراه حزب ليبرال دموكرات بريتانيا كه 56 صندلي را در اختيار دارد تشكيل دهد. اما با نگاه به نظر سنجي‌هاي موجود در خصوص انتخابات آينده بايد گفت كه حزب محافظه‌كار و ليبرال دموكرات از شرايط چندان جالبي در انتخابات آينده برخوردار نيستند. آخرين نظرسنجي كه در روزهاي 19 و 20 نوامبر در بريتانيا انجام شده نشان مي‌دهد كه حزب كارگر محبوبيتش رو به افزايش است و توانسته با 36 درصد تبديل به نخستين حزب بريتانيا در نظر سنجي‌ها شود و حزب محافظه‌كار نيز با كسب 33 درصد آرا رتبه دوم را در اختيار دارد. اما ليبرال دموكرات‌ها ديگر به مانند انتخابات سال 2010 از محبوبيت چنداني برخوردار نيستند و تنها 9 درصد آرا را در اختيار دارند، اما در اين بين حزب تعيين‌كننده در انتخابات آينده حزب يوكيپ است كه نظر سنجي‌ها نشان مي‌دهد 14 درصد آرا را در نظرسنجي‌ها به دست آورده و درحال حاضر سومين حزب در بريتانيا به حساب مي‌آيد. با اين وجود احتمالا پس از انتخابات آينده بايد شاهد يك دولت ائتلافي ديگر در بريتانيا باشيم، اما هنوز مشخص و روشن نيست اينكه كدام حزب مي‌تواند در اين بين با ائتلاف اكثريت را به دست بياورد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها