• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4270 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

يك شركت دانش‌بنيان چيني به سرمايه‌گذاري در ايران دست زده است

چشم بادامي‌ها در راه ورود به بازار حمل و نقل خرد

گروه اقتصادي| در حالي كه بسياري از شركت‌هاي خارجي و از جمله شركت‌هاي ايراني از ادامه همكاري با شركاي ايراني خود سر باز زدند و سعي كردند فعاليت‌هاي تجاري را به سمت و سويي ببرند كه كمتر بوي سرمايه‌گذاري در ايران بدهد، به تازگي يكي از شركت‌هاي چيني با حضور در بازار استارت‌آپي ايران، قصد دارد سامانه حمل و نقل خرد ايران را برقي كرده و روالي نو راه‌اندازي كند.

به اين ترتيب و طبق اطلاعاتي كه مديران اين شركت استارت‌آپي عنوان مي‌كنند با مشاركت سرمايه‌گذاران ايراني و چيني بزرگ‌ترين استارت‌آپ حمل و نقل بين شهري مرسولات پستي آغاز به كار كرده است و طبق پيش‌بيني‌ها باتوجه به اقبال خوشي كه دولت به حضور استارت‌آپ‌ها در برنامه‌هاي حمل و نقلي خود دارد، مي‌توان پيش‌بيني كرد كه در آينده اين گپ موجود در بازار حمل و نقل خرد سامان خواهد يافت.

پيش از اين‌ بارها دولت با حمايت‌هاي مختلف از استارت‌آپ‌ها از آنها خواسته بود كه وارد بازارهايي شوند كه مي‌تواند با كاهش هزينه‌ها، سرعت انجام فعاليت و همچنين حفظ امنيت بازارهاي مغفول مانده را رونق دهد و شايد براساس همين حمايت‌هاست كه چندي است شاهد گسترش بازار استارت‌آپي در كشور هستيم.

در بازار سنتي جابه‌جايي كالا، همچون ساير بازارهاي اقتصادي حضور دلال‌ها يا همان دادزن‌هاي معروف موجب شده تا بازار حمل و نقل كالاي بين شهري داراي گعده‌هاي خاص باشد و اين روال حاكم اجازه ندهد تا قيمت‌گذاري در اين سيستم به سمت يكپارچه‌سازي و منطقي شدن پيش برود. در عين حال حمل بارهاي خرد كه تاكنون در اختيار چند بخش بوده نيز نيازمند سامانه‌اي است كه بتواند منسجم‌تر و با برنامه‌ريزي بيشتر فعاليت كند. روالي كه چندي پيش در يكي از نشست‌هاي معاونت فناوري اطلاعات رياست‌جمهوري به آن اشاره شد و متوليان امر از استارت‌آپ‌ها خواستند تا با ورود به اين بخش اين بازار را نيز سامان دهند.

بر همين اساس و بنا به گفته رضا گلوي مجري سامانه حمل و نقل خرد كشور، با توجه به مشكلات پيش روي حوزه حمل و نقل و روند سنتي جابه‌جايي مرسولات و كالاها، تلاش شده تا با تكيه بر دانش روز دنيا سامانه‌اي اجرا شود تا بتواند حمل و نقل خرد را وارد سيستمي منظم، سريع و ايمن كند و در عين حال براي مصرف‌كننده از نظر اقتصادي نيز صرفه داشته باشد.

وي ادامه مي‌دهد: بر همين اساس به دنبال توافق با سرمايه‌گذار چيني مقرر شد تا براي ساماندهي بازار حمل و نقل خرد تا دو سال آينده دو هزار دستگاه موتوسيكلت برقي به اين سامانه اضافه شود و ميزان پوشش‌دهي اين سامانه از 70 شهر فعلي به 110 شهر افزايش يابد.

گلوي تنها سامانه فعلي حمل و نقل خرد را پست خواند و افزود: باتوجه به نگاه دولت براي حضور استارت‌آپ‌ها و همچنين كاهش هزينه‌هاي حمل كالا و بار، سامانه جديد اين قابليت را دارد كه با سرعت بيشتر و با هزينه كمتر امكان حمل بار خرد تا
120 كيلوگرم را به سراسر كشور و تا دو سال آينده به كشور چين فراهم كند.

وي اظهار داشت: رهبري بازار حمل و نقل خرده بار و تاثيرگذاري در حوزه حمل و نقل با افزايش مديريت زمان، هزينه و كيفيت زندگي مردم و حركت به سمت هوشمندسازي شهرها از رويكرد‌هاي اصلي يارباكس بوده و در تلاش هستيم تا خدمات جابه‌جايي كالا را از روش سنتي و كند، و به رويكردهاي مدرن و سريع تغيير دهيم.

اين مدير استارت‌آپ ايراني با بيان اينكه فضاي استارت‌آپي در ايران بسيار طلايي بوده و همين امر سرمايه‌گذاران خارجي را ترغيب مي‌كند، افزود: دسترسي بيش از 70درصد مردم به اينترنت باعث افزايش استفاده مردم از دستاوردهاي استارت‌آپ‌ها شده است.

رويكردهاي علمي جايگزين روش‌هاي سنتي

همچنين منصور مرتضوي از فعالان حمل و نقل خرد در كشور گفت: در حال حاضر شركت پست جمهوري اسلامي ايران بزرگ‌ترين مجري نقل و انتقالات مرسولات محسوب مي‌شود، اما با وجود اين همچنان چالش‌هاي متعددي براي بهبود كيفيت خدمات اين بخش وجود دارد كه مي‌توان با رويكردهاي نوين و علمي و البته با حضور بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري خارجي آن را برطرف كرد.

وي با بيان اينكه با اين رويكردهاي نوين كاربران در هر زمان كه بخواهند، مي‌توانند سفارش خود را آنلاين ثبت كنند، افزود: در اين حالت كاربران از درب منزل يا محل كار خود مرسولات را در سريع‌ترين زمان ممكن و با هزينه‌اي بسيار كمتر به شهرهاي مختلف ارسال مي‌كنند.

 

انتقال دانش و امكانات به ايران

لي چونگ سرمايه‌گذار چيني اين استارت‌آپ نيز اعلام كرد: رويكرد اصلي ما در مشاركت با طرف‌هاي ايراني انتقال تجربيات و پشتيباني در زمينه ارتقاي كيفيت خدمات در اين زمينه و ديگر حوزه‌هاي فعاليت خواهد بود.وي با بيان اينكه ايران از ظرفيت‌هاي بسيار بالايي براي فعاليت‌هاي استارت‌آپي برخوردار است، افزود: كشور چين نيز طي سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي خيره‌كننده‌اي در اين زمينه‌ها داشته، به‌طوري كه حتي سايت علي‌بابا با ثبت ركورد فروش يك ميليارد دلار در روز توانست نگاه‌هاي جهاني را به سمت خود خيره كند.وي گفت: حوزه حمل و نقل كالا در ايران با خلأهاي گسترده‌اي مواجه است و به‌طور حتم با آغاز فعاليت يارباكس، كاربران به سرعت متوجه ويژگي‌ها و تمايز اين نوع خدمت‌رساني خواهند شد و همين روند مي‌تواند نقش مهمي در توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي آنها ايفا كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون