• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4270 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ دي

عدد و رقم

60 درصد

رشد تراز تجاري بخش كشاورزي

مديركل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد كشاورزي گفت: تراز تجاري بخش كشاورزي در 8 ماهه نخست امسال با 60درصد افزايش نسبت به دوره مشابه پارسال، به 3.5 ميليارد دلار رسيد. «شاهرخ شجري» ديروز در نشست مشترك كميسيون‌هاي «كشاورزي» و «فناوري اطلاعات» اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران، به تشريح آمارهاي صادراتي و وارداتي محصولات كشاورزي پرداخت و گفت: تراز تجاري بخش بازرگاني در 8 ماهه نخست امسال در مقايسه با مدت زمان مشابه سال قبل از نظر وزني 8.7درصد و از نظر ارزشي 35درصد رشد داشت. به گفته وي، در 8 ماهه نخست امسال، 4 هزار و 580 هزار تن انواع محصولات كشاورزي به ارزش 4.6 ميليارد دلار صادر شد كه از نظر وزني 20درصد و از نظر ارزشي 19درصد رشد داشت. مديركل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد كشاورزي، اضافه كرد: در اين دوره زماني، 12هزار و 806 تن انواع محصولات كشاورزي به ارزش 6.8ميليارد دلار به كشور وارد شد كه از نظر وزني 1.2درصد و از نظر ارزشي 7درصد كاهش داشت.

«حسين سلاح‌ورزي»، نايب رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران در اين نشست به جايگاه اقتصادي ايران در بازارهاي بين‌المللي پرداخت و گفت: سهم ما در بازارهاي صادراتي متناسب با سهم ما از جمعيت و جغرافياي دنيا نيست؛ در حالي كه جمعيت ايران يك‌درصد از جمعيت كل دنيا را تشكيل مي‌دهد، سهم ما از بازارهاي صادراتي حدود 24 دهم درصد است.

 

33 ميليارد دلار

صادرات غيرنفتي

گمرك جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: در دوره زماني 9 ماهه (ابتداي امسال تا پايان آذر) 86ميليون و 940 هزار تن كالاي غيرنفتي به ارزش 33 ميليارد و 358 ميليون دلار صادر شد كه از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه پارسال 5.4درصد رشد داشت. تا پايان آذرماه امسال 23 ميليون و 871 هزار تن كالا به ارزش 32 ميليارد و 620 ميليون دلار كالا نيز وارد كشور شده است. واردات ايران در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزني 13.27درصد و از نظر ارزشي 15.9درصد كاهش يافت. براساس اين گزارش، مازاد تراز تجارت خارجي كشور در 9 ماهه امسال، 738 ميليون دلار شد. در اين دوره 2 ميليارد و 77 ميليون دلار ميعانات گازي، يك ميليارد و 815 ميليون دلار گاز طبيعي، يك ميليارد و 356 ميليون دلار پروپان مايع شده، يك ميليارد و 142 ميليون دلار متانول و يك ميليارد و 113 ميليون دلار روغن‌هاي سبك و ساير فرآورده‌ها صادر شده است.

سهم ارزشي صادرات ميعانات گازي، گاز طبيعي و پروپان مايع شده در 9 ماه امسال به ترتيب 8.32درصد، 5.44درصد و 4.07درصد است.

 

72 هزار تومان

قيمت هر كيلو گوشت گوسفندي

رييس اتحاديه گوشت گوسفندي از افزايش قيمت اين نوع گوشت در بازار خبر داد و گفت: قيمت هر كيلوگرم شقه بدون دنبه براي مصرف‌كنندگان به ۷۱ تا ۷۲ هزار تومان رسيده است. علي‌اصغر ملكي از افزايش مجدد قيمت گوشت گوسفندي خبر داد و گفت: قيمت گوشت گوسفندي امروز نيز مقداري افزايش داشته و نرخ هر كيلوگرم شقه بدون دنبه براي مصرف‌كنندگان به ۷۱ هزار تومان تا ۷۲ هزار تومان رسيده است. وي افزود: همچنين قيمت هر كيلوگرم شقه بدون دنبه براي مغازه‌داران بين ۶۵ هزار تومان تا ۶۶هزار تومان است كه با ۱۰درصد سود آن را به مصرف‌كننده عرضه مي‌كنند. رييس اتحاديه گوشت گوسفندي درباره اينكه برخي دليل كمبود دام را قاچاق و برخي كاهش توليد عنوان مي‌كنند، اضافه كرد: بحث قاچاق در اين زمينه مطرح است، قاچاق دام با افزايش نرخ دلار بسيار افزايش داشته و در كمبود بازار تاثيرگذار بوده است.

 

۳۲۰۰ ماده اوليه و قطعات توليدي

معافيت براي ثبت سفارش واردات

معاون امور صنايع وزارت صمت اعلام كرد كه ۳۲۰۰ مورد ماده اوليه و قطعات موردنياز توليد براي واردات به مناطق‌آزاد و ويژه اقتصادي از ثبت سفارش معاف شدند.

معاون امور صنايع وزارت صمت گفت:
در راستاي تسهيل فرآيند توليد ملي، فهرستي از كالاهايي كه نياز به ثبت سفارش ندارند، به شوراي عالي مناطق آزاد و گمرك ارايه شد. فرشاد مقيمي با اشاره به مصوبه اخير هيات وزيران و اعمال سياست‌هاي حمايتي براي حفظ و صيانت از توليد گفت: به‌ منظور تسهيل در فرآيند توليد داخلي در كشور، واردات مواد اوليه و قطعات موردنياز توليد به مناطق آزاد تجاري-صنعتي و ويژه اقتصادي در چارچوب فهرست اعلامي وزارت صمت، براساس مقررات اين مناطق و بدون ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز اعلام شده است. وي تامين مواد اوليه مورد نياز صنايع را از دغدغه‌هاي اصلي صاحبان صنايع برشمرد و گفت: تسهيل فرآيند توليد در شرايط كنوني از مهم‌ترين برنامه‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و در اين راستا، علاوه برشناسايي مشكلات گمركي واحدهاي توليدي، تدابيري براي تسريع در ورود مواد اوليه به كشور انديشيده شد. معاون امور صنايع وزارت صمت خاطرنشان كرد: كنترل پنل الكتريكي مخصوص لوازم خانگي (يخچال، لباسشويي، لوازم صوتي و تصويري نظير تلويزيون، راديو پخش و...)، انواع روتور مخصوص ژنراتور نيروگاهي، فولادهاي غيرممزوج تراشكاري، اجزا و قطعات شيرآلات چدني و فولادي و پنوماتيك، قطعات و ملحقات ماشين‌آلات چاپ مورد استفاده براي چاپ به وسيله صفحات، سيلندرها و ساير اجزاي چاپ نخ و پارچه‌هاي مختلف به ويژه پارچه‌هاي تار و پودباف از ساير الياف نساجي نباتي؛ پارچه‌هاي تار و پودباف از نخ كاغذي و... از جمله اقلامي است كه در ليست معافيت از ثبت سفارش به گمرك و شوراي عالي مناطق آزاد اعلام شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون