• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4280 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي

هفته اميدواركننده سرمايه‌گذاران

محمد ارغوان

 

 

مي‌توان گفت كه هفته گذشته يكي از هفته‌هاي معدود در اين چند ماهه اخير بود كه در تمام روز‌ها شاخص رشد داشت. در اين هفته شاخص كل در تمام روز‌ها سبز بود و رشد پايداري بر بازار حاكم بود. شاخص كل نسبت به هفته منتهي به 14 دي رشد 3927 واحدي را تجربه كرد. با توجه به افت قابل توجه قيمت بسياري از سهم‌ها در نمادهاي پتروپالايشي و فلزي – معدني انتظار اينكه اين نمادها ديگر افت قيمت قابل توجهي را در معاملات خود تجربه نكنند بالا رفت و كم كم با اقبال سرمايه‌گذاران رو‌به‌رو شدند. همين امر و چشم‌انداز پيش روي قيمت‌ها در بازارهاي جهاني به علاوه خوشبيني فعالان بازار نسبت به گزارشات 9 ماهه باعث مي‌شود تا انتظارات براي رشد قيمت اين نمادها در هفته پيش رو تقويت شود و روند صعودي هفته گذشته امتداد يابد؛ اگرچه كاهش ارزش معاملات در آخرين روز معاملاتي هفته را مي‎توان به عنوان نكته‌اي منفي بر سر راه افزايش در كوتاه‌مدت قيمت‌ها در نظر گرفت.

در اولين روز هفته گذشته، بازار با افزايش قيمت نفت نماد‌هاي پتروشيمي جان تازه‌اي گرفت و نماد‌هاي پتروشيمي در اين روز رشد كردند.

افزايش 3900 واحدي شاخص بر اثر رشد سه گروه بانكي، خودرويي و پتروشيمي بود. در اين هفته بيشترين حجم معامله مربوط به دو گروه خودرويي و بانكي بود به‌طوري كه داد و ستد‌ها در اين دو گروه از اهميت بالايي برخوردار است. در اين بين شاهد نوسانات زيادي در اين دو نماد بوديم كه دليل آن رفتار بازيگران براي دريافت بيشترين سود بود .

نمادهاي فعال در گروه بانكي در هفته‌هاي اخير به سبب حدس و گمان‌هايي حول روشن شدن جزييات تراز ارزي و نرخ تسعير آن، معاملات داغي را تجربه كردند. همين توجه زياد بازار بر اين نمادها و ارزش شركت بالايي كه دارند سبب شد تا خبر معافيت مالياتي پنج ساله براي شركت‌هايي كه افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها دارند بر جذابيت نمادهايي همچون «بانك تجارت» و «بانك صادرات» بيفزايد و معاملات آنها را در هفته اخير بيش از پيش با فشار تقاضا مواجه كند.

در سومين هفته از دي ماه بازدهي‌هاي اندك در گروه خودرويي طي روزهاي اخير و لزوم اصلاح قيمتي باعث شد، تا اين گروه دوباره در كانون توجه نوسان‌گيران قرار گيرند و شاهد تقويت تقاضا در گروه خودرويي‌ باشيم.

معاملات گروه خودرويي كه در هفته گذشته پس از گروه بانك‌ها و موسسات اعتباري رده دوم را از لحاظ ارزش معاملات داشت، همچون بانكي‌ها بر مدار شايعه و اما و اگرها چرخيد و توانست نماد «خودرو» را براي چند روز پي‌درپي با صف خريد خوبي مواجه كند .

ارزش سهام در اكثر نمادهاي گروه خودرويي در سومين هفته دي ماه در جا زد و شرايط نسبتا ضعيفي را در بورس پشت سر گذاشت و بايد منتظر تحولات اين گروه در هفته‌هاي آتي باشيم. در اين هفته همچنين شاهد صف‌هاي خريد و فروش در نماد‌هاي مختلف بوديم كه دليل آن نقل و انتقال نقدينگي از يك صنعت به صنعت ديگر است. دليل اين تغييرات پي در پي نتيجه قانونگذاري متعدد در صنايع متفاوت بوده است. اين امر موجب شده است بازيگران بازار پول و سرمايه تحت تاثير اين قوانين و تغييرات حاصل شده در صنايع مختلف نقدينگي خود در اين سهام را جا به جا كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون