• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3211 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين

شش سال عكس‌هاي حقيقي روي ديوار

بازتاب معماري و طبيعت در آينه

اعتماد|ابراهيم حقيقي حاصل شش سال كار عكاسي‌اش را در گالري شيرين به نمايش مي‌گذارد؛ نمايشگاهي به نام «ايران در آينه» كه نخستين عكس‌هاي اين پروژه از كلوت كرمان شروع شده است.
هزار قطعه عكس اين گرافيست و طراح قرار است ۲۱ فروردين در گالري شيرين به نمايش گذاشته شود؛ عكس‌هايي كه بازتاب جاهايي مختلف در دوربين است. او به مهر گفته است كه آن زمان براي عكاسي همراه خود آينه بردم و آينه‌ها را در اشكال حجمي مكعب، مربع، مستطيل و... درآوردم. بعد از آن فكر ديگري در ذهنم شكل گرفت و آن اين بود كه آينه‌ها را به شكلي مجزا در برابر دوربين گرفتم.
عكس‌هاي اين مجموعه همگي بازتاب سوژه در آينه است. او بعدتر در ادامه عكاسي‌هايش با دوستان همسفري همراه شد و آينه‌ها را به دست آنها داد و بازتاب آينه‌ها در آينه‌ها را در مكان‌هاي مختلف عكاسي كرد.
هر چه جلوتر رفت تعدد آينه‌ها در كارش بيشتر شد و اتفاقات تازه‌تري افتاد و در سال پنجم عكاسي‌اش در كنار آينه‌ها ورقه‌هاي رفلكس رنگي را قرار داد و اين رنگ‌ها بنا به تركيب‌بندي و موقعيت و مكاني كه عكس‌ها گرفته مي‌شد به كار گرفته شد.
او هنگام عكاسي از كاشي‌كاري‌هاي مسجد شيخ لطف‌الله از رنگ‌هاي زرد و فيروزه‌اي استفاده كرده و در عكاسي از بعضي كاشي‌كاري‌هاي معماري و سنتي از رنگ‌هاي آبي استفاده كرده است.
حقيقي درباره دليل بهره گرفتن از اين شيوه گفته است: «ما تصاوير و شاهكارهاي سنتي را هميشه بلاواسطه از طريق دوربين ‌ديده‌ايم اما اين‌بار آينه نيز در اين تصاوير موثر واقع شده است.»
حقيقي همچنين به كاربرد معاني مختلفي از آينه در فرهنگ ايراني اشاره كرده و يادآور شده است: «استفاده از آينه در هنر ميراثي است كه از ديرباز در هنر ما وجود داشته است. به‌طور مثال ما در ادبيات و شعر خود نيز نمونه‌هاي زيادي از آن را ديده‌ايم. مولانا قصه‌اي دارد كه در آن چينيان و روميان قرار است به دستور سلطان مسابقه‌اي را برگزار كنند و هر كدام به نحوي كه بين‌شان پرده‌اي كشيده شده است تا كار يكديگر را نبينند تصويري را بر ديوار نقاشي كنند. در اين مسابقه چينيان سطح ديوارها را صيقلي مي‌كنند تا تصويرهاي نقاشي شده هنرمندان رومي بر آن تجلي پيدا كند و همچون آينه‌اي در آن منعكس شود. بنابراين آينه در فرهنگ ايراني مفهومي فلسفي و ايراني دارد.»
حاصل كار شش ساله اين هنرمند حدود هزار قطعه عكس شده كه 24 عكس در ابعاد بزرگ در حال آماده شدن براي نمايش در گالري شيرين است.
در اين مجموعه بازتاب طبيعت در آينه، معماري ايراني و سنتي آمده است و حقيقي احتمال مي‌دهد كه اين دو سوژه را در نمايش عكس‌هايش جدا كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون