نمايشگاه مروري بر آثار اتو پينه در موزه هنرهاي معاصر تهران
چرخشهاي روزگار
حافظ روحاني/ اخبار حاكي از آن است كه امسال بسياري از نگارخانههاي خصوصي نمايشگاههاي خود را از چهارمين هفته فروردين ماه آغاز ميكنند. در حالي كه نيمه دوم سال گذشته نشان داد كه خريداران عطشي فراوان براي خريد آثار هنري دارند، نگارخانههاي خصوصي امسال نيز قصد دارند بر مبناي آن موفقيت نمايشگاههاي خود را افتتاح كنند، به اين ترتيب نگارخانههاي گلستان، والي و شيرين نخستين نگارخانههايي هستند كه در هفته چهارم
فروردين ماه كارشان در سال جديد را آغاز ميكنند كه مهمترين نمايشگاه در بين اين سه نمايشگاه عكسهاي ابراهيم حقيقي در نگارخانه شيرين است كه در جمعه پيشرو افتتاح خواهد شد.
به اين ترتيب در ايام تعطيلي عمده نگارخانههاي خصوصي در سومين هفته فروردين ماه، موزهها بهترين امكان براي علاقهمندان است تا با فراغ بال و خلوتي ديگر نمايشگاهها از سر وقت و فرصت زمان خود را در راهروها و تالارهاي معمولا خلوت اين موزهها بگذرانند. در اين بين نمايشگاه آثار اتو پينه، هنرمند فقيد آلماني در موزه هنرهاي معاصر فرصتي استثنايي است تا علاقهمندان به تماشاي آثار اين هنرمند برجسته آلماني نيمه دوم قرن بيستم بروند. اتو پينه، متولد سال 1928، در حالي كه داشت آثارش را براي نمايش در اين نمايشگاه آماده ميكرد در 17 جولاي سال 2014 درگذشت. نمايشگاه او در موزه هنرهاي معاصر از چند جهت اهميت دارد: اول از اينرو كه نمايشگاه اتو پينه، نخستين نمايشگاه بعد از حدود يك دهه است كه به مرور آثار يك هنرمند غيرايراني اختصاص يافته است. در دوران مديريت عليرضا سميعآذر بر موزه هنرهاي معاصر، موزه چندين نمايشگاه از آثار هنرمندان غيرايراني برگزار كرد. نمايشگاه آثار گرهارد ريشتر، هنرمند برجسته آلماني، نمايشگاه مرور بر آثار مجسمهسازان معاصر انگلستان يا نمايشگاه آثار آرمان، هنرمند فقيد فرانسوي و نمايشگاههايي از اين دست از جمله اين نمايشگاهها بودند. نكته جالب اينكه پيشتر و در سال 1380، آثار هاينتس ماك، همكار و دوست
اتو پينه نيز در موزه هنرهاي معاصر به نمايش درآمدند. آخرين بار در سال 1387 بود كه موزه هنرهاي معاصر پذيراي آثار كته كلويتس و بارلاخ، دو هنرمند برجسته نيمه اول قرن بيستم بود. بعد از آن و با تغيير سياستهاي موزه هنرهاي معاصر و معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موزه هم ديگر رنگ اين نمايشگاهها را نديد و البته كيفيت نمايشگاههاي موزه نيز بهشدت پايين آمد و شايد تنها بتوان از دو سه نمايشگاه قابل تامل در اين دوره نام برد. به اين ترتيب نمايشگاه اتو پينه از اين جهت فرصتي است دوباره براي تماشاي آثار يك هنرمند برجسته اروپايي. اهميت ديگر اين نمايشگاه شهرت خود پينه به عنوان يك هنرمند است. او در كنار هاينتس ماك گروه صفر را در سال 1957 تشكيل دادند. آثار آنها مشتمل بر صفحههاي متحرك هستند كه با حركات و تغيير زوايا جلوههاي بصري متعدد و متنوعي را ايجاد ميكنند. با اين حال دو هنرمند، پينه و ماك در طول فعاليت هنريشان با انتشار مانيفستها و فعاليت مشترك با هنرمندان ديگر كشورها تاثيري بسزا بر هنر نيمه دوم قرن 20 گذاشتند. نمايشگاه مروري بر آثار اتو پينه از روز پنجم اسفندماه سال گذشته در موزه هنرهاي معاصر افتتاح شده و تا 28 فروردين پذيراي علاقهمندان خواهد بود.