• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4288 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن

ترامپ پيشنهادات خود را براي بازگشايي دولت ارايه داد

گروگانگيري به ‌جاي معامله

ميثم سليماني

 برخلاف ادعاهايي كه پيش‌تر مطرح مي‌شد، دونالد ترامپ فردي تاجر است و فنون معامله را مي‌داند، مجموعه شواهد نشان مي‌دهد كه حتي چنين توانايي را ندارد يا حداقل هنوز اين تفاوت را درك نكرده است كه در عالم سياست نوع يا سبك معاملات با عالم تجارت متفاوت است. سياستمداران به راحتي باج نمي‌دهند، به راحتي معامله نمي‌كنند و نمي‌توان با امتيازات اندك آنها را متقاعد به معامله كرد. دونالد ترامپ رييس‌جمهوري ايالات متحده روز جمعه اعلام كرده بود كه از روز شنبه طي نطقي از طرح خود براي خروج از تعطيلي رونمايي مي‌كند تا دموكرات‌ها را متقاعد به تامين بودجه ديوار كند. در اتفاقي جالب توجه نيز پيش از سخنراني اطلاعات زيادي در مورد اين پيشنهادها از سوي كاخ سفيد درز نشد. اما كمتر افرادي اميدوار بودند پيشنهادات ترامپ منجر به بازگشايي دولت شود. در حال حاضر تعطيلي دولت امريكا از 30 روز هم گذشت و هنوز چشم‌اندازي براي پايان آن وجود ندارد. دونالد ترامپ در نطق خود كه بعدازظهر روز شنبه به وقت ايالات متحده ايراد شد، پيشنهاداتي را به دموكرات‌ها ارايه داد تا آنها راضي به معامله بر سر ديوار شوند. او پيشنهاد حمايت موقت از قانون روياپردازان را داد اما دموكرات‌ها فورا آن را رد كردند. او اين شرط را در قبال آن مطرح كرد كه دموكرات‌ها با بودجه 7/5 ميليارد دلاري ساخت ديوار مرزي با مكزيك موافقت كنند تا ديوار بار ديگر راه‌اندازي شود. ترامپ قصد داشت از اين طريق فشار بيشتري را از سمت مهاجران امريكايي كه تحت قانون داكا مي‌توانستند، اقامت دريافت كنند به دموكرات‌ها براي پذيرش اين پيشنهاد وارد شود.

ترامپ در سخنراني خود وعده داد كه فرمان اجرايي سه ساله‌اي را براي حمايت از مهاجراني كه در كودكي به صورت غيرقانوني وارد امريكا شدند، صادر كند و از طرفي جلوي اخراج برخي مهاجران غيرقانوني را بگيرد. ترامپ در نطق خود عنوان كرد كه من امروز براي شكستن قفل بودجه اينجا هستم تا هم به تعطيلي دولت خاتمه دهم و هم جلوي بحران امنيتي در مرز جنوبي را بگيريم.

اما پيشنهادهاي ترامپ بسيار كمتر از چيزي بود كه دموكرات‌ها و حتي برخي جمهوري‌خواهان در كنگره توقع داشتند. البته پس از اين سخنراني ميچ مك كانل رهبر اكثريت سناي امريكا طي بيانيه‌اي اين طرح رييس‌جمهور را براي بازگشايي مجدد دولت جسورانه دانست. سخنگوي ميچ مك كانل گفت كه او به دنبال تصويب اين طرح در مجلس سنا طي هفته آينده است. اما دموكرات‌ها اصرار داشتند كه مذاكرات در مورد امنيت مرزي تنها پس از بازشدن دولت انجام شود. چاك شومر رهبر دموكرات‌هاي سنا گفت: پيشنهادهايي كه رييس‌جمهور براي بازگشايي دولت داد در راستاي محافظت از ديوار و گروگانگيري برخي طرح‌هاي محافظتي از مهاجران بوده است. حتي پيش از سخنراني ترامپ نيز نانسي پلوسي رييس مجلس نمايندگان گفت كه پيشنهادهاي ترامپ غير قابل قبول است. از همين رو بعيد به نظر مي‌رسد كه از حمايت كافي در كنگره برخوردار باشد.

در حال حاضر حدود 800هزار كارمند فدرال اكنون بدون حقوق هستند و ترامپ از تصويب قوانين لازم براي بازگشايي كامل دولت خودداري كرده است مگر آنكه بودجه لازم براي پرداخت هزينه‌هاي ساخت ديوار مرزي پرداخت شود. او اين اقدام را حفاظت از كشور از شر مهاجران غيرقانوني و قاچاقچيان مواد مخدر مي‌داند. اما او اكنون براي اجرايي كردن طرح ديوار، مهاجران را به گروگان گرفته است.

ترامپ در پيشنهاد خود از كنگره درخواست 782 ميليون دلار براي استخدام 2750نفر مامور مرزي را داده است. او همچنين خواهان 563ميليون دلار براي استخدام 75 تيم قضايي براي كاهش زمان رسيدگي به پرونده‌هاي مهاجرت شده است. اما چرا ترامپ قصد گروگان گرفتن روياپردازان را دارد. نكته اينجاست كه روياپردازان را عمدتا جوانان لاتين تباري تشكيل مي‌دهند كه در دوران كودكي به شكل غيرقانوني وارد خاك امريكا شدند و قانون داكا از آنها حمايت مي‌كند. قانوني كه در دولت باراك اوباما اجرايي شد و دونالد ترامپ به‌ شدت از آن ناراضي بود. در حال حاضر اين قانون اجازه كار 700 هزار مهاجر را فراهم كرده است اما شرايطي براي شهروندي آنها وجود ندارد.

اما ترامپ اميدوار است كه با ارايه اين پيشنهاد ميليون‌ها امريكايي، دموكرات‌ها را تحت فشار قرار دهند كه اين معامله را بپذيرند. مايك پنس معاون اول رييس‌جمهور نيز اميدوار است كه در سنا اين طرح با حمايت مردم از آن به تصويب برسد و در نهايت دموكرات‌ها مجبور به تصويب آن شوند و در نهايت حمايت دو حزبي از اين طرح صورت گيرد.

مايكل ملوني سرپرست كاركنان كاخ سفيد نيز عنوان كرد كه بايد ديد آيا دموكرات‌ها مي‌توانند از چپ افراطي جدا شوند و در مورد امنيت مرزي سازش انجام دهند؟ اما من فكر مي‌كنم كه بسياري از اعضا مي‌خواهند كه اين كار انجام شود. ترامپ در پيشنهادات خود به بحث وضعيت حفاظت موقت (TPS) نيز پرداخت. او وعده داده تا اتباع كشورهايي كه تحت تاثير جنگ داخلي و فجايع طبيعي مجبور به مهاجرت شدند را حمايت كند. دارندگان مجوز TPS مجاز به كار و زندگي در ايالات متحده براي مدت محدود هستند.

دولت ترامپ همواره با شك و ترديد به برنامه TPS نگاه مي‌كرد و به سمت لغو آن پيش مي‌رفت. تحت اين قانون اكثرا افرادي از السالوادور، هاييتي، هندوراس و برخي كشورهاي ديگر تحت اين قانون وارد امريكا شده بودند و در آن زندگي مي‌كردند. به گزارش رويترز نظرسنجي‌ها در امريكا به‌طور فزاينده‌اي ترامپ را براي تعطيلي دولت مورد سرزنش قرار مي‌دهد و اين تعطيلي طولاني به ضرر دولت تمام شده و اكنون ترامپ سعي كرد تا با اين پيشنهاد توپ را در زمين دموكرات‌ها قرار دهد.

اما سوال اصلي اينجاست كه اگر قوانين داكا و TPS بد بوده و ترامپ از آنها انتقاد مي‌كرد، چرا اكنون آنها را تبديل به وجه‌المصالحه خود با دموكرات‌ها كرده است. قانون داكا اكنون در ديوان عالي بايد مورد بررسي قرار گيرد و اگر ديوان راي به نفع روياپردازان دهد عملا شرايط فرق مي‌كند. از طرفي ديگر ترامپ اين قوانين را در برابر دموكرات‌ها به گروگان گرفته است تا حرف خود را به كرسي بنشاند. اما دموكرات‌ها مي‌دانند اين امتياز كم ارزش‌تر از چيزي است كه ترامپ مي‌خواهد. در ضمن او وعده‌اي موقتي را به ديواري دايمي مي‌فروشد و اين يعني اصل معامله معنايي براي او ندارد. از همين رو اين ترديد مطرح مي‌شود كه براي ترامپ ديوار مهم‌تر از امنيت مرزي است از همين رو براي به دست آوردن آن به جاي معامله گروگان‌گيري مي‌كند. تاثير پيشنهادهاي ترامپ را مي‌توان در نظرسنجي‌هاي آينده در امريكا ديد كه آيا مردم نظرشان نسبت به او در مورد تعطيلي دولت تغيير مي‌كند يا خير.


ديدار ترامپ با فرستاده كره شمالي

دونالد ترامپ رييس‌جمهوري امريكا روز جمعه اعلام كرد كه ديدار بسيار خوبي با فرستاده كره شمالي داشته است. به گفته ترامپ دو طرف تاكنون توانسته‌اند پيشرفت‌هاي زيادي به دست آورند. كاخ سفيد نيز پس از گفت‌وگوهاي روز جمعه بين اين دو مقام اعلام كرد كه ترامپ در اواخر ماه فوريه، ديداري را با كيم جونگ اون رهبر كره شمالي برگزار خواهد كرد، اما تحريم‌هاي اقتصادي بر كره شمالي حفظ خواهد شد. ترامپ در كاخ سفيد به خبرنگاران گفت: «كيم جونگ اون مشتاق اين مساله است؛ ما پيشرفت‌هاي زيادي به دست آورده‌ايم.» وي همچنين تاكيد كرد مكان ديدار دوم با رهبر كره‌شمالي مشخص شده و به ‌زودي اعلام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون