• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4288 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن

خبر

نتانياهو: به زودي جهان اسلام را متحول مي‌كنم!

بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي يكشنبه براي ديدار با «ادريس دبي» رييس‌جمهور چاد به اين كشور سفر كرد. به گزارش ايلنا، نتانياهو در اين سفر تاكيد كرد: «من و رييس‌جمهور چاد درباره تغيير در جهان اسلام و همين‌طور درباره تغيير روابط بين اسراييل و كشورهاي مسلمان گفت‌وگو مي‌كنيم.» وي ادامه داد: «اسراييل به دنبال ايجاد يك تغيير چشمگير در جهان اسلام است. اين چيزي است كه ايران و فلسطين را خشمگين مي‌كند.» نتانياهو از برنامه‌اش براي سفر به ساير كشورهاي عرب و مسلمان درآينده نزديك خبر داد. رييس‌جمهور چاد هم گفت كه روابط احيا شده بين دو كشور «مساله فلسطين را از بين نخواهد برد». وي خاطرنشان كرد كه اميدوار است به زودي روند صلح بين فلسطين و اسراييل برقرار شود. نتانياهو نيز با اشاره به اينكه چاد در مرز ليبي و سودان قرار دارد، گفت كه اين ديدار بخشي از تلاش ما براي ايجاد تغييرات چشمگير در ميان مسلمانان و اعراب است. نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در ادامه ياوه‌گويي‌هاي خود مدعي شد كه اين تغييرات براي ايران و فلسطين بسيار دردناك است. آنها سال‌ها براي مقابله با اين اقدامات تلاش كردند ولي موفق نشدند. وي در ادامه اضافه كرد: «مسائل بيشتري اتفاق مي‌افتد، كمي صبر كنيد، فقط كمي، نه خيلي...» بر اساس اطلاعاتي كه پيش از اين سفر منتشر شده ‌بود، در اين سفر نتايناهو با رييس‌جمهور درباره مسائل مختلفي همچون موضوعات امنيتي، از سر‌گيري روابط بين چاد و رژيم صهيونيستي و انعقاد قراردادهاي مختلف سياسي و نظامي و تامين امنيت مرزهاي چاد بحث و گفت‌وگو كنند. دبي در ۲۵ نوامبر سال گذشته براي اولين‌بار به عنوان رييس‌جمهور چاد به اراضي اشغالي سفر كرد. اين ديدار پس از قطع روابط دو طرف در ۴۵ سال گذشته انجام شد.

شكست كامل اسراييل در تازه‌ترين حمله موشكي به دمشق

وزارت دفاع روسيه در واكنش به انتشار خبرها درباره تلاش رژيم صهيونيستي براي حمله به جنوب سوريه خبر داد كه اين حمله توسط پدافند هوايي سوريه دفع شده است. به گزارش فارس و به نقل از اسپوتنيك، وزارت دفاع روسيه روز يكشنبه در واكنش به انتشار خبر خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) درباره دفع حمات رژيم صهيونيستي بيانيه صادر كرده است. طبق گزارش سانا، پدافند هوايي سوريه به بهترين نحو حمله امروز رژيم صهيونيستي به منطقه جنوب سوريه را دفع كرده و تل‌آويو به هيچ يك از اهداف خود در اين حمله دست نيافته است. وزارت دفاع روسيه درباره تحولات امروز سوريه اعلام كرد: «حمله هوايي اسراييل به فرودگاهي در دمشق، هيچ خسارت يا تلفاتي نداشت و سيستم موشكي بوك اين كشور هفت موشك (اسراييل) را رهگيري كرده است.» اين وزارتخانه افزود: «دفاع هوايي سوريه اين حمله هوايي جنگنده‌هاي اسراييلي به جنوب شرقي دمشق را دفع كرد.» در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: «اين حمله هوايي توسط چهار هواپيماي اف-۱۶ اسراييلي... انجام شد. موشك‌هاي هدايت‌ شده از هواپيما، از جانب درياي مديترانه به سمت اراضي سوريه شليك شد.» بنا بر اعلام مسكو، ارتش سوريه براي مقابله با موشك‌هاي مهاجم از سامانه‌هاي پدافندي «پنتسير» و «بوك» استفاده كرده است.

استقبال سرد رهبران عربي از نشست بيروت

نشست اقتصادي- اجتماعي سران اتحاديه عرب بدون حضور رهبران 18 عضو اين اتحاديه در بيروت برگزار شد. جز لبنان ميزبان فقط قطر، موريتاني و سومالي در بالاترين سطح در اين جلسه شركت كردند. اين نشست با سخنراني ميشل عون، رييس‌جمهور لبنان آغاز شد كه در آن خواهان كمك به تسريع بازگشت پناهجويان سوريه به سرزمين‌هاي خود شد. به گزارش ايسنا، احمد ابوالغيط، دبيركل اتحاديه عرب، در افتتاحيه اين نشست با بيان اينكه 20 درصد از شهروندان كشورهاي عربي از جنبه‌هاي مختلفي در فقر به سر مي‌برند، افزود: نيمي از پناهندگان و آوارگان دنيا از كشورهاي عربي هستند. ابوالغيط در ادامه به بحران‌هاي كشورهاي سومالي و يمن اشاره كرد و گفت: نبايد حقيقت غم‌انگيزي كه رژيم صهيونيستي هر روز با اقدامات ناعادلانه خود بر سر فلسطينيان مي‌آورد، ناديده بگيريم. وي با اشاره به اينكه بيش از نيمي از شهروندان كشورهاي عربي به اينترنت متصل نيستند، تاكيد كرد كه رويارويي با پيامدهاي پيشرفت فناوري بايد در صدر اولويت‌هاي ما قرار گيرد. دبيركل اتحاديه عرب افزود: همچنان بيش از نيمي از صادرات كشورهاي عربي را فرآورده‌هاي نفتي تشكيل مي‌دهد و نيازمند تلاش بيشتر براي تنوع بخشيدن اقتصاد هستيم تا از تبعات نوسان قيمت انرژي در امان بمانيم. وي همچنين با طرح سوالاتي درباره فراهم كردن غذا براي بيش از 360 ميليون عرب، حفاظت از منابع آبي اندك كشورهاي عربي كه كمتر از يك درصد از منابع آب‌هاي شيرين دنياست، برنامه‌هاي همه‌جانبه كشورهاي عربي در مواجهه با پديده تغييرات آب و هوايي و همچنين موضوع پيشرفت تكنولوژي كه شغل‌هاي سنتي را تهديد مي‌كند، از كشورهايي عضو خواست به اين سوالات پاسخ دهند. چهارمين نشست اقتصادي، اجتماعي و توسعه‌اي اتحاديه عرب در حالي امروز در بيروت آغاز به كار كرد كه بيشتر سران كشورهاي عضو در اين نشست حضور نيافته‌اند. نشست اقتصادي پيشين اين اتحاديه سال 2013 در رياض برگزار شد. «تميم بن حمد» امير قطر در كنار «ميشل عون» رييس‌جمهوري لبنان به عنوان ميزبان نشست، «محمد ولد عبد العزيز ولد اعليه» رييس‌جمهوري موريتاني به عنوان رييس بعدي نشست اقتصادي و «محمد عبدالله محمد» رييس‌جمهوري سومالي تنها چهار مقام ارشد حاضر در نشست اقتصادي بيروت هستند. بيشتر كشورهاي عضو يا در سطح نخست‌وزير يا وزير خارجه در اين نشست شركت كرده‌اند. اتحاديه عرب 22 عضو اصلي و 4 عضو ناظر دارد. عضويت سوريه در سال 2011 به حالت تعليق درآمد. به درازا كشيدن روند تشكيل دولت در لبنان، موضع اين كشور در حمايت از سوريه، حاشيه‌هاي ايجاد شده درباره حضور ليبي و در ادامه منصرف شدن اين كشور از شركت در نشست و فشارهاي امريكا از جمله دلايل استقبال سرد بيشتر رهبران عرب از اين اجلاس ارزيابي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون