• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4288 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن

عربستان سعودي حملات هوايي سنگين را به صنعا از سر گرفت

پهپادهاي ساخت يمن

شهاب شهسواري

 

 

عربستان سعودي بار ديگر حملات سنگين هوايي عليه صنعا پايتخت يمن را از سر گرفته است؛ حملاتي كه به گفته شاهدان عيني سنگين‌ترين حملات هوايي به پايتخت يمن در طول يك سال گذشته بودند. ائتلاف تحت رهبري سعودي ادعا كرده است كه اين حملات براي هدف قرار دادن پايگاه‌هاي پهپادي انصارالله انجام شده است. بر اساس تازه‌ترين گزارش هيات كارشناسي شوراي امنيت سازمان ملل متحد، توان پهپادي و پرنده‌هاي بدون سرنشين انصارالله يمن در طول يك سال گذشته به شكل فزاينده‌اي بيشتر شده و اين گروه با استفاده از توان پهپادي خود توان هدف قرار دادن عمق خاك عربستان و امارات متحده عربي را به دست آورده است. بر اساس اين گزارش، انصارالله به شكل چشمگيري نسبت به گذشته از «سلاح‌هاي وارداتي» بي‌نياز شده است و با استفاده از قطعاتي كه به دست مي‌آورد، نيازهاي خود را براي نبرد در داخل خاك يمن مونتاژ مي‌كند. انصارالله هفته گذشته در يك عمليات موفق پهپادي، رژه نظامي نظاميان وابسته ائتلاف تحت رهبري عربستان را در يكي از شهرهاي جنوب اين كشور هدف قرار داد. حملات هوايي عربستان سعودي به صنعا در شرايطي از سر گرفته مي‌شود كه تلاش براي پابرجا نگه‌داشتن توافق استكهلم براي آتش‌بس در بندر كليدي حديده و گسترش اين آتش‌بس شكننده به سراسر يمن از سوي سازمان ملل متحد ادامه يافته است. اوضاع در بندر حديده به حدي آشفته و آتش‌بس تا حدي شكننده است كه حتي هيات نظارت سازمان ملل متحد بر آتش‌بس حديده هم از حملات پراكنده‌اي كه با وجود آتش‌بس رخ مي‌دهند، در امان نمانده است. بر اساس گزارش‌ها روز پنجشنبه خودروي حامل پاتريك كامائرت، سرپرست ناظران سازمان ملل متحد بر آتش‌بس حديده هدف حمله‌اي بود كه در آن به كسي آسيب نرسيد. ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي و انصارالله يمن، هر يك ديگري را به برنامه‌ريزي اين حمله به هيات سازمان ملل متحد در حديده معرفي كرده است.به نوشته رويترز حملات شنبه و يكشنبه جنگنده‌هاي سعودي به پايتخت يمن در تلافي حمله پهپادي به يك رژه نظامي در شهر لحج در جنوب يمن انجام شده است. به نوشته رويترز 10 روز پيش پهپادهاي انصارالله يك رژه نظامي را در شهر لحج نزديك عدن، پايتخت مناطق تحت تسلط دولت عبدالربه منصور هادي، هدف حمله قرار داده‌ بودند، حمله‌اي كه به نوشته رسانه 6 نفر بر اثر آن كشته ‌شدند و چندين مجروح بر جاي گذاشت. بر اساس حملات دو روز گذشته عربستان سعودي به صنعا، دست‌كم دو غيرنظامي يمني در اين شهر كشته ‌و چندين نفر ديگر مجروح شده‌اند، به نوشته رويترز منابع امدادي از هدف قرار گرفتن خانه‌هاي مسكوني در اين حمله خبر مي‌دهند. شبكه خبري العربيه هدف اين حملات را «پايگاه‌هاي پهپادي انصارالله» از جمله «پايگاه هوايي الدليمي» معرفي كرده است. يك سخنگوي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي ادعا كرده است كه 7 پايگاه نظامي انصارالله در حملات هوايي عربستان هدف قرار گرفته است. رويترز به نقل از يك شاهد عيني مي‌نويسد: حجم بمباران جنگنده‌هاي ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي در صنعا، در يك‌سال گذشته بي‌سابقه بود. يك شهروند صنعا به رويترز گفته است: «حملات بسيار سنگين و خشونت‌بار، مشابه چنين حملاتي در يك‌سال گذشته رخ نداده ‌بود. بر اثر انفجارها چنان لرزه‌اي در خانه احساس كرديم كه تصور مي‌كرديم هر آن خانه ممكن است روي سرمان خراب شود.»

اسناد پنتاگون مشاركت امريكا در جنگ يمن را تاييد مي‌كند

با وجود ادعاي دولت امريكا مبني بر عدم مداخله مستقيم در جنگ يمن، اسناد تازه منتشر شده نشان مي‌دهد كه امريكايي‌ها در سال‌هاي 2016 و 2017 به شكل مستقيم در آموزش خلبانان اماراتي براي «شركت در عمليات جنگي عليه يمن» مشاركت داشته‌اند. پايگاه خبري ياهونيوز با انتشار اسنادي خبر مي‌دهد بر خلاف ادعاي دولت امريكا مبني بر عدم دخالت در جنگ يمن، ارتش اين كشور مستقيما در آموزش خلبان‌هاي اماراتي براي عمليات هجومي در يمن مشاركت داشته است. ياهونيوز در گزارشي كه چهارشنبه شب گذشته منتشر كرده است به اسنادي اشاره مي‌كند كه خبرنگاران اين پايگاه خبري بر اساس قانون آزادي اطلاعات ايالات متحده امريكا به دستور دادگاه از پنتاگون دريافت كرده‌اند. در اين اسناد به وضوح اشاره شده است كه «خلبان‌هاي اماراتي توسط مربيان امريكايي بر عمليات هجومي در يمن» صدها ساعت آموزش ديده‌اند. انتشار اين اسناد در تناقض كامل با ادعاي دولت امريكا و فرمانده ستاد مشترك ارتش اين كشور قرار دارد كه ماه گذشته گفته‌ بود: «ايالات متحده امريكا در جنگ داخلي يمن هيچ مشاركتي ندارد و از هيچ يك از طرفين حمايت نمي‌كند.» پنتاگون همواره همكاري خود با ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي را «محدود و در زمينه‌هاي غيرعملياتي» توصيف كرده است. بر اساس اين اسناد، آموزش خلبان‌هاي اماراتي در پايگاه نيروي هوايي ايالات متحده امريكا در الظفره ابوظبي انجام شده است.

ادعاهاي تازه عليه ايران

يك گزارش جديد هيات كارشناسي شوراي امنيت در امور يمن، بار ديگر ايران را به حمايت از گروه‌هاي مسلح يمني متهم مي‌كند، هر چند اين‌بار بر خلاف سال‌هاي گذشته هيات مذكور از اتهام‌زني به ايران در مورد ارسال سلاح و موشك‌هاي بالستيك به يمن خودداري كرده اما اين‌بار ادعاي جديدي مطرح كرده است كه ايران به صورت غيرقانوني محموله سوخت در اختيار افراد تحريم شده توسط شوراي امنيت در يمن قرار داده است. روز جمعه آسوشيتدپرس با انتشار گزارشي مدعي شده كه به متن كامل گزارش سالانه هيات كارشناسي شوراي امنيت سازمان ملل متحد در مورد جنگ يمن دست پيدا كرده است. در اين گزارش 85 صفحه‌اي كارشناسان سازمان ملل اشاره شده است كه هر چند ائتلاف تحت رهبري عربستان سعودي در سال گذشته ميلادي بعد از چهار سال جنگ «پيشرفت چشمگيري» در خاك يمن داشته است اما با رسيدن به هدف اصلي خود يعني تصرف كامل يمن، «فاصله بسيار زيادي» دارد. در اين گزارش كه آسوشيتدپرس بخش‌هايي از آن را منتشر كرد، بر خلاف سال گذشته ادعايي در مورد انتقال سلاح از ايران به يمن مطرح نشده، اما ادعا شده است كه ايران به صورت غيرقانوني سوخت در اختيار گروه انصار‌الله قرار داده است. در گزارش سال پيش ادعا شده ‌بود كه جمهوري اسلامي ايران به صورت مستقيم و غيرمستقيم اسلحه و موشك در اختيار گروه انصارالله قرار مي‌دهد. ايران همواره چنين ادعايي را تكذيب كرده است. بر اساس گزارش جديد هيات كارشناسي يمن، ايران با استفاده از تعدادي «كمپاني صوري درون و بيرون يمن يك محموله سوخت را به فردي كه نام او در فهرست تحريم‌هاي سازمان ملل قرار دارد، اعانه داده است.» بر اساس ادعاي مطرح شده در اين گزارش، «منابع در آمدي حاصل از فروش اين محموله سوخت، صرف هزينه‌هاي جنگ در يمن شده است.» اين گزارش كارشناسي در عين حال مدعي شده است بر خلاف سال‌هاي 2015 و 2016 كه انصارالله يمن «به سلاح‌هاي وارداتي از خارج وابسته بود» در سال گذشته ميلادي اين گروه بيش از هر چيز «بر واردات قطعات متكي شده‌اند كه در داخل خاك اين كشور بر سامانه‌هاي جنگي مونتاژ شده در داخل سوار مي‌شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون