برگه معاينه فني براي خودروهاي آلاينده؟
گروه اجتماعي| انجام معاينه فني يكي از راهكارهاي جدي كنترل آلودگي هوا در شهرهاست اما هر بار با جدي شدن لزوم معاينه فني براي خودروها شايعاتي هم درباره برخي تخلفها در اين حوزه به گوش ميرسد كه معمولا تكذيب ميشوند. اينبار اما دبير كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا به صراحت درباره اين تخلفها هشدار داده است. وحيد حسيني با بيان اينكه نصف خودروهاي سنگين مردودي در معاينه فني مجدد داراي برگه معاينه فني هستند، خواستار نظارت جدي وزارت راه بر عملكرد مراكز معاينه فني وسايل نقليه سنگين شد. به گزارش ايسنا، طي دو جلسه اخير كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا (۸ آذر و ۱۲ ديماه) كه در سازمان حفاظت محيطزيست و با حضور نمايندگان دستگاههاي دولتي برگزار شد، دودزا بودن خودروهاي سنگين ديزلي با وجود داشتن برگه معاينه فني مورد بحث و بررسي قرار گرفت. دودزا بودن اتوبوسها و كاميونها به دليل خطرات دوده ناشي از اين دستگاهها بهشدت مورد اعتراض سازمان حفاظت محيطزيست قرار گرفت و از آنجا كه متولي معاينه فني خودروهاي سنگين وزارت راه است، از اين وزارتخانه خواسته شد كه بازرسي مراكز معاينه فني سنگين را جدي بگيرد. در همين راستا وحيد حسيني در گفتوگو با ايسنا با تاكيد بر اينكه در زمينه معاينه فني خودروهاي سنگين نگرانيهايي وجود دارد، تصريح كرد: انجام آزمون خودروهاي سنگين پيچيدگيهايي دارد و نتيجه آزمون بهشدت به نحوه اجراي آزمون وابسته است. براي مثال ارتباط مستقيمي بين شدت گاز دادن با نتيجه آزمون وجود دارد. از سوي ديگر نبود تكنولوژي كافي در مراكز معاينه فني و مكانيكي نشدن فرآيند معاينه فني خودروهاي سنگين، امكان خطاي انساني و حتي تقلب را ايجاد كرده است.دبير كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا البته در كنار هشدار دادن به راهكارهاي جلوگيري از اين تخلفها هم اشاره كرده است: «با نصب فناوري موسوم به دورسنج در مراكز معاينه فني سنگين و افزايش نظارت ميتوانيم تخلفات معاينه فني خودروهاي سنگين را به حداقل برسانيم. افزون بر اينها، سازمان حفاظت محيطزيست به عنوان ناظر قانون هواي پاك ملزم است كه بر عملكرد مراكز معاينه فني خودروهاي سنگين نظارت داشته باشد.» حسيني گفته به دليل كمبود اعتبارات در سازمان حفاظت محيطزيست و نياز به استفاده از بازرسان متخصص، در مواردي از كمك دستگاههاي تخصصي نظير شهرداري تهران يا ساير دستگاههاي مرتبط به عنوان بازرس فني يا ناظر مقيم در كنار نمايندگان استاني سازمان استفاده ميشود:«ماموران معاينه فني بهطور اتفاقي و بدون خبر قبلي وارد پايانههاي اتوبوسراني شهر تهران ميشوند و از كل اتوبوسهاي موجود در پايانه، آزمون آلايندگي ميگيرند.متاسفانه نتايج آزمونها نشان ميدهد كه نصف خودروهايي كه در تست رد ميشوند، داراي برگه معاينه فني هستند كه همانجا برگه معاينه فني اين اتوبوسها ابطال ميشود و تنها در صورت تعمير و رفع نقص ميتوانند نسبت به اخذ برگه معاينه فني جديد اقدام كنند.»