• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4288 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱ بهمن

خبر كوتاه

۵۰ موسسه غيرانتفاعي تعطيل شدند

وزير علوم گفت: تاكنون حدود ۵۰ موسسه آموزش عالي غيرانتفاعي تعطيل و تقريبا ۷۰ موسسه از پذيرش دانشجو منع شده‌اند.

جلسه ۳۲۲ شوراي اسلامي شدن دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي به رياست منصور غلامي وزير علوم، تحقيقات و فناوري در محل دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي برگزار شد. وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: دانشگاه فرهنگيان از جمله دانشگاه‌هايي است كه با لحاظ قواعد كيفي مي‌توان به‌طور ويژه به آن توجه داشت. وي افزود: تاكنون حدود ۵۰ موسسه آموزشي غيرانتفاعي تعطيل و تقريبا ۷۰ موسسه از پذيرش دانشجو منع شده‌اند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: بخش اجرايي‌سازي طرح آمايش آموزش عالي به تازگي آغاز شده است و درصدد هستيم تا پيوست فرهنگي لازم را به اين فرآيند اجرايي الحاق كنيم. وي افزود: سياست كلي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نسبت به موسسات آموزش عالي غيرانتفاعي تشويق اين موسسات به ادغام و پرهيز از تعطيلي آنها به همراه توجه به كيفيت آنان است. مهر

 

نجات يك تپه باستاني

سرپرست هيات باستان‌شناسي تپه باستاني نگارخاتون فامنين همدان گفت: پروژه تعيين عرصه حريم تپه باستاني نگارخاتون فامنين همدان به منظور توقف ساخت و ساز‌هاي غيرقانوني در حريم و روي اين تپه و جلوگيري از تبديل آن به زمين كشاورزي انجام شد. ايمان روناسي گفت: تپه باستاني نگارخاتون يا كند تپه سي در روستاي نگارخاتون در فاصله 5 كيلومتري فامنين همدان قرار گرفته است.

وي افزود: روستاي نگارخاتون با 600 خانوار، يكي از روستاهاي پرجمعيت شهر فامنين، حدود 70 كارگاه صنعتي دارد كه همين امر اين روستا را صنعتي‌ترين روستاي استان همدان كرده است.

به گفته اين باستان‌شناس، 80 درصد زمين‌هاي كشاورزي اين روستا مجهز به سيستم آبياري باراني است و تپه باستاني نگارخاتون در غرب و جنوب غرب روستا، در ميان زمين‌هاي كشاورزي قرار گرفته است.

وي وسعت اين تپه باستاني را 55×60 متر اعلام كرد كه پس از تعيين حريم مشخص شد كشيدگي تپه بيشتر در ضلع جنوبي ديده مي‌شود، به‌طوري كه در راستاي شمالي- جنوبي تا 110 متر طول دارد.

سرپرست هيات باستان‌شناسي با بيان اينكه كشاورزان بومي در سال‌هاي گذشته با تسطيح تپه و اضافه كردن به زمين‌هاي خود، آسيب‌هاي جدي و غيرقابل بازگشتي به اين تپه وارد كرده‌اند، تصريح كرد: از ديگر موارد آسيب‌رسان به اين تپه، ساخت و ساز‌هاي غيرقانوني در حريم تپه و حتي روي عرصه تپه است.

وي گفت: در پروژه تعيين عرصه و حريم نگارخاتون با ايجاد 13 گمانه 100 ×150 سانتي‌متري در اطراف محوطه، عرصه حقيقي آن مشخص شد.

وي با بيان اينكه اين پروژه با مجوز پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شد، افزود: با انجام ضوابط و مقررات حفاظتي در خصوص اين محوطه به منظور جلوگيري از تخريب و نابودي بيشتر آن، برنامه‌ريزي دقيق و بهتري براي انجام فعاليت‌هاي آينده باستان‌شناسي لازم است. ايرنا

 

تجهيزات فعلي آتش‌نشاني قابل مقايسه با قبل از حادثه پلاسكو نيست

شهردار تهران گفت: تجهيزات سازمان آتش‌نشاني در حال حاضر با قبل از حاثه پلاسكو قابل ملاحظه نيست.

به گزارش ايلنا، پيروز حناچي در نمايشگاه طرح‌هاي برگزيده پلاسكوي نو و رونمايي از دستورالعمل جديد ضوابط ايمني و آتش‌نشاني در ساختمان‌ها گفت: حادثه پلاسكو چند وجه داشت، اول اينكه تمامي اقدامات ما در زمينه تدوين مقررات ملي و ابلاغ دستورالعمل‌ها مربوط به بعد از زلزله رودبار و منجيل بود و ساختمان‌هاي قبل آن از اين دستورالعمل پيروي نمي‌كردند. البته نمي‌گويم در اين ساختمان‌ها هيچ آيين‌نامه‌اي رعايت نشده بود، اما اطلاعات روشني از نقشه‌هاي آنها نداشتيم و تقريبا همه ساختمان‌هايي كه قبل از حادثه رودبار ايجاد شده بودند، اين مشكل را داشتند.

وي ادامه داد: بايد برنامه‌ريزي مشخصي براي اين ساختمان‌ها مي‌كرديم و با برنامه سراغ آنها مي‌رفتيم، قدم اول نيز تهيه نقشه‌هاي همچون ساخت براي اين ساختمان‌ها بود.شهردار تهران خاطرنشان كرد: در زمان حادثه پلاسكو آمادگي براي حادثه به اين گستردگي نداشتيم و آمادگي ما براي ساختمان‌هايي تا هفت طبقه بود، اما خوشبختانه بعد از اين حادثه اقدامات زيادي صورت گرفت و تجهيزات به‌روزي براي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني تهيه شد. حناچي با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران گفت: بعد از حادثه پلاسكو 21 دستگاه نردبان تهيه شد كه يك دستگاه نردبان 64 متري و يك دستگاه نردبان 56 متري در حال حاضر در اختيار سازمان آتش‌نشاني قرار داده شده و قرار است مابقي نردبان‌ها نيز تا پايان سال نيز تحويل داده شود.

وي با بيان اينكه تجهيزات سازمان آتش‌نشاني در حال حاضر با قبل از حاثه پلاسكو قابل ملاحظه نيست، گفت: 190 ميليارد هزينه تجهيزاتي است كه براي سازمان آتش‌نشاني خريداري شده و خوشبختانه اين تجهيزات قبل از گراني ارز بود و اين نكته قابل توجهي است.

شهردار تهران خاطرنشان كرد: 6 نردبان 32 متري تا 15 روز ديگر از گمرك ترخيص مي‌شود همچنين 4 نردبان 30 متري و دو دستگاه بالابر 55 متري خريداري شده است. همچنين 12 دستگاه نردبان تا يك ماه آينده از گمرك ترخيص مي‌شود.

حناچي در خصوص تامين تجهيزات انفرادي براي آتش‌نشانان گفت: با مساعدت شورا تجهيزات انفرادي براي آتش‌نشانان تا حدود زيادي تكميل شده است. بايد تلاش كنيم تا هر تهديدي در شهر تهران را به فرصتي براي شهر تبديل كنيم. ايلنا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون