• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4291 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ بهمن

در جلسه هيات دولت صورت گرفت

تصويب لايحه جامع انتخابات

محمود واعظي: وزرا نامه نوشتند، استعفا ندادند

هيات وزيران در جلسه روز چهارشنبه به رياست حسن روحاني لايحه جامع انتخابات را تصويب كرد. اين لايحه بر مبناي سياست‌هاي كلي انتخابات ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري و بررسي تجربيات پيشين در ايران و ساير كشورها و استفاده از فناوري‌هاي جديد در اجراي انتخابات تهيه و تدوين شده است كه از جمله آنها مي‌توان به اخذ و شمارش الكترونيكي آرا، امكان ثبت نام قبل از انتخابات از راي‌دهندگان، شفاف سازي منابع هزينه‌هاي تبليغاتي نامزدها، امكان راي دادن به فهرست‌هاي انتخاباتي به صورت يك جا و تعيين شرايط قابل راستي آزمايي براي امكان ثبت‌نام داوطلبان اشاره كرد.

اصلاح نظام انتخاباتي از ديگر موارد پيش‌بيني شده در اين لايحه است؛ از جمله اين اصلاحات، نقش احزاب در انتخابات، حضور بيشتر بانوان در مجلس شوراي اسلامي، پيش‌بيني احكام دقيق‌تر درخصوص عدم دخالت نيروهاي غيرمرتبط با انتخابات، شيوه‌هاي اعمال نظارت از سوي مراجع نظارتي، تبيين حدود وظايف مراجع مورد استعلام، تعريف عملياتي از رجل سياسي و مذهبي، ملاك قرار گرفتن خوداظهاري براي تشخيص تدين و وفاداري به نظام و قانون اساسي و برجسته كردن نقش تشكل‌هاي مردم نهاد قابل ذكر هستند.

رفع برخي از ايرادهاي اجرايي مانند زمان تمديد اخذ راي، نقاط مناقشه برانگيز و اختلافي و تفكيك دقيق‌تر صلاحيت هريك از دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي نيز از جمله موارد پيش بيني شده در لايحه جامع انتخابات است.

 

وزير كشور: احراز صلاحيت‌ها

تعريف دقيق‌تري پيدا مي‌كند

عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور در حاشيه نشست هيات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره لايحه جامع انتخابات گفت: از سال ۹۵ لايحه جامع انتخابات كشور را وزارت كشور به دولت داده است. به اين دليل كه يك‌بار سياست‌هاي كلي از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد اين لايحه مجددا به وزارت كشور بازگشت و با آن‌ سياست‌ها منطبق شد. در كميسيون سياسي و دفاعي هم بررسي‌هاي لازم صورت گرفت و امروز در دولت تصويب شد.

وزير كشور با اشاره به مشخصات اين لايحه گفت: اين لايحه تجميع شده و به اين دليل كه قوانين مختلفي داشتيم، هر انتخاباتي با يك قانون انجام مي‌شد. در اين قانون براي بحث احراز صلاحيت‌ها هم تعريف دقيق‌تري شده است تا هدف‌دار شود و افرادي كه صلاحيت‌هاي كلي دارند، بتوانند شركت كنند. بحث ديگر مربوط به تبليغات و شفافيت مالي و نظارت است.

 

رييس دفتر رييس‌جمهوري:

رهبري پاسخ نامه وزرا را دادند

پس از پايان جلسه هيات دولت در روز چهارشنبه هم برخي اعضاي هيات وزيران در حياط پاستور با خبرنگاران گفت‌وگو كردند. محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري كه اين روزها به عنوان سخنگوي دولت نيز فعاليت مي‌كند در مورد نامه چند تن از وزرا به رهبر انقلاب توضيح داد.

واعظي گفت: در دولت يازدهم و دوازدهم ارتباط وزرا و اعضاي كابينه با دفتر مقام معظم رهبري ارتباط بسيار نزديكي بوده است. بنده زماني كه وزير ارتباطات بودم نامه‌هاي متعددي را خدمت مقام معظم رهبري فرستادم كه هم ارايه گزارش بوده و هم رهنمودهايي را از ايشان دريافت كرده‌ام. نامه‌هايي هم پيش از اين با سه يا چهار امضا داشتيم كه اين يك روال معمول است و اتفاق جديدي نيفتاده است و نامه‌اي كه دو هفته قبل فرستاده شد در شوراي عالي پولشويي نوشته شده است. در اين شورا 8 نفر از اعضاي كابينه عضو هستند و مسائلي كه ممكن است در آينده در اثر عدم تصويب لوايح چهارگانه به وجود آيد و محدوديت‌هايي كه در اين زمينه ايجاد مي‌شود مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

رييس دفتر رييس‌جمهوري با بيان اينكه تصميم دوستان اين بود كه ما جمع بندي جلسه را خدمت مقام معظم رهبري گزارش دهيم، توضيح داد: اين اتفاق افتاده و اين كار انجام شده و مساله خاصي نبوده است و رهبري هم محبت فرمودند و پاسخ نامه را دادند كه تا اينجا يك روال عادي انجام شده است. رهبري هم در پاسخ خود رهنمودهاي بسيار خوبي فرمودند و به همين دليل هم اين نامه نوشته شد.

رييس دفتر رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه نامه به رهبري يك روال عادي بوده است، بيان كرد: اين فاصله اندازي بين همه و اختلاف افكني در داخل كابينه و اينكه بين دفتر رهبري و دولت اختلاف وجود دارد، كذب است. به هيچ‌وجه نه بحثي از استعفا مطرح شده و نه موضوع ديگري. روابط ما با دفتر مقام معظم رهبري بسيار صميمانه است و لذا خواهش بنده اين است كه رسانه‌ها به اين قبيل مسائل توجه نكنند. ما در دفتر رييس‌جمهوري پيگير اين مساله هستيم تا مشخص شود چه رسانه‌اي براي بار نخست چنين موضوعي را مطرح كرده و برخي از خبرگزاري‌ها هم با استناد به اين خبر بي پايه آن را توسعه داده‌اند.

واعظي در بخش ديگري از سخنان خود به تفكيك وزارتخانه‌ها اشاره كرد و گفت: آقاي رييس‌جمهور فرمودند ما بايد تلاش كنيم و از مجلس خواهش كنيم كه هر چه سريع‌تر و با قيد دو فوريت يا سه فوريت وزارت بازرگاني تشكيل شود چرا كه بخشي از اختيارات بازرگاني در وزارت صمت و بخشي در وزارت جهاد كشاورزي است و بنابراين هماهنگي‌هاي لازم انجام نمي‌شود. وي با اشاره به اينكه در گذشته هم لايحه تشكيل وزارت بازرگاني در دولت تصويب شده بود، ادامه داد: ما اين لايحه را هم فرستاديم و با شرايطي كه الان با آن مواجه هستيم و نيز مطالبات مردم مبني بر لزوم نظارت و كنترل، ما بيش از هر زمان ديگر نياز داريم كه وزارت بازرگاني تشكيل شود.

رييس دفتر رييس‌جمهوري در پاسخ به پرسشي درباره اينكه برخي در كشور موضوع خروج از برجام را مطرح مي‌كنند و جان بولتون نيز مدعي است اطلاعات ايران به آژانس انرژي اتمي، غلط است، اظهار كرد: آقاي بولتون چه الان و چه زماني كه سمتي هم نداشت مخالفت و دشمني وي با دولت، ملت و حكومت ايران علني بوده است و الان كه مسووليت گرفته مي‌خواهد از هر ابزاري استفاده كند و معلوم هم نيست كه همه حرف‌هايي كه ايشان مي‌زند نظر كليت دولت امريكا باشد ولي ايشان چون خودشان تلاش كردند از برجام خارج شدند و كشورهاي اروپايي و بقيه كشورها مثل روسيه و چين مقابل آن ايستادند و هر تلاشي هم كه كردند منزوي شده‌اند.

وي با تاكيد بر اينكه ما در ايران تحت تاثير اينگونه جوسازي‌ها و فضاسازي‌ها و تبليغات قرار نمي‌گيريم، تصريح كرد: ما دنبال اين هستيم كه خودمان آگاهانه و بر اساس منافع كشور تصميم بگيريم و تا زماني كه برجام منافع سياسي و بين‌المللي و اقتصادي ما را تامين مي‌كند ما در برجام خواهيم ماند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره اظهارنظرهاي اخير از سوي موسوي‌خوئيني‌ درباره آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و اين تحليل كه هدف از اين اظهارنظرها، شخص حسن روحاني است، گفت: نمي‌دانم اين دو موضوع چه ربطي به هم مي‌تواند داشته باشد اما آنچه مي‌توانم بگويم اين است كه خدماتي كه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به اين كشور كرده غيرقابل انكار است. واعظي تاكيد كرد: ايشان همواره مواضع معتدلي داشته و عملكرد ايشان هم در دوران رياست‌جمهوري و هم دوران رياست مجلس و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام روشن است كه رويكرد ايشان چگونه بوده است و با يك مصاحبه نمي‌شود كسي مثل آقاي هاشمي رفسنجاني را از آنچه به آن اعتقاد داشته، تغيير داد. به نظر مي‌رسد مردم ما همواره قدرشناس مسوولان كشور هستند و با اينگونه مصاحبه‌ها چيزي تغيير نمي‌كند.

 

وزير ارتباطات خبر داد: لغو رزمايش قطع اينترنت

محمد جواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات روز گذشته در توييتر خود خبر داد، امروز در حاشيه دولت، همه از رزمايش! پرسيدند، ديشب، گزارش كردم كه براي چك تاب‌آوري زيرساخت بانكي در برابر تحريم روش‌هاي ديگري جز قطع اينترنت «شركت سداد» هم وجود داشت. گزارشي دريافت كردم كه اين برنامه «لغو» شده است. ضمنا سداد صلاحيت الزام شركت‌ها به انتقال سرورها به داخل كشور را ندارد. او همچنين در حاشيه جلسه هيات دولت به سوالي در مورد فيلترينگ پاسخ داد و گفت: فيلترينگ نيازمند جمع‌بندي استراتژيك شوراي عالي فضاي مجازي است. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: به نظر من هم‌اينك زماني است كه شوراي عالي فضاي مجازي به عنوان مسوول اين مسائل - كه بنا است برنامه‌‌‌ريزي و سياستگذاري براي كشور كند - اين سياست‌‌ها را يك بار مرور كند؛ البته اطلاع دارم كه اين مساله در اين شورا در حال بررسي است. آذري جهرمي با بيان اينكه فيلترينگ نيازمند آن است كه شوراي عالي فضاي مجازي به جمع‌‌بندي استراتژيك رسيده باشد، ابراز داشت: امروز مي‌بينيم كه ائمه جمعه و فعالان اجتماعي رويكرد موجود در حوزه فضاي مجازي را نقد مي‌كنند. برخي وقت‌‌ها نقادي آنها به ما برمي‌گردد و برخي مواقع به ديگران اما در مجموع همه اطلاعات‌شان بر اين است كه سيستم فعلي كارا نيست و بايد تجديدنظر كنيم.

همچنين در حاشيه نشست هيات دولت محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه از واريز عيدي كارمندان و بازنشستگان با حقوق بهمن ماه خبر داد. محمد نهاونديان، معاون اقتصادي رييس‌جمهوري نيز توضيح داد كه صادرات كشور روند رو به رشدي را در 6 ماه اخير داشته است. محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي نيز نسبت به تحريم ماهان از سوي آلمان واكنش نشان داد و گفت كشوري كه خودش توليدكننده تروريست و حامي تروريست است به ما اتهام مي‌زند كه ما هم حامي تروريست هستيم و به ماهان هم از همين اتهامات زده‌اند و در نامه‌اي كه نوشته بودند هم اين اتهامات آمده بود و امروز هم گفتيم به صورت حقوقي و قاطع جواب دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون