• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4291 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ بهمن

علي اكبر صالحي:

برخي با فتوشاپ داخل رآكتور سيمان ريختند و عكس آن را منتشر كردند

علي اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي بعداز ظهر روز سه‌شنبه در برنامه «رو در رو» شبكه چهار سيما، پيرامون عملكرد و دستاوردهاي فناوري هسته‌اي در آستانه چهل‌سالگي انقلاب اسلامي گفت:« سوخت ۲۰ درصد را در رآكتور تهران شروع كرديم و بر اساس مهندسي معكوس هم آن را انجام داديم كه كار سختي هم بود و اين كار بر اساس تاكيد رهبري بود كه گفتند خودتان انجام دهيد.» او در ادامه گفت: «خاطرم هست زماني خانم شرمن به من گفت ما از ديدن مهندسان شما و پيشرفت‌هايي كه به دست آورديد حيرت زده شديم. الان خودمان به اين رسيديم كه مي‌توانيم طراحي سوخت ۲۰ درصد را داشته باشيم.»

او درباره رآكتور آب سنگين اراك گفت: «رآكتور اراك چاله‌اي دارد و مخزني در آن هست كه سوخت وارد آن مي‌شود، مخزن را خارج كرديم تا مخزن جديدي طراحي كنيم. ما سه سال است كه مي‌گوييم داخل رآكتور اراك بتن نريختيم. ببينيد، ما از ابتدا لوله‌هاي مشابه آن را خريداري كرديم ولي آن زمان معذوريت‌هايي بود كه نمي‌توانستم اين موضوع را مطرح كنم و فقط يك نفر، آن هم عالي‌ترين مقام نظام از آن مطلع بود.»صالحي در ادامه عنوان كرد:«برخي با فتوشاپ داخل رآكتور سيمان ريختند و عكس آن را منتشر كردند كه اينها سيمان ريختند و صنعت هسته‌اي را به نابودي كشاندند و من متعجبم كه هنوز هم در نماز جمعه اين موضوع را مطرح مي‌كنند كه ما سيمان ريختيم ولي اين واقعيت ندارد.»

رييس سازمان انرژي اتمي در خصوص محدوديت اورانيوم ايران در برجام، بيان كرد: «فرض كنيد اورانيوم را ۴ درصد غني كنيم، چه كار بايد كنيم؟ ما همان زمان ۱۰ تن اورانيوم غني سازي شده داشتيم ولي بايد اينها را تبديل به سوخت نيروگاه بوشهر مي‌كرديم ولي همين‌طوري فقط آنها را غني‌سازي و انبار مي‌كرديم. سوال اين است كه آيا سوختي ساختيم كه بتوانيم با اطمينان خاطر به نيروگاه بوشهر بفرستيم؟ خير. قدرت نيروگاه بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات است، اگر سوخت شما مناسب نباشد فاجعه پيش مي‌آيد.» او ادامه داد: «ان‌شاءالله هفته ديگر ۱۰ و ۱۱ بهمن به اردكان مي‌روم و ۳۰ تن اورانيوم كيك توليد شده ايران را حمل مي‌كنيم كه به اصفهان برود. يعني اردكان ما راه افتاده است، بنابراين اگر صنعت هسته‌اي كند است دليلي بر آن بياورند، همين‌طوري كه نمي‌توان حرفي زد.»

رييس سازمان انرژي اتمي در خصوص محدوديت غني سازي ۲۰ درصد گفت: «يكي از محدويت‌هايي كه پذيرفتيم اين بود كه فعلا غني‌سازي ۲۰ درصد را كنار بگذاريم ولي نه اينكه از آن صرف نظر كنيم، ما به اندازه كافي سوخت براي چند سال نيروگاه تهران داريم، ما الان توانايي توليد سوخت ۲۰ درصد را داريم.» او بيان كرد: «پس از فرمان ۱۴ خرداد رهبري به سازمان انرژي اتمي و دستورات رييس‌جمهور به سازمان، مبني بر توليد پيشران هسته‌اي كه پيشرفت‌هاي خوبي داريم و قدم‌هاي بلندي برداشتيم در اين زمينه، ولي فعلا قصد گزارش آن را نداريم و در اين حد بگويم كه به لطف الهي ما به سرعت در حال پيشرفت هستيم و به نحوي عمل كرديم كه طرف مقابل هم نمي‌تواند ايرادي بگيرد.» صالحي گفت: «رهبري فرمودند مقدمات ۱۹۰هزار سو را فراهم كنيد، ما از يكي از مسوولان تقاضا كرديم به زودي از نطنز بازديد كنند و سالن سانتريفيوژ مدرني كه بايد هفت يا هشت سال ديگر مي‌ساختيم را با حضور دوربين صدا و سيما ببينند. زماني كه گفت‌وگوهاي هسته‌اي انجام مي‌شد ما بي‌سروصدا آن سالن را ساختيم و البته كار خلافي هم نبود ولي جايي اعلام نكرديم كه سرو صدا نشود.» صالحي گفت: «يازده سال بود UCF اصفهان خوابيده بود و ارتباطي هم با برجام نداشت، يكي بپرسد كه چرا UCF اصفهان خوابيده بود؟ براي اينكه اورانيوم طبيعي براي تبديل كردن به UF۶ نداشتيم، اما بعد از برجام توانستيم ۴۰۰ تن به اورانيوم خود اضافه كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون