• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4291 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ بهمن

دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان براي خروج از تعطيلي دولت امريكا طرح مي‌دهند

بازي دوسر باخت

ميثم سليماني

 

 

روابط جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها در داخل امريكا شبيه يك بازي شده است. انگار هردو تلاش مي‌كنند تا به نحوي بهتر از ديگري نقش ايفا كنند. نقشي كه نشان دهند چه كسي بهتر است اما در عمل هيچ خروجي در پي نخواهد داشت. از همين رو بناست جمهوري‌خواهان و دموكرات‌ها دو لايحه بودجه براي بازگشايي دولت ارايه دهند. هرچند هردو مي‌دانند كه احتمال كمي وجود دارد كه اين لوايح به تصويب برسد اما در تلاش هستند كه نشان دهند به دنبال پايان تعطيلي طولاني مدت دولت و پرداخت حقوق كارمندان هستند. اكنون 800 هزار كارمند فدرال چشم انتظار كنگره و كاخ سفيد براي به پايان رساندن تعطيلي دولت هستند اما اين روند در يك لج و لج بازي سياسي قفل شده است. در اين لوايحي كه بناست ارايه شود، ميچ مك كانل رهبرجمهوري‌خواهان در سناي امريكا قصد دارد پيشنهادي كه رييس‌جمهور به تازگي رسما اعلام كرد را ارايه دهد؛ پيشنهادي كه شامل حمايت از قانون روياپردازان و مهاجران غيرقانوني به صورت موقت است و ما به ازاي آن مبلغ 7/5 ميليارد دلار براي تامين بودجه ساخت ديوار گنجانده شده است. مك كانل روز سه‌شنبه در خصوص اين لايحه گفت: اين فرصتي براي پايان دادن به اين تعطيلي است و همه به ما خيره شده‌اند. نياز است تا دموكرات‌ها در اين شرايط به اين لايحه راي دهند تا سياست در كشور را به سمت جلو پيش ببريم. او خطاب به دموكرات‌ها گفت: با راي آري در كنار ما بايستيد.

اما در طرف مقابل دموكرات‌ها پاسخ اين لايحه را با لايحه‌اي ديگر دادند تا نشان دهند آنها نيز مي‌خواهند دولت بازگشايي شود، اما قصد ندارند كه بودجه ساخت ديوار را در اين طرح تامين كنند. چاك شومر عنوان كرد كه اين توافقنامه‌اي مشترك براي خاتمه دادن به تعطيلي دولت است.

اما در عمل همه مي‌دانند كه هر دو طرح بيش از اينكه عملياتي باشد اقدامي پرهياهو است تا طرفين نشان دهند مشغول كار هستند. زيرا عملا هردو مي‌دانند طرح‌ها به لحاظ حزبي شكست خواهد خورد و بيشتر فرصتي براي يك جنجال ديگر سياسي است تا از بين بردن مشكلاتي كه مردم با آن همراه هستند. در حال حاضر با توجه به اينكه دموكرات‌ها قدرت را در مجلس نمايندگان در اختيار دارند بعيد به نظر مي‌رسد كه حتي اگر طرح جمهوري‌خواهان در سنا تصويب شود از سد مجلس نمايندگان عبور كند و پافشاري روي ديوار باعث شده است كه كماكان اين بن‌بست لاينحل باقي بماند.

اما به نوشته سي‌ان‌ان در مجلس سنا اغلب سازو كارهاي اسرار آميزي وجود دارد كه مي‌تواند همه‌چيز را تغيير دهد. زيرا هنگامي كه رقابت به اين شكل ميان اكثريت و اقليت سنا شكل مي‌گيرد راه‌حل‌هايي براي خنثي كردن تاكتيك طرف‌هاي مقابل وجود دارد تا بتوانند اقدامات يكديگر را خنثي كنند اما در اين شرايط معمولا اكثريت دست بالاتر و قدرت مانور بيشتري دارد.

در حال حاضر بن بست و تعطيلي دولت امريكا به يك چالش و بن بستي تبديل شده كه هيچ چشم‌اندازي براي خروج از آن وجود ندارد. دونالد ترامپ همه را در يك آچمز جدي قرارداده و هيچ راه برون رفتي نيست. پيشنهادي نسيه ارايه مي‌دهد تا قانوني نقد را بگيرد. ديواري بسازد كه شايد نتيجه مثبت يا منفي آن روي چند نسل اثربگذارد.

اما واقعيت آن است كه در ميان اين دعواهاي سياسي اين كارمندان هستند كه با عذاب و مشكل مواجه هستند. نااميدانه هرروز پاي تلويزيون مي‌نشينند تا خبري از بازگشايي دولت بشنوند. بخش دارو به مشكل خورده و كارمندان با مشكل پرداخت اجاره‌بها دست و پنجه نرم مي‌كنند.

مردم و كارمنداني كه بيكار شده‌اند معتقدند كه اين غيرقابل انكار است كه دولت ايالات متحده به كاركنان خود كه هرروز كار مي‌كنند و هرروز به مردم امريكا خدمت مي‌كنند، پولي پرداخت نمي‌كند. اما در حال حاضر يك حقيقت نگران‌كننده وجود دارد و آن اينكه هنوز رنج قربانيان اين دعواي سياسي براي بازيكنان كليدي اين ماجرا كافي نيست.

ممكن است اين محاسبات زماني تغيير كند كه به‌طور مثال كارمندان حوزه امنيت و حمل و نقل فرودگاه‌ها دست از كار بكشند. يا اينكه بيماران در اعتراض به اين وضعيت هزينه بيمارستان خود را پرداخت نكنند يا اينكه ميليون‌ها امريكايي پرداخت ماليات را متوقف كنند.

در حال حاضر با وجود توجه و فشار رسانه‌ها در به نمايش درآوردن اين درد و رنج كارمندان فدرال هنوز فشار سياسي كافي را به ترامپ يا دموكرات‌ها تحميل نمي‌كند كه سريعا به اين مشكل و چالش خاتمه دهند و همه اينها در شرايطي است كه دونالد ترامپ كماكان در صفحه توييتر خود مي‌نويسد عقب‌نشيني نخواهم كرد و كماكان اصرار دارد كه ديوار بايد ساخته شود.

اما اگر به وجهي ديگر از ماجرا بپردازيم ايجاد يك ديوار و تعطيلي دولت معناي وسيع‌تر از آنچه ديده مي‌شود دارد. چيزي فراتر از آسيب رسيدن به كارمندان فدرال، بلكه اين مبارزه براي ايجاد كردن يك نماد براي ملت و ارزش‌هاي امريكايي است.

ديوار اكنون تبديل به يك مساله وجودي براي رييس‌جمهور امريكا شده است و براي دموكرات‌ها تبديل به نمادي براي انحراف در ارزش‌هاي ملي امريكا است.

ترامپ اكنون مي‌خواهد يك پيروزي بزرگ به دست آورد و آن هم ايجاد يك ديوار است كه از آن مي‌تواند مانند وعده‌اي كه سال 2016 براي ساخت آن را داد تبديل به ابزاري براي محبوبيت بيشتر نزد هواداران خود كند. اما دموكرات‌ها نمي‌خواهند اين امتياز را به ترامپ بدهند و از طرفي اورا در يك معامله نيز غير قابل اعتماد مي‌دانند. سرمقاله واشنگتن پست در ابتداي هفته عنوان كرده بود كه ترامپ غيرقابل اعتماد است و نبايد به او پاداش داد، اما توصيه كرده بود كه دموكرات‌ها به سمت دولت بروند تا به پيشرفت‌هايي براي مصالحه دست پيدا كنند.

سي‌ان‌ان در گزارشي يك سوال كليدي را از دموكرات‌ها مطرح مي‌كند كه اگر ترامپ چيزي كه مي‌خواهد بگيرد، پس انتخاباتي كه در ماه نوامبر باعث پيروزي دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان شد چه فايده‌اي داشته است؟

ترامپ استعفا بده

جان كري وزير خارجه پيشين امريكا كه براي شركت در نشست اقتصادي داووس به سوييس رفته، از ترامپ رييس‌جمهوري كشور خود خواست استعفا دهد.به گزارش ايرنا به نقل از هيل، كري در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبني بر اينكه پيام وي به ترامپ چيست، ابتدا از پاسخ دادن طفره رفت و گفت كه ترامپ توانايي چنين گفت‌وگوهايي را ندارد. وزير خارجه باراك اوباما رييس‌جمهوري پيشين امريكا اما پس از اصرار خبرنگاران به صورت مستقيم خطاب به ترامپ گفت: استعفا بده. ترامپ قرار بود در اجلاس اخير داووس شركت كند اما به دليل تعطيلي بخش‌هايي از دولت فدرال امريكا در پي شكست لوايح بودجه در كنگره اين كشور، سفر خود به سوييس را لغو كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون