• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4291 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۴ بهمن

خبر

احتمال لغو نشست ورشو

روزنامه «وال استريت ژورنال» روز چهارشنبه با اشاره به انتقادات مطرح ‌شده عليه نشستي كه قرار است به بهانه بررسي وضعيت غرب آسيا در لهستان برگزار شود، نوشته است كه برخي از ديپلمات‌هاي اروپايي گمان مي‌كنند كه احتمال دارد اين نشست لغو شود. به گزارش فارس، مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا دو هفته پيش اعلام كرد كه شهر ورشو لهستان روزهاي ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه از نشستي با موضوع «صلح و امنيت در خاورميانه» ميزباني مي‌كند. به گفته وي، اين نشست كه به صورت مشترك توسط امريكا و لهستان برگزار مي‌شود بيش از همه بر ايران تمركز دارد. به نوشته وال‌استريت ژورنال، ديپلمات‌ها مي‌گويند وزارت خارجه لهستان از وزراي خارجه اتحاديه اروپا خواسته در كنفرانس ورشو شركت كنند اما ديپلمات‌هاي اروپايي گمان مي‌كنند كه ممكن است به واسطه ميزان مشاركت اندك كشورها يا حضور آنها با مقام‌هاي رده پايين، پمپئو در دقيقه ۹۰ اين نشست را لغو كند. بنا بر اين گزارش، وزير خارجه لهستان روز دوشنبه در جريان نشست وزراي خارجه اتحاديه اروپا در بروكسل مختصرا به كنفرانس ورشو اشاره كرده و به حاضران اطمينان داده كه كشورش از توافق هسته‌اي با ايران حمايت مي‌كند و قصد دارد، نتايج نشست ورشو را به اطلاع ايران برساند. از سويي ديگر آندرج دودا، رييس‌جمهور لهستان روز گذشته گفت دولت اين كشور هنوز در مورد اينكه آيا ايران بايد به نشست ورشو در مورد وضعيت غرب آسيا دعوت شود يا نه، تصميم نگرفته است. به نوشته خبرگزاري رويترز، دودا گفت مساله دعوت ايران به نشست ورشو هنوز «موضوعي باز» است و تصميم قطعي در مورد آن اتخاذ نشده است.

سوريه، اسراييل را تهديد به حمله متقابل كرد

نماينده دايم سوريه در شوراي امنيت احتمال بمباران فرودگاه تل‌آويو را در سايه عدم پاسخ بين‌المللي به حملات خصمانه اخير رژيم صهيونيستي به فرودگاه بين‌المللي دمشق مطرح كرد. به گزارش ايسنا، بشار جعفري، نماينده دايم سوريه در شوراي امنيت در سخنراني خود در برابر اين شورا تهديد كرد در صورتي كه شوراي امنيت تدابير لازم براي توقف تجاوزات مكرر اسراييل به خاك سوريه را لحاظ نكند، كشورش نيز از حق قانوني‌اش در دفاع از خود استفاده مي‌كند و واكنش به تجاوز اسراييل عليه فرودگاه بين‌المللي دمشق مقابله به مثل و بمباران فرودگاه تل‌آويو خواهد بود. جعفري تاكيد كرد: بمباران اسراييل نقض علني قانون بين‌المللي، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي امنيت محسوب مي‌شود و به منزله اخلال در ماموريت نظارت سازمان ملل است كه مشروعيت رويكرد سازمان ملل را از بين مي‌برد. نماينده سوريه خاطرنشان كرد، اين حملات و تجاوزات رخ مي‌دهند چون شوراي امنيت به خوبي به وظيفه‌اش عمل نكرده چون امريكا حمايت نامحدود صورت مي‌دهد و هيچ مواخذه‌اي در كار نيست حتي صوري. وي با تاكيد بر اينكه اين امر هرگز سوريه را از بازپس‌گيري جولان اشغالي كه قابل چشم‌پوشي نيست، بازنمي‌دارد، گفت: سوريه با تمام ابزارهاي قانوني عمل خواهد كرد و هرگز طولاني شدن اين موضوع آن را از روي ميز ما برنمي‌دارد.

وي خاطرنشان كرد، زمان آن رسيده شوراي امنيت براي توقف تجاوزات اسراييلي تدابير لازم را اتخاذ كند. سياست‌هاي انگليس، فرانسه و امريكا كاملا با مسووليت حفظ صلح و امنيت بين‌المللي براساس قانون بين‌المللي و منشور سازمان ملل تناقض دارد.جعفري افزود: بارها گفته‌ايم مصيبت‌هايي كه به كشورهاي ما وارد شده به دليل نقض قانون بين‌المللي و منشور سازمان ملل از طريق ائتلاف‌هاي غيرقانوني است كه عراق، ليبي، سوريه، يمن و ديگر كشورها را هدف قرار داده‌اند و نيز به دليل دعوت به نشست‌هايي فراي شوراي امنيت است، نظير «نشست ورشو» يا دعوت به تشكيل «ائتلاف استراتژيك خاورميانه» كه كارشناسان اطلاعاتي آن را ناتوي خاورميانه مطرح مي‌كنند. سوال اينجاست از كجا اين ائتلاف‌ها نشات مي‌گيرند؟ اين نشست‌ها مشروعيت خود را از كجا به دست مي‌آورند؟ نبود سازمان ملل و نظارت نداشتن بر نشست ورشو دال بر اين است كه اين رويكرد در حل ماموريت سازمان‌دهندگان كنفرانسي درباره تدوين «استراتژي مشترك» ويژه وضعيت خاورميانه سهمي نخواهد داشت.

سردار سليماني جزو 10 متفكر برتر حوزه دفاعي نشريه فارن پاليسي شد

سردار «قاسم سليماني» فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ويژه‌نامه‌اي كه نشريه فارن‌پاليسي سالانه براي معرفي ۱۰۰ انديشمند برتر دنيا منتشر مي‌كند در فهرست ۱۰ متفكر برتر حوزه دفاعي- امنيتي قرار گرفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون