• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4295 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۹ بهمن

مجيد انصاري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تشريح كرد

از توصيه جليلي تا پيامك تهديد به قتل

گروه سياسي

«بعضي‌ها از كلمه رفراندوم وحشت دارند. فكر مي‌كنند وقتي مي‌گوييم رفراندوم يعني براندازي نظام. با صراحت، قانون اساسي مي‌گويد در مسائل مهم اقتصادي، فرهنگي يا سياسي ممكن است قانونگذاري از طريق مراجعه مستقيم به آراي عمومي انجام شود. البته نوبت به اينها نمي‌رسد ان‌شاءالله پالرمو در مجمع حل مي‌شود.» اين بخشي از گفت‌وگوي مجيد انصاري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است كه به نظر مي‌رسد، سنگر آخر براي تصويب CFT و پالرمو را رفراندوم مي‌داند گرچه معتقد است، مجمع اين غائله را حل خواهد كرد.

مجيد انصاري، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام كه اتفاقا عضوي از هيات عالي نظارت نيز است در گفت‌وگويي با ايسنا در پاسخ به اين سوال كه چرا موضوع پالرمو در جلسه شنبه به نتيجه نرسيد؛ توضيحاتي داده است. او گفته «اينكه گفته مي‌شود، قرار بود در جلسه روز شنبه حتما درباره پالرمو رأي‌گيري شود درست نيست؛ چراكه نمي‌شود چنين قراري در مجمع و مجلس گذاشت و نمي‌توان انتظار داشت كه در يك يا دو جلسه حتما نتيجه حاصل شود.»

 

در اهميت لوايح چهارگانه

مجيد انصاري در آغاز سخن به اهميت لوايح چهارگانه كه دو مورد آن در ايستگاه مجمع تشخيص مصلحت نظام معطل مانده، ‌اشاره كرده است. او توضيح داده مساله پولشويي موضوع مهمي است؛ در جهاني كه با هم تعامل اقتصادي داريم بايد مطمئن شويم اين تعاملات به نحو صحيح و قانوني انجام مي‌شود.

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام شفافيت در مسائل اقتصادي را ضروري دانسته و گفته «قانون پولشويي هم در لوايح داخلي هر كشوري است كه ما هم از قبل در قوانين خودمان داشته‌ايم. مثلا قانون پولشويي ما در سال ۱۳۸۶ تصويب شده است. نفس اين موضوعات صرف نظر از ارتباطات جهاني براي سالم‌سازي محيط داخل و فعاليت‌هاي داخل مهم است. به همين سبب جمهوري اسلامي ايران قبل از آنكه CFT مطرح باشد، قانون مبارزه با پولشويي را تصويب كرده است.»

 

با دست‌خط جليلي توصيه شده FATF تصويب شود

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين به مورد تاريخچه بررسي لوايح چهارگانه در كشور نيز اشاره كرده و توضيح داده «بحث پيوستن به FATF اصلا به دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم مربوط نيست؛ در زمان احمدي‌نژاد مطرح بود. حتي زماني كه آقاي جليلي در شوراي عالي امنيت ملي بود با دست‌خط ايشان توصيه شده تا اين كار صورت بگيرد.» اين در حالي است كه سعيد جليلي از اعضاي مجمع چندي پيش در يك رشته توييت نوشت:«آنهايي كه مدافع پيوستن به CFT هستند، مي‌گويند مي‌خواهيم بهانه‌ها را كم كنيم! خب اين مسيري است كه شما يك‌ بار طي كرديد! چه تضميني وجود دارد؟!» او در توييت دوم خود با هشتگ قانون داخلي نوشته ‌بود:« قانون داخلي مبارزه با پولشويي و تامين مالي تروريسم مطابق نظر رهبر انقلاب بايد تصويب و اجرا شود اما پيوستن به كنوانسيون‌هاي خارجي مطابق با سياست‌هاي FATF كه مبارزه با اشغالگر را هم تروريسم مي‌داند طبق نظر شوراي نگهبان خلاف قانون اساسي است.»

با اين حال به نظر مي‌رسد كه الان در كشمكش‌هاي داخلي و جبهه‌گيري‌هاي سياسي موضوع از حوزه كارشناسي خارج شده و عده‌اي جبهه‌گيري‌هايي همچون زمان برجام دارند و فضا را مشوش مي‌كنند.

 

تعابير تند تريبون نماز جمعه

انصاري همچنين از تعابير تندي كه در تريبون‌هاي نماز جمعه مطرح مي‌شود، گلايه كرده است. او در اين مورد گفته «اقتضاي جلوگيري از فساد سيستماتيك اين است كه ما قوانين ذي‌ربط را تكميل كنيم. يكي از اين قوانين پولشويي است. ما اين كار را انجام داديم اما فضاي بسيار سنگيني عليه دولت و مجلس و فضاي شديدي هم عليه مجمع ايجاد شد. حتي در برخي تريبون‌هاي نماز جمعه تعابير تندي به كار گرفته شد. اما به شكر خدا تصويب شد و مواردي كه مجمع ايراد گرفته بود نيز برطرف شد و الان شاهد يك قانون خوب هستيم كه خوشبختانه شنبه همين هفته رييس‌جمهور آن را ابلاغ كردند. همين مساله در مورد كنوانسيون پالرمو نيز مطرح است.»

 

از نظر شوراي نگهبان پيوستن ايران به كنوانسيون پالرمو تصويب نهايي شده است

انصاري گفت:«سابقه همه اين لوايح به سال‌ها پيش برمي‌گردد كه در دولت جديد تكميل شد. دولت تصويب كرده و در مجلس نيز در 3 نوبت تصويب شد. نكته جالب توجه اين است كه مجلس ايرادات شوراي نگهبان درباره پالرمو را برطرف كرده و الان از نظر شوراي نگهبان پيوستن ايران به كنوانسيون پالرمو تصويب نهايي شده است.»

او همچنين در مورد هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام كه اتفاقا حاشيه‌هايي را در جريان تصويب لوايح چهارگانه به همراه داشته است، توضيح داد:«هيات عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام چند ايراد از نظر انطباق با سياست‌هاي كلي نظام گرفت كه شوراي نگهبان اشكالات هيات ‌عالي نظارت را بر اساس بند دو اصل ۱۱۰ قانون اساسي به مجلس ارجاع داد. مجلس اصرار كرده و الان به مجمع آمده است. ما الان در مجمع داريم از نظر مصلحت بحث مي‌كنيم كه مصلحت نظام پيوستن به اين كنوانسيون هست يا نيست.»

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «نظر شخصي بنده با توجه به اينكه هم عضو كميسيون‌هاي ذي‌ربط در مجمع هستم و هم در جلسات عمده بررسي اين كنوانسيون مشاركت جدي داشته و مطالعه داشتم و مشورت‌هايي كردم و عضو هيات عالي نظارت هم هستم. اين است كه ايراداتي كه هيات عالي بر اين كنوانسيون گرفته را به هيچ‌وجه وارد نمي‌دانم اما به هر حال در اين شورا به رأي اكثريت احترام مي‌گذاريم.»

وي ادامه داد:«اين ايرادات كه در سطح مجمع مطرح بود الان به دو كميسيون ارجاع داده شده است. در كميسيون‌ها مطرح شد رأي كافي نياورد؛ چراكه در مواردي كه بين نظر مجلس و شوراي نگهبان تعارض وجود دارد در مجمع تشخيص دو سوم راي براي تصويبش لازم است.»

 

چرا اظهارات ضد و نقيض است؟

اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اظهارات صدر و شبستري دو عضو مجمع كه نظرات متفاوتي از جلسه شنبه مجمع ارايه داده بودند، گفت:«بعضي از دوستان مي‌گويند، رأي كمتر و برخي مي‌گويند، راي بيشتر بوده كه اين نظرات از ديد خودشان بوده است. آقاي صدر مصاحبه كرده و گفتند، موافقين بيش از مخالفين بود. آقاي شبستري هم چون ايراداتي دارند و از مخالفين هستند، ارزيابي‌شان اين بود كه تعداد مخالفين بيشتر بوده است.»

به گفته انصاري در جلسه روز شنبه مجمع بحث‌هاي گسترده‌اي صورت گرفت و آيت‌الله لاريجاني فرصت داده تا همه صحبت كنند به همين دليل هم نمايندگان دو كميسيون مربوطه در مجمع به تفصيل دلايل مخالفت و موافقت خود را مطرح كردند و هم دو رييس كميسيون مجلس يعني كميسيون سياست خارجي و حقوقي و قضايي به تفصيل دلايل موافقت مجلس شوراي اسلامي را بيان كرده و پاسخ مخالفين را دادند.

با اين حال انصاري معتقد است كه جرياني مشكوك سعي مي‌كند با سوءاستفاده از احساسات پاك و دغدغه‌هاي واقعي متدينين، جوان‌ها و طلاب اين موضوع را از مسير طبيعي خودش خارج كند.

 

پيامك‌هاي تهديد به قتل

انصاري همچنين گفته كه افرادي بسيج شدند و در شبانه‌روز صدها پيامك بعضا تهديدآميز به مسوولان مي‌فرستند. او توضيح داد:«من از بعد جلسه روز شنبه مجمع، پيامك‌هايي حتي تهديد به قتل و به تعبير آنان برخورد خونين دريافت كردم. ما كه بيدي نيستيم كه با اين بادها بلرزيم؛ اما من از دستگاه قضايي و امنيتي كشور مي‌خواهم، رسيدگي كنند. اين كدام جريان است كه نشسته عده‌اي را تحريك مي‌كنند كه اعضاي مجمع تشخيص يا نمايندگان را تهديد كنند؟ اين يعني تهديد نظام. اين قانون‌شكني است كه عده‌اي به خودشان حق بدهند كه چون فكر مي‌كنند پيوستن به پالرمو خلاف مصلحت است؛ اگر نمايندگان انجام دادند، نمايندگان را خائن بخوانند و به نمايندگان مجمع بگويند وارد اين موضوع نشوند.»

 

اگر در مجمع به بن ‌بست رسيديم، مي‌توان به آراي عمومي مراجعه كرد

انصاري همچنين پيشنهاد داده كه اگر در مجمع به بن‌بست برسيم، مي‌توان به آراي عمومي مراجعه كرد. او توضيح داده «اولا مجمع براي بن‌بست‌شكني ايجاد شده اما فرض كنيد در جايي به طرق عادي در مسائل بسيار مهم حل مساله محقق نباشد؛ با صراحت قانون اساسي در اين مواقع امكان رجوع به آراي عمومي و رفراندوم هست.»

 

همه ۲۰۰ كشور عضو پالرمو نوكر استكبار هستند؟

انصاري در پاسخ به انتقادات مطرح شده در مورد پيوستن ايران به پالرمو گفت:‌«در خصوص پالرمو از ۲۰۰ كشور از مجموع كشورهاي جهان تقريبا مي‌شود، گفت همه كشورهاي جهان جز چند كشور كوچك عضوش هستند. آيا واقعا همه اين ۲۰۰ كشور منافع ملي ندارند؟ همه اين ۲۰۰ كشور نوكر استكبار شدند؟ اين توهماتي است كه عده‌اي گرفتارش شدند و عده‌اي هم تحت تاثير آنها قرار مي‌گيرند. چه بسا جرياني كه احساس مي‌كنند، جرايم سازمان يافته يا پولشويي دارد محدود مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون