• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4298 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن

سياست جديد شبكه پويا چيست؟

جشن تولد «آقا محمدتقي» در شبكه كودك

«در همان روزها (دوران رضاشاه) خانواده‌اي زندگي مي‌كردند كه يك پسر نازنين به اسم محمدتقي داشتند. پدر محمدتقي مرد مومني بود و خيلي دلش مي‌خواست مثل قديم‌ها در شهرشان براي امام حسين(ع) هيات داشته‌ باشند به همين خاطر از ترس رضاخان و سربازهاش توي زيرزمين‌شان هيات درست كرده ‌بود...» اين جملات آغاز يك انيميشن توليد شبكه پويا براي يادآوري تولد يك شخصيت سياسي-مذهبي است.

در اين انيميشن فعاليت‌هاي انقلابي محمدتقي مصباح‌يزدي اين‌گونه مرور شده است: «آقا محمدتقي در كنار پدر و مادر مهربونش بزرگ شد و هر روز زورگويي‌هاي شاه رو در كوچه و خيابان مي‌ديد و غصه مي‌خورد پس به خودش قول داد من بايد خوب درس بخونم تا بتونم به بابا و مامان و مردم كشورم كمك كنم . آقا محمدتقي به قولش عمل كرد به حوزه علميه قم رفت و خيلي خوب درس خواند. آقا محمدتقي عاشق امام خميني بود و سال‌ها در كلاس ايشون شركت مي‌كرد، حرف‌هاي امام خميني رو روي كاغذ مي‌نوشت و يواشكي به مردم مي‌داد تا آنها هم بخونن و ياد بگيرند. سخنراني مي‌كرد و از زورگويي رضاشاه و پسرش مي‌گفت.» بحث حضور آيت‌الله مصباح‌يزدي پيش از انقلاب شهريور سال 93 با سخناني منصوب به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني آغاز شد. در آن زمان سخناني از آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ذكر شده ‌و اين سوال مطرح شده‌ بود كه قبل از انقلاب وي به همراه آيت‌الله خامنه‌اي با آيت‌الله مصباح ديدار مي‌كنند و از اينكه او در فرآيند انقلاب و مبارزه عليه شاه مشاركت ندارد، اظهار گلايه كرده و از ايشان دعوت مي‌كنند كه به قيام عليه رژيم شاه بپيوندد. آيت‌الله مصباح‌يزدي نيز در پاسخ به اين درخواست مي‌گويد: ‌«مبارزه‌اي كه مجاهدين و چپي‌ها در آن باشند، حرام است!»

پس از طرح اين موضوع آيت‌الله مصباح اصل نشست را تاييد كرد و گفت: در آن جلسه از من خواسته شد در راستاي اهداف انقلاب و مبارزه عليه رژيم شاه، به سازمان مجاهدين خلق كمك كنم، ولي من چون حجت شرعي نداشتم، اين كار را نكردم. البته در انيميشني كه براي خردسالان و كودكان از سوي شبكه پويا ساخته شده به اين جزييات اشاره نشده است.

شبكه پويا، شبكه‌اي تلويزيوني است كه در سياستگذاري جديد خود توليد برنامه‌هايي را قرار داده كه برخي شخصيت‌هاي سياسي-مذهبي را در سالروز تولد آنها به خردسالان و كودكان معرفي مي‌كند. معرفي كه به نظر مي‌رسد تا حدي گزينشي است و دايره وسيعي را در بر نمي‌گيرد. پيش از معرفي فعاليت‌هاي انقلابي محمدتقي مصباح‌يزدي، انيميشن‌هايي در مورد حبيب‌الله عسگراولادي، دبيركل اسبق موتلفه اسلامي و محسن قرائتي صاحب برنامه «درس‌هايي از قرآن» است كه تقريبا عمري به اندازه پيروزي انقلاب اسلامي دارد.

پس از افتتاح شبكه مستند، شبكه شما، شبكه بازار، شبكه نمايش و شبكه ورزش از تاريخ ۲۸ تيرماه ۱۳۹۱ مصادف با ايام شعبانيه و با حضور محمود احمدي‌نژاد رييس‌جمهوري وقت كشور شبكه پويا رسما افتتاح شد. در اين دوران، شبكه پويا زير نظر مركز پويانمايي صبا فعاليت مي‌كرد. از ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، با راه‌اندازي شبكه كودك و نوجوان، كانال پويا به اين شبكه منتقل شد و از اول مهر ۱۳۹۴، پخش آزمايشي خود ويژه خردسالان زير شش سال را آغاز كرد. سپس در ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ از هويت بصري جديد اين كانال رونمايي شد.نخستين مدير شبكه پويا، حسين ساري بود. در ۲۵ آذر ۱۳۹۳، علي بخشي‌زاده از مديريت شبكه دو بركنار و به عنوان مدير شبكه پويا منصوب شد. پس از آن هم علي‌اصغر پورمحمدي معاون سيماي رسانه ملي در تاريخ 16 ارديبهشت سال ۱۳۹۴ طي حكمي محمد سرشار را به سمت رياست شبكه كودك و نوجوان سيما منصوب كرد و كانال پويا زيرمجموعه اين شبكه قرار گرفت.

محمد سرشار مدير شبكه پويا در گفت‌وگويي با روزنامه صبح نو پيش از اين در مورد منتقدان اين شبكه گفته ‌بود: «منتقدان شبكه كودك از كانال معاند آمدنيوز بوده‌اند تا افرادي كه پخش موسيقي از شبكه را حرام مي‌دانند.» در دوران مديريت سرشار اين شبكه از سوي رسانه‌هايي چون مشرق‌نيوز با انتقادهايي در مورد پخش يك انيميشن امريكايي مورد انتقاد قرار گرفت. در دي ماه 1391، محمد سرشار به عنوان «رييس حوزه هنري استان تهران» منصوب شد. در اسفند ماه همان سال، با تاسيس «حوزه هنري كودك و نوجوان» مديريت شبكه پويا بر عهده او گذاشته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون