• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4298 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۳ بهمن

وزير دولت‌هاي رجايي، باهنر و موسوي:

مردم «نداري» را بهتر از «بي‌عدالتي» تحمل مي‌كنند

محمد سلامتي، كه از وزارت دولت‌هاي رجايي، باهنر و ميرحسين موسوي تا تاسيس حزب مجاهدين انقلاب اسلامي را در كارنامه دارد، شايد چهره مناسبي باشد تا در مورد تحقق شعارهاي انقلابيون سخن بگويد. محمد سلامتي در آستانه سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در پاسخ به اين سوال كه شرايط امروز تا چه ميزان با تصوير آرمان‌هاي شما در زمان مبارزات انقلابي تطابق دارد، گفته است: ‌«اكنون كه 40 سال از انقلاب اسلامي مي‌گذرد، مي‌توان ادعا كرد كه به استقلال سياسي موردنظر رسيده‌ايم؛ به اين معني كه اكنون تصميم‌گيري در مورد مسائل كشور در داخل انجام مي‌شود و اين دستاورد كوچكي نيست. مردم بسياري از كشورها همين آرزو را دارند. علاوه بر اين اكنون ايران به عنوان قدرت برتر منطقه و تاثيرگذار در سطح جهاني مطرح مي‌شود كه اين خود دستاورد بسيار مهمي است. البته ممكن است گفته شود كه ايران در زمان شاه هم قدرت برتر منطقه بود اما بايد توجه كرد كه اين جنبه از قدرت ايران در آن زمان كاملا خواست امريكا بود و لذا هر زمان كه اراده مي‌كرد مي‌توانست ورق را برگرداند و اين جنبه را تغيير دهد.»

به گزارش ايلنا؛ اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ادامه داد: «به همين علت شاه را ژاندارم منطقه مي‌ناميدند اما اكنون قدرت برتر و منطقه‌اي ايران ناشي از نفوذي معنوي، فرهنگي، سياسي، ساختاري و امنيتي است كه هيچ قدرتي حداقل در ميان‌مدت توان تغيير آن را ندارد.»

اين مبارز سال‌هاي پيشين انقلاب همچنين در مورد شعار آزادي و ميزان تحقق آن در 40 سال گذشته توضيح داد: «در مورد آزادي كه شعار ديگر مردم بود و در قانون اساسي نيز بارها تاكيد شده است، به شكل نسبي به آن رسيده‌ايم و تا مرحله ايده‌آل هنوز خيلي فاصله است. در مورد حاكم كردن عدالت اما بايد گفت گرچه كارهاي عظيمي چه درسطح روستاها و چه در شهرها براي كاهش فاصله طبقاتي انجام شده، اما اين همه در خور شأن و ظرفيت انقلاب اسلامي و مردم نيست. در مورد از بين بردن بي‌عدالتي در عرصه‌هاي ديگر و نيز فساد، گر چه در سال‌هاي اوايل انقلاب موفقيت‌هاي ارزنده‌اي كسب شد اما متاسفانه مدتي است كه فساد به طرق مختلف نهادينه شده است و اين مي‌تواند به نظام ضربه وارد كند. از اين رو لازم است مسوولان برنامه‌اي جامع براي حل اين مساله داشته باشند.»

وزير كشاورزي دولت‌هاي شهيد رجايي و مهندس موسوي در پاسخ به اين سوال كه انتظارات مردم در اين 40 سال تا چه ميزان محقق شده است، گفت: «انتظارات مردم در شعارهاي‌شان در آستانه انقلاب و بعد در قانون اساسي انعكاس پيدا كرده است. اين انتظارات تقريبا همان آرمان‌هاي مبارزان عليه نظام شاهنشاهي است؛ بنابراين مردم هم از اينكه كشور به استقلال كامل سياسي رسيده و تصميم‌گيري براي سرنوشت مردم و كشور در داخل انجام مي‌شود، خوشحال هستند اما از اينكه سليقه‌هايي اعمال مي‌شود كه آزادي‌ها را مخدوش مي‌كند راضي نيستند.»

سلامتي با تاكيد بر اينكه مردم نداري را راحت‌‌تر از بي‌عدالتي تحمل مي‌كنند، گفت: «علاوه بر اين مردم از بي‌عدالتي و فسادي كه وجود دارد ناراضي و نگران هستند. از سوي ديگر مشكلات اقتصادي سخت گريبان مردم را گرفته است. مردم انتظار نداشتند كه اينچنين در فشار اقتصادي قرار بگيرند. البته بخشي از اين فشار ناشي از خارج است كه مي‌توان آن را بهاي استقلال به حساب آورد اما بخش عمده آن ناشي از ضعف مديريتي، بي‌تدبيري و بهانه دادن بي‌مورد به دشمنان است.»

عضو موسس سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي همچنين در پاسخ به اين سوال كه در چهلمين سال پيروزي انقلاب، فقدان كدام مولفه اين انقلاب را بيش از پيش احساس مي‌كنيد، نيز توضيح داد: «ما هنوز تا نيل به اهداف انقلاب خيلي فاصله داريم اما به نظر من در حال حاضر فقدان عدالت بيش از ساير مولفه‌ها محسوس است. مردم معمولا نداري را بهتر و بيشتر از تبعيض و بي‌عدالتي تحمل مي‌كنند.» وي با اشاره به اين موضوع كه امروز برخي به دنبال ايجاد نااميدي در ميان مردم هستند و اينچنين در كنار دشمن خارجي قرار گرفته‌اند، گفت: در اوايل انقلاب هم دشمن داخلي حتي قوي‌‌تر و متنوع‌تر از امروز وجود داشت اما مردم كه صاحب انقلاب هستند از پس توطئه آنها برآمدند و اكنون هم اين كار از مردم ساخته است. اين مسوولان هستند كه با تاكيد بر اهداف انقلاب و حركت جدي در مسير آن مي‌توانند و بايد اميد را در مردم براي اين كار تقويت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون